Friese Koers: Prijsexplosie veerdienst Terschelling

De Spathoek die nu voor Rederij Doeksen vaart. Vorig jaar voer het schip voor Rederij EVT.
Volgens Jelle Hiemstra van de Friese Koers zijn de veerdiensttarieven voor Terschelling dit jaar explosief gestegen, nadat de Staat EVT uitkocht en Rederij Doeksen de concessie definitief kreeg. Rederij Doeksen is het hier niet mee eens en meldt dat er vorig jaar tijdelijke actietarieven waren.
Friese Koers
Jelle Hiemstra vindt dat commissaris van de koning John Jorritsma direct naar Den Haag moet om aan staatssecretaris Mansveld opheldering te vragen over de prijzen van Rederij Doeksen. Daarom heeft de Friese Koers schriftelijke vragen aan het college gesteld. Vorig jaar betaalde een gezin met 1 kind en een kleine auto €96,88 en dit jaar €210,90 voor een retourtje Terschelling. Daarnaast blijkt dat eilander scholieren vorig jaar 8 euro betaalden voor een retourticket en nu 26 euro. Volgens de Friese Koers blijkt het tarief voor een auto-laag ook verhoogd. Volgens Friese Koers was dit in 2013 €70,88 en in 2014 €144 euro. Friese Koers vindt dat Doeksen zich gedraagt als een ouderwetse monopolist. Het liefst zou Jelle Hiemstra willen dat er weer een nieuwe EVT komt, zo laat hij in een interview met Omrop Fryslân weten. Hiemstra, die op het eiland met campingeigenaren sprak, laat weten dat er mensen annuleren omdat ze schrikken van de tarieven van de boot.
Verklaring tarieven
Waarschijnlijk heeft Jelle Hiemstra vorig jaar tickets geboekt die onder de speciale actie vielen. Deze actie had Rederij Doeksen opgezet om te concurreren met EVT. Passagiers konden voor €4 enkele reis naar Terschelling en auto’s kregen 50% korting. Ook kan het zijn dat Hiemstra met de EVT meegevaren is die lagere tarieven vroeg dan Rederij Doeksen. De 8 euro voor studenten lijkt te wijzen op de €4-enkele-reis-actie, die overigens voor iedereen te boeken was. De regelingen voor eilander scholieren en studenten zijn wel gewijzigd. Door de 50%-kortingsactie voor auto’s kon Hiemstra vorig jaar voor €70,88 met een auto-laag over, het normale tarief was dus €141,76, waar dat dit jaar €143,56 is. Meneer Hiemstra had dit jaar ook met 50% korting voor de auto kunnen reizen, maar had dan op tijd moeten boeken, net zoals vorig jaar.
Reactie Rederij Doeksen
Rederij Doeksen reageert op het bericht met een bericht op haar blog: “TARIEFSVERHOGING TICKETS DOEKSEN SLECHTS 1,28%“. Directeur Paul Melles reageert dat Friese Koers ten onrechte stelt dat er een prijsexplosie heeft plaatsgevonden:
De tarieven van Rederij Doeksen zijn per 1 januari 2014 met 1,28% verhoogd conform de Landelijke Tarieven Index. En daarna niet meer. Ook niet nadat EVT in april ophield met varen. De Landelijke tarieven Index wordt jaarlijks vastgesteld door het ministerie van Infrastructuur en Milieu en gecontroleerd door het parlement. Sinds het ingaan van de concessie op 18 april j.l., zijn de boottarieven vastgelegd in concessieafspraken en worden ze gecontroleerd door de overheid. Van willekeurig verhogen van de veerboottarieven kon, kan en zal dus geen sprake zijn.
Paul Melles wijst ook nogmaals op het vergelijk met de actietarieven: “Actietarieven zijn altijd tijdelijk en niet bedoeld als fundament waarop een gezonde exploitatie gevoerd kan worden. Daarvoor is een kostendekkend en marktconform tarief nodig.” Tegenover Omrop Fryslân laat hij weten “not amused” te zijn, omdat het bericht aanslaat en dit zo’n gevolg geeft, terwijl Jelle Hiemstra de verkeerde tarieven met elkaar vergelijkt.

Bronnen: Friese Koers, Omrop Fryslân (1) (2), Rederij Doeksen.
Mooi die acties op Terschelling. Voor Vlieland gelden geen actietarieven, ook niet voor Eilanders. Doeksen is een monopolist en gedraagt zich daar ook naar, Bah!!
jammer dat evt er niet meer is het is niet meer te betalen om met onze kinderen naar terschelling te gaan
Voor €198,- afgelopen week naar Terschelling gevaren met auto en 2 inzittenden op de Spathoek. Wat een aanfluiting. Een schip met een salon uit de jaren 50. Gelukkig was het mooi weer…
Neem een voorbeeld aan Teso. Keurige boten met meer ruimte voor je auto ( geen deukjes in je deuren) en modern.
Jaren naar het Oerol geweest, de prijzen van Doekse rijzen de pan uit. Je kan echt merken dat Doekse geen last meer heeft van de marktwerking mw. Mansveld. Heel jammer, ik ben 67 jaar ga met de auto over in verband met het niet kunnen verslepen van de tent. De opmerking van Doekse dat zij over een lange afstand moeten reizen en vandaar dat de prijzen hoog zijn, onzin. Het opstarten van schepen en stoppen kost veel meer over een korte afstand. Terschelling het is jammer maar een reis naar Engeland is goedkoper met 3 mensen en een auto. En daar zijn ook hele leuke festivals.