Het lijkt erop dat de Spathoek dit weekend naar Nedeland komt. Het schip is op 14 maart buiten dienst gesteld bij de WDR. Sindsdien heeft de Nordfriesland van de WDR de diensten overgenomen. De Schleswig-Holstein, zoals de Spathoek nu nog heet, ligt in de jachthaven van Wyk Auf Föhr. De buffetten aan boord zijn leeggehaald door de cateraar.

Ook is het schip voor komende week aangemeld bij Shipdock Harlingen voor een inspectie. Dit alles duidt erop dat de EVT toch zal gaan varen met de Spathoek. Vorige week veranderde EVT op haar website de kop van het nieuwsbericht omtrent de Spathoek. Stond er eerst Rederij EVT wil per 1 maart 2011 veerboot ms Spathoek in de vaart brengen, nu staat er In maart vaart de Spathoek nog niet, binnenkort volgt de startdatum op onze website.

Het blijft onduidelijk of het schip voldoet aan de eisen van de Scheepvaartinspectie. Volgens concurrent Rederij Doeksen voldoet het schip niet aan de eisen met betrekking tot de lekstabiliteit, maar volgens EVT zelf voldoet het schip voor de komende 5 jaar aan alle eisen.

Het schip is momenteel (Vr 18-3, 13:00) nog niet onderweg.
De actuele positie van het schip kunt u via AIS bekijken.

20 thoughts on “De Spathoek komt naar Nederland

  1. Mooi, ik hoop dat het gaat lukken ! Ik ben als buitenstaander (leeuwarder) die graag op vakantie naar terschelling gaat blij met de concurrentie. Ik volg de discussies een beetje en walg af en toe van de reacties van Doeksen, het zijn net een stel kleine kinderen die met hun vinger wijzen ! Hoe kun je nou roepen dat concurrentie niet gewenst is in deze sector terwijl jezelf een samenwerkingsverband aangaat (zie blogboek Rederij Doeksen: Vlieland Maritiem Vervoer en Koninklijke Doeksen gaan samenwerken) Ik hoop bij mijn volgende bezoek aan het mooie en gastvrije terschelling met de Spathoek te maken. EVT zet hem op en sluit de eilanders in jullie hart !

    Gr Hans

  2. Als buitenstaander moet je wel weten wat er aan de hand is veel mensen denken: wat leuk eindelijk iemand die wat aan de prijzen doet en dergelijke en krijgen simpatie.

    Maar hoe het echt zit zijn de mensen die er dicht op zitten of verstand van zaken hebben.
    evt doet zich voor als de “Robin Hood” van Terschelling maar het feit is gewoon dat het ook gewoon kapitalisten zijn die een raar spelletje spelen! alleen al het feit hoe de heren het TESO model interpreteren of de soap rond de fjordkongen.

    toen de WB nog voer was evt maar een paar euro goedkoper maar das lochies want Doeksen is ook groter en is verplicht om te varen en evt niet, het verschil is maar klein! Komt nog is bij dat evt toen de WB verkocht terwijl er nog geen vervanger was heeel vreemd!!!

    1. Beste Dieks, het gaat mij om de houding van Doeksen. Uit nieuw schierigheid volg ik de blogs van Doeksen een beetje en zij zijn meer met de EVT bezig dan met hun eigen vloot, daarnaast proberen ze de nieuwe veerboot van EVT zwart te maken terwijl ze zelf met een dergelijk schip vaart ? Kijk als Doeksen ballen had dan had ze gewoon gezegd “kom maar op ! ” ipv liggen huilen bij elk wissewasje, zo verlies je inderdaad het respect van de consument.

  3. Ik zeg maar zo, niet zeiken, alles moet nog maar blijken!
    Ben gewend dat in mijn vak meerdere mensen hetzelfde produkt aanbieden en zo werkt de markt economie. Doeksen heeft lang genoeg het alleenrecht gehad, het is nu tijd voor modernere gang van zaken. zolang de mensen naar Terschelling blijven gaan of de andere eilanden, zal er ook een boot varen, nu moeten alleen de eilander BV’s er voor zorgen dat ze zichzelf niet uit de markt prijzen! Dat is een hint, doe ook eens wat met jullie prijzen en denk niet dat je de zelfde prijs kan rekenen als in BV Amsterdam. Als EVT het beter denkt te kunnen, dan moeten ze dat kunnen laten zien, dus laat ze a.u.b. hun gang gaan. Daarom, ben in blijde afwachting van de Spathoek!

  4. Een stuk concurrentie kan geen kwaad. Dat houdt de bedrijven scherp en soms (soms!) is dat voor de prijzen die het publiek betaalt ook niet gek.
    Hier hebben we echter niet te maken met zakelijke concurrentie, uitgevoerd door lieden die blijk geven er verstand van te hebben. dat is een aspect. het tweede is hun voortdurende gepiep over het TESO-model, dat ze “nastreven” en dat is gewoon onzin.

    Het “TESO-model” in de verhoudingen van vandaag kan helemaal niet meer, tenzij alle Terschellinger gezinnen duizenden Euro’s op tafel willen leggen. Dat zie ik niet gebeuren.

    Feit is dat EVT rookgordijnen hanteert die de realiteit verhullen.

    Dat Doeksen niet erg goed reageert, ben ik met jullie eens, net zoals ik geen voorstander ben van de concessiewet. Doeksen is echter een bedrijf dat ten eerste verstand heeft van bootverbindingen en ten tweede een aantal mensen heeft, waarvan je mag verwachten dat ze een dergelijke concurrentie ook in de communicatie aankunnen.

    Bij EVT moeten ze echter de betekenis van het woord communicatie nog leren.

  5. @Hans zelf met een dergelijk schip?!? Ik neem aan dat je op de Midsland doelt maar het zijn nou niet echt zusterschepen. Het schip zal vast wel kunnen varen dan wel met een aanpassing. Nee waar het mij omgaat is de communicatie en de valse beloften van EVT.

    Dat Doeksen niet goed reageert ben ik wel met je eens Hans.

    De heer Boot is een specialist op dit gebied en ben het volledig met hem eens!

  6. @ Dieks, ik begrijp ook wel dat de EVT nou niet echt een sterke indruk achterlaat bij de eilanders en met foutieve of onjuiste informatie naar buiten komen, het gaat mij om de houding van Doeksen. Ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf met zoveel schepen en vermogen zich zo laat kennen, daarom hoop ik toch dat de EVT het nu gaat waarmaken en laat zien dat ze geen gebakken lucht zijn.

  7. @ Dieks, ik bedoelde inderdaad de Midsland. De spathoek is een verlengde variant van de MS Groningerland van AG EMS en deze vaart ook zonder problemen op de waddenzee, je zou evt de snuit van de Spathoek kunnen verhogen om het duiken te voorkomen maar daar zie ik geen problemen mee. Het is een mooi schip wat zeker rendabel kan zijn voor EVT, ik zou wel een backup aanschaffen om de afvaarten te garanderen.

    1. @ Hans. Groningerland is een wat kleiner type van kennelijk dezelfde ontwerper als de Schleswig-Holstein, maar meer is er ook niet gemeenschappelijk.

      Juiste opmerking over de vervanging van de Spathoek: die is er niet en is ook niet aangekondigd.
      Dat is een van de kardinale fouten die deze amateurs maken. En niet de enige, vrees ik. Rendabel kan je altijd wel zijn met een magere investering die niet verder gaat dan de restwaarde op een schip uit ’88. Gemiddelde levensduur van zoiets is tegenwoordig 25 jaar en daar zit-ie dus aan, ook al is er een midlife upgrading op toegepast.

      Er waren sterke aanwijzingen dat het schip afgelopen weekend zou overkomen, maar dat is niet doorgegaan. EVT heeft een nieuwe maanddienstregeling gepubliceerd (vandaag) voor de Stortemelk t.e.m. 30 april. In april zou de concessie afkomen, zegt V&W. Ik moet dan de rentabiliteiot van het Duitse bootje nog zien.

  8. Wat hier en ook op de website Skylgenet allemaal verkondigd wordt is van een bedenkelijk peil.
    Laat ik zeggen dat de straat zich er mee bemoeit.

    Wat concurrentie betreft,de overheid wil dit niet, en dat is dat. De concessie komt er evenals bij de bus en de tram. Dus 1 vervoerder, niks mis mee, overal in het openbaar vervoer aan de orde ook bij veerdiensten in binnen en buitenland. EVT zal protesteren, maar dat wil niet zeggen dat de concessie niet geldig wordt, daar zijn allerlei wettelijke manieren voor, opschorten en vertraging van de ingang van concessie zal zeker niet aan de orde zijn of komen , zeker nu de iedereen ( 2e en 1e kamer ) akkoord zijn
    Dat uitstel gebeurde bijvoorbeeld bij de protesten tegen de NS concessie door de concurrentie ook niet.
    Dus nu nog praten nog over concurrentie, onzin en misleiding van lieden die nog echt denken dat het ergens op Terschelling wordt uitgemaakt.

    Keep on Dreaming.

    Het wordt in Den Haag beslist en nergens anders.

    Leen

    1. We zullen zien wat er gaat gebeuren, de EVT kan altijd nog een vliegverbinding opzetten naar de wadden eilanden.

        1. @ Leen: even zuiver blijven in de redenering: je zegt “Wat concurrentie betreft,de overheid wil dit niet, en dat is dat.”

          De overheid kan dat niet zeggen in verband met de Europese gedachte, dat concurrentie gezond is. Monopolieposities worden vrij scherp bestreden. Bedrijven die de markt verdelen door bijvoorbeeld prijsafspraken, krijgen een vette boete. Grote fusies worden tegengehouden als er een te groot marktaandeel zou ontstaan.
          Daarom heeft de overheid bedacht dat er geen concurrentie “in” de markt moet zijn in dit soort zaken, maar “om” de markt door middel van concessies.

  9. Wat mij het meest zorgen baart is de macht van een partij, die alles bepaalt. De enige manier om op de eilanden te komen is via een veerboot en je hebt geen keuze, dat staat mij tegen. We leven in een democratie en men moet een vrije keuze kunnen maken op wat voor manier men van A naar B wil en de meeste mensen hebben geen geld om een eigen boot te kopen. De beste oplossing in de toekomst is een brug of een dijk naar de eilanden, zijn we van al het gesodemieter af, of de zeespiegel moet heel veel gaan stijgen……………

    1. Juist, en wie bepaalt dat er slechts één partij jou naar de eilanden mag brengen? De democcratische overheid met een “concessie”.

      Kortom, we zijn het hier en daar wel eens, behalve over jou dijken, dammen en bruggen. Daar heb ik als Zeeuw voldoende ervaring mee. Liever niet, zolang het voor de veiligheid niet nodig is.

  10. Inderdaad Edgar dat stoort mij ook het meest, ik denk dat de prestaties ook beter zullen worden met concurrentie.

  11. Anmenooitniet, ik vaar wel met de EVT, altijd gezellig en ook klucht, hoewel ik ga haast niet meer, want als je op het eiland bent is je portomonnee ook al weer leeg. Ik ga tegenwoordig eerder naar het buitenland, duitsland, belgie of frankrijk, is stukken voordeliger als Terschelling of de rest van Nederland. dat vind ik wel jammer hoor, maar met je gezin uit eten in Nederland gaan of over de grens, maakt wel een verschil……………….

  12. Gaat het dan toch gebeuren ? dan kunnen ze dit jaar profiteren van de Oeral gangers.

Leave a Reply to Dieks Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *