Motorproblemen voor MS Spathoek van EVT

Hurricane assistentie Spathoek

De Hurricane van Noordgat. Deze snelle bergingsboot assisteert de Spathoek de afgelopen dagen vanwege een motorstoring.

De Spathoek van Rederij EVT heeft sinds donderdag motorproblemen aan een van de twee hoofdmotoren. Sinds donderdagmiddag op de afvaart van Terschelling naar Harlingen heeft de Spathoek assistentie gekregen van Rederij Noordgat, de bergingsdienst van Terschelling. Volgens de Leeuwarder Courant gaat het om een defecte aandrijfas van een van de hoofdmotoren. De brandstofpomp van de stuurboordmotor is losgetrild, waardoor de stuurboordmotor niet werkt. Vanwege de storing vaart EVT vandaag een aangepaste dienst.

Vertraging
Op donderdag bedroeg de vaartijd 2,5 uurtegen de 2 uur normaal. Vrijdagochtend voer de Spathoek zonder assistentie naar Terschelling. Het schip voer 10 knopen voor de wind, maar met stroom tegen. Het is niet bekend of de hoofdmotor het toen weer deed, maar dit is niet waarschijnlijk. Het schip heeft dan op één hoofdmotor gevaren. Vrijdagmiddag na vertrek vanaf Terschelling kreeg de Spathoek weer assistentie van de Hurricane van Rederij Noordgat. Vrijdags duurde de overtocht ook telkens 2,5 uur, tenzij stroom en wind meezaten: dan duurde de overtocht 2 uren. Vrijdagavond vertrok de laatste boot vanaf Terschelling met een uur vertraging. Reizigers kregen een gratis kop koffie aangeboden. Uiteindelijk liep het schip ook nog een halfuur vertraging op onderweg en was daardoor pas om 22:15 in Harlingen. Omdat de Spathoek met de stroom mee voer, was er geen assistentie van de bergingsboot.

Aangepaste dienst
Rederij EVT heeft vóór de Kerst al een aangepaste dienst aangekondigd voor vandaag. De Spathoek vertrekt om 11:00 in plaats van 11:45 uit Harlingen en de middagafvaart van 16.45 vervalt. Vanaf Terschelling vertrekt de Spathoek om 13:45 in plaats van 14:15 en de avondvaart van 19:15 vervalt. Voor zondag en maandag is dezelfde aangepaste dienstregeling aangekondigd.

Werfbeurt
De Spathoek gaat vanaf maandag de werf op voor regulier onderhoud. Dit was al eerder gepland, maar de motorstoring kan ook verholpen worden bij de werfbeurt. Zondag en maandag moet de Spathoek nog een retourdienst varen. De werfbeurt eindigt op 30 januari. Als EVT per 1 februari niet meer mag varen, is de afvaart van maandag of de geplande afvaart van 31 januari de laatste afvaart van EVT.

In oktober dit jaar had de Spathoek ook al last van een motorstoring. Hierdoor kwam de Spathoek te laat aan en werd er een boete opgelegd omdat de venstertijden werden overschreden. De rechtbank bepaalde op 5 decemer dat deze boete onterecht was opgelegd, omdat er sprake is van overmacht als de motor kapot is.

Hurricane assistentie Spathoek
De Hurricane van Noordgat. Deze snelle bergingsboot assisteert de Spathoek de afgelopen dagen vanwege een motorstoring.

Bronnen: Marinetraffic, EVT, Twitter (Tjitske.), Skylgenet, Leeuwarder Courant 4-01-2014

4 thoughts on “Motorproblemen voor MS Spathoek van EVT

  1. Gaat prima op de “Spathoek”. Wij varen nu van West naar Harlingen en liggen voor de rede van Harlingen. Heerlijk net voorzien van bitterballen en geserveerd aan tafel.
    Ondanks 1 hoofdmotor toch op tijd voor de haven.
    Maar wat blijkt, wij zijn vanwege de consessies en het monopolie van Doeksen verplicht om op hen te wachten (varen een klein uur achter ons). Hierdoor vertraging.
    Hoe kan het verkeren, dat een EU concurrentie bevorderd en wij hier in Nederland te maken hebben met een staatssecretaris en een rederij Doeksen, die concurrentie op deze route uit den boze vinden.
    Hiervoor worden allemaal kleine “goedgekeurde” regeltjes aangedragen waar ons land zo sterk in is.
    Jammer, weer een gemiste kans op eerlijke concurrentie en een vriendelijker behandeling.
    Goed geprobeerd EVT, ga zo door onze steun hebben jullie ook in 2014

    1. In plaats van klagen over de overheid en Doeksen kun je je ook eens afvragen waarom EVT geen beter materiaal en-of een reserveschip heeft, waarschijnlijk is dan de EVT opeens niet meer zo voordelig als het nu lijkt.

  2. Hoe op tijd . Kwam op West binnen om 13.37 uur , daarna snel geladen en vertrokken om ongeveer
    2 uur . Snelheid 4,6 knopen In Harlingen 17.35 uur Is dat op tijd voor de haven ? 3,30 uur .
    Ik hoop dat er genoeg koffie en bitterballen waren . Mag ook wel met deze stevige vertraging .
    En Doeksen is daar de schuld van ? Als de Spathoek eerst had aangelegd , had de Midsland ook vertraging opgelopen .
    Waarom niet gezorgd voor eigen veerstoepen , zijn we gelijk van het hele gedonder af .

  3. Ik ben het eens met het feit, dat beter materiaal bij de EVT een strakkere veerdienst tot gevolg heeft.

    Helaas lijkt het erop, dat Henk Peter niet helemaal goed geïnformeerd is. De zgn 3.30uur was 2.45min, daarna in het zicht van Harlingen heel langzaam gevaren.
    Dat langzaam varen lag niet aan motorpech. Zelfs nog omgevaren door vissershaven. Dit ligt aan slecht samenwerken en “goedgekeurde” regeltjes, die opeens heel belangrijk zijn geworden nu er concurrentie is van EVT.
    Je kan je ook afvragen waarom er concurrentie bij is gekomen.

    Wij zijn als gezin vaak overgevaren naar Terschelling, eerst met zijn allen opgepropt in de terminal en daarna in een lange rij voor het buffet.
    Nu waren wij voor het eerst met de EVT zonder terminal en dat ging prima. Daarna een vriendelijke behandeling aan boord, bediening aan je tafel en heerlijke ter plekke gemaakte broodjes.
    Dit gaf ons een gevoel van op vakantie gaan!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *