Ombouw veerboot Ostfriesland naar LNG uitgesteld

Ostfriesland LNG veerboot verbouwing

Ostfriesland LNG veerboot verbouwing

Dit voorjaar zou de Ostfriesland een nieuw achterschip en een LNG-voortstuwingssysteem krijgen. Voor de zomerperiode zou het verbouwde schip in de vaart komen. De verbouwing is uitgesteld om er zeker van te zijn dat het schip in de zomer beschikbaar is en om meer detailengineering uit te voeren. De verbouwing wordt nu eind 2014 uitgevoerd.

Ostfriesland LNG veerboot verbouwing
Na de verbouwing komt de Ostfriesland er zo uit te zien

Het innovatieve project, het wordt de eerste veerboot op LNG in het Waddengebied, vergt meer werk dan gedacht.

“Met de nieuwe technologie worden innovatieve maatstaven neergezet en daarom is het beter om dit stap voor stap te benaderen en het een en ander na te vragen. Tot slot moeten alle partijen overtuigd zijn van het resultaat – al met al is het een technisch hoogstandje.”

Volgens Dr. Bernhard Brons van Rederij AG Ems en Thorsten Rönner van de werf BVT.

Aangezien kwaliteit voor snelheid gaat en het hele project vanaf het begin een optimistische planning had, is besloten de werfbeurt uit te stellen. Rederij AG Ems wil niet het risico lopen de drukke zomer zonder een van de belangrijke schepen te moeten varen.

“We moeten 100% zeker weten dat we in het hoofdseizoen de Ostfriesland in de veerdienst naar Borkum in kunnen zetten, daarom hebben we in overleg met de werf besloten de alternatieve planning overeen te komen”

Verklaart Claus Hirsch, Technisch inspecteur van AG Ems.

Deze alternatieve planning was al opgenomen in het bouwcontract met de werf BVT in Bremen. Op de werf in Bremen vordert de staalconstructie van het nieuwe achterschip volgens planning. De plannen zijn nu om de Ostfriesland tot half september in te zetten naar Borkum en dan naar de werf te gaan. In november moet de Ostfriesland dan met een nieuw achterschip, een LNG-voortstuwing en enkele andere modificaties in dienst gesteld worden.

Momenteel ligt de Ostfriesland voor een normale werfbeurt in Emden.

De brandstof LNG zal tegen de tijd van indienststelling geleverd worden door het Duitse bedrijf Bomin Linde LNG. Hiertoe tekenden AG Ems en het bedrijf op 27 januari een contract voor de levering van de LNG. In 2015 zal Bomin Linde LNG twee tankinstallaties in Hamburg en Cuxhaven hebben. Tot die tijd wordt de LNG voor de Ostfriesland vanuit het buitenland gehaald.

sleeptank proeven ms ostfriesland
Om de berekende weerstand van het schip te controleren werden sleeptankproeven uitgevoerd. Een model in schaal 1:10 werd door de sleeptank gehaald onder diverse omstandigheden. Foto: AG Ems (Juli 2013)
Start staalconstructie2
Start van het snijden van het staal voor het nieuwe achterschip van de Ostfriesland. Foto: AG Ems (Okt 2013)
Start staalconstructie
Start van het snijden van het staal voor het nieuwe achterschip van de Ostfriesland. Foto: AG Ems (Okt 2013)
Testand LNG motor
In oktober 2013 werden de LNG-hoofdmotoren, type Wärtsilä 20DF, in een teststand onderzocht. Foto AG Ems (Okt 2013)

Bronnen: AG Ems (1) (2)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *