8Dec

Veerboten ontregeld door storm en hoogwater

8-12-2011 door Redmer van der Meer (admin)

Veel veerdiensten hebben last van de storm van gisteren. Later vandaag zal de wind ook weer aanhalen en er voor zorgen dat er veerdiensten vertraging oplopen of uitvallen. Voor de laatste wijzigingen, kijk op Teletekst NOS 723 en Twitter Veerbootinfo

Omstandigheden

Gisteravond bereikte de wind een windkracht 10 op Terschelling en Vlieland. De significante golfhoogte op de Noordzee was circa 6,60 meter. Volgens het scheepvaartbericht van de Brandaris om 19.30 gisteravond was de hoogst gemeten golf zelfs hoger dan 10 meter. Door de harde wind was er een verhoging van de waterstand van 1,50 meter bij de Waddenzee. Bovendien was het rond 19.00 hoogwater. In Lauwersoog en Harlingen werd hierdoor een waterstand van circa 2,50 meter gemeten.

Waterstand Harlingen 7 dec 2011

Waterstand Harlingen 7 dec 2011

Maatregelen

Door de storm hebben Rederij Doeksen en Wagenborg hun maatregelen genomen.

Rederij Doeksen

Rederij Doeksen besliste vroeg op de dag al om de sneldienst die avond niet via Vlieland te laten varen en daar ook geen vervangende veerdienst voor te laten varen, vanwege de storm en het hoogwater. Naar Terschelling zou alles volgens dienstregeling varen. Zo ging de veerboot Midsland om 15.00 richting Terschelling. Bij aankomst op Terschelling bleek dat de Midsland niet onder de autobrug kon komen. Hierdoor konden alleen de passagiers van boord. Auto’s konden uiteindelijk pas omstreeks 21.30 van boord, toen het hoogwater voorbij was. Bovendien besliste Doeksen op het laatste moment om de laatste retourafvaart van de sneldienst ook te laten vervallen. Hierdoor ging er om 18.25 geen sneldienst naar Harlingen en om 19.50 geen sneldienst van Harlingen naar Terschelling.
Gisteren besliste Rederij Doeksen al om de veerdienst van en naar Terschelling vandaag later te laten vertrekken. Bovendien meldt Rederij Doeksen vandaag dat alle avondvaarten vandaag vervallen. De laatste boot naar Vlieland zal een veerdienst om 14.15 zijn en de laatste boot naar Terschelling zal om 17.30 een sneldienst zijn. De laatste veerdienst naar Terschelling vaart om 16.00.

Midsland Terschelling storm

De Midsland krijgt bij aankomst op Terschelling gistermiddag assistentie van de Hurricane van Rederij Noordgat. (Foto Hessel Buren)

Wagenborg

Wagenborg besliste op de middag om de laatste veerdienst van en naar Schiermonnikoog te annuleren. Hierdoor vervielen de 17.30-afvaart vanaf Lauwersoog en de 18.30-afvaart vanaf Schiermonnikoog. Dit werd gedaan om geen herhaling van het voorval van vorige week vrijdag te krijgen. Toen moest de veerboot uren voor de kant liggen voordat er uitgeladen kon worden.

DFDS Seaways IJmuiden – Newcastle
Op de internationale routes heeft vooral DFDS op de route Newcastle-IJmuiden last van de storm. Gisteravond vertrok de Princess Seaways met een vertraging van 15 minuten richting Newcastle. Na vertrek uit de haven kon er vanwege de weersomstandigheden niet sneller dan 5 knopen gevaren worden, waar dit normaal meer dan 15 knopen is. Later in de nacht ging de wind liggen en heeft het schip de snelheid naar 10 knopen op kunnen voeren. Door de golven kon er echter nog niet sneller gevaren worden. Volgens dienstregeling zou de Princess Seaways rond 10.00 Nederlandse tijd in Engeland aan moeten komen. Het schip is echter nog niet in de buurt van de haven en zal met zes tot zeven uren vertraging in Newcastle aankomen. De King Seaways, die vannacht van Newcastle naar IJmuiden voer, kwam op tijd aan in IJmuiden, omdat deze met de golven mee kon varen.

Internationaal; P&O Ferries en Stena Line
Op de andere internationale routes is minder hinder van de omstandigheden ondervonden. Stena Line kon geheel volgens dienstregeling varen. De Pride of Hull van P&O Ferries kwam vanochtend rond 10.00 Nederlandse tijd aan in Hull, een uur later dan gepland. Door de weersomstandigheden kreeg de Pride of Hull assistentie van 3 sleepboten bij het aanmeren. ! Ziek ook nieuwsbericht: Uiteindelijk ook uren vertraging Pride of Hull.

Vooruitzichten weer
Vanavond en vannacht zal de wind opnieuw aanhalen naar een kracht 9 a 10 op de schaal van beaufort. Deze harde wind waait vanavond eerst uit het zuidwesten. Later vannacht zal de wind draaien richting het noordwesten. Door de harde wind worden weer golven verwacht van hoger dan 6 meter boven de Nederlandse Waddeneilanden. Omdat de wind nu veel rustiger is, is de verhoging van de waterstand bijna weg. Tot vannacht 00:00 wordt er nauwelijks een verhoging verwacht, echter daarna zal het water weer opstuwen. Voor vrijdagavond wordt er een verhoging van 2 meter verwacht, welke dan samen zal vallen met hoogwater. In Harlingen wordt hierdoor een waterstand van ca. 2,70 meter verwacht.

Vooruitzichten veerdiensten
Door de harde wind de komende dagen zullen reizigers van IJmuiden naar Newcastle rekening moeten houden met eventuele vertragingen, omdat de golven vanuit westelijke richtingen komen en vooral op het noordelijke deel van de Noordzee lopen. Stena Line zal op dienstregeling kunnen varen. Reizigers van Europoort naar Hull dienen echter wel rekening te houden met kleine vertragingen.

Voor morgenochtend zijn er weinig problemen te verwachten, omdat er weinig verhoging van de waterstand is op dat moment. Vrijdagavond zullen er hoogstwaarschijnlijk weer veerdiensten geschrapt worden. Vooral reizigers naar Vlieland, Terschelling en Schiermonnikoog moeten hier rekening mee houden.

Voor de laatste wijzigingen, kijk op Teletekst NOS 723 en Twitter Veerbootinfo

Bronnen: Wagenborg, Rederij Doeksen, Marinetraffic, Windfinder, Hydro Meteo Centra, Rijkswaterstaat.

Fotoalbum veerboten in storm 7 december 2011

Foto’s:

Hessel Buren, Sytse Schoustra, Sjoukje de Vries, Frans de Lijster



Tags: , , , , , , , , , , , ,

Navigatie

Zie ook:

.

Reacties

Één reactie op “Veerboten ontregeld door storm en hoogwater”
  1. Actuele Waterstanden

    Afgelopen week heeft de storm inderdaad veel schade aangericht. Veel stormschade kan ook worden voorkomen door extra te controleren of uw boot op de juiste manier vast ligt. Een rubber trekveer in de lijnen helpt bij het opvangen van ruk- en trekkrachten.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Delen