8Feb

Nieuw schip voor Rederij EVT lijkt hoax

8-02-2011 door Redmer van der Meer (admin)

De gepretendeerde inzet van een nieuw schip bij Rederij EVT lijkt, net zoals vorig jaar met de Fjordkongen, een hoax. WDR zegt geen gesprekken te voeren over eventuele charter of verkoop van het schip. Rederij Doeksen meldt dat het schip niet geschikt is voor het vaargebied van EVT.

De directeur van WDR heeft vandaag in telefonische gesprekken geen bevestiging gegeven dat er sprake was van onderhandelingen over de verkoop of chartering van de Schleswig-holstein. Ook is het opmerkelijk dat EVT interesse heeft in de Schleswig-holstein, terwijl een gelijkwaardig schip van de WDR te koop staat. Het gaat echter wel degelijk om de Schleswig-holstein, volgens Erwin Rob op Omrop Fryslân. Het schip zal ook wel te koop komen, aangezien het aan het eind van dit jaar vervangen wordt. Waarschijnlijk zal WDR zelfs nog een schip verkopen na de indienststelling van de nieuwe Schleswig-Holstein

Rederij Doeksen vindt de aanschaf ondernemend, maar zegt op hun nieuwe blog dat het schip niet geschikt is voor de Waddenzee. Het schip is volgens Doeksen voor rustiger water gebouwd en zal door de open opbouw problemen krijgen tussen Harlingen en Terschelling. Daarnaast zal het schip waarschijnlijk niet door de keuring komen in Nederland. “Op de Waddenzee moet een veerboot die nieuw is in het vaargebied aan veel eisen voldoen, waaronder gescheiden machinekamers en een waterdichte indeling volgens de zogenoemde 2-compartiment lekstabiliteit. Aan beide criteria voldoet de Spathoek niet en er bestaat ook geen overgangsregeling meer. Daarmee is het uitgesloten dat de Spathoek wordt goedgekeurd als veerboot.”

Zelf vind ik het argument over de open opbouw niet heel sterk. Rederij Doeksen’s Noord Nederland heeft ook een open opbouw en heeft daar ook geen problemen mee. Bovendien vaart een soortgelijk schip van WDR nu zonder problemen van en naar Borkum voor AG Ems, de Groningerland. Hier is het vaarwater minimaal vergelijkbaar met dat tussen Harlingen en Terschelling.

Het verhaal begint nu al erg op die van vorig jaar met de Fjordkongen te lijken, welke ook zelfs nog steeds op de website van EVT wordt genoemd. Ook toen zei de verkopende partij geen gesprekken rond verkoop of chartering te hebben. Toen was EVT ook erg laat met het updaten van de website, terwijl ze zelf zeggen dat ze “helder en open moeten communiceren”. Een andere mogelijkheid is dat EVT zich op vrachtvervoer zal richten, zodat ze niet vallen binnen het ODC of de aankomende concessie, omdat deze enkel voor personenvervoer is.

Geen Spathoek

De Spathoek lijkt een hoax

Bronnen: Blog Rederij Doeksen, Omrop Fryslan, Cai Rönnau.



Tags: , , ,

Navigatie

Zie ook:

.

Reacties

5 reacties op “Nieuw schip voor Rederij EVT lijkt hoax”
  1. Dieks

    Al contact op genomen met de heer Rob? Kijken wat zijn reactie hierop is. Hij zal wel weer zeggen dat jij je hier niet mee moet bemoeien en dat het jou zaken niet zijn. Maar het zelfde doet meneer ook bij Doeksen.

    Reply
  2. Redmer van der Meer (admin) Post author

    Rederij Doeksen vermeldt op hun blog:

    Betrouwbaarheid voorop
    Geplaatst op 9 februari 2011 13:44
    Naar aanleiding van ons blogbericht “Wonderlijk” schreef Redmer van der Meer op veerbootinfo.nl onder meer: “Zelf vind ik het argument over de open opbouw niet heel sterk. Rederij Doeksen’s Noord Nederland heeft ook een open opbouw en heeft daar ook geen problemen mee. Bovendien vaart een soortgelijk schip van WDR nu zonder problemen van en naar Borkum voor AG Ems, de Groningerland. Hier is het vaarwater minimaal vergelijkbaar met dat tussen Harlingen en Terschelling.” Onze reactie?

    Het voorschip van de Noord Nederland is wel open maar door de speciale hoge verschansing veel minder gevoelig voor overkomend buiswater dan het lage en platte voorschip van de Schleswig-Holstein, het schip dat EVT voornemens is te kopen. Bij windkracht 7 en hoger is onze inschatting dat de Schleswig-Holstein in ons vaargebied heftig zal buizen en door haar lage vrijboord veel water over het voorschip neemt. De zeegang in het oostelijke Duitse waddengebied is tijdens dergelijke omstandigheden veel minder zwaar dan in ons Waddengebied. De Schleswig-Holstein is specifiek ontworpen voor de relatief lichte omstandigheden op de route waar zij vaart. Wij achten het ontwerp van dit schip daarom niet geschikt voor onze veerdienst.

    Dat AG EMS een vergelijkbaar schip inzet op Borkum is een keuze die wij niet onderschrijven. Wij moeten een betrouwbare veerdienst bieden die ook tijdens windkracht 9 kan varen.

    http://blogboek.rederij-doeksen.nl/?p=393#more-393

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Delen