Subsidie voor ombouw vrachtcat Noord Nederland naar LNG

Noord Nederland LNG

Vrachtcatamaran Noord Nederland van Rederij Doeksen wordt verlengd en omgebouwd om op LNG te varen.

Het Waddenfonds heeft subsidie toegekend aan Rederij Doeksen om de vrachtcatamaran Noord Nederland te laten verlengen en een Dual-Fuel-installatie te installeren.

Het schip wordt waarschijnlijk met ca. 15 meter verlengd. Door de verlenging is er meer vrachtcapaciteit en ruimte voor de LNG-tanks. Het schip krijgt een voortstuwingsinstallatie die zal gaan draaien op 85% LNG en 15% gasolie, een “Dual Fuel” installatie. Hiermee kan een veel lagere uitstoot van CO2, NOx, SOx en fijnstof behaald worden en daarmee ver onder de wettelijke vereisten uitkomen. Het Waddenfonds kent een subsidie toe van € 1.207.500, waar de totale projectkosten op € 3.450.000 zijn. Hoe het schip er na de ombouw uit komt te zien, waar de ombouw gaat gebeuren en de exacte tijdsplanning zijn nog niet bekend.

De Leeuwarder Courant meldt vandaag dat bij duidelijkheid over de concessie de ombouw nog verder zal gaan. De Noord Nederland zal dan omgebouwd worden om naast 50 personenauto’s ook nog 150 passagiers mee te nemen. Volgens de LC is het dan de bedoeling dat het schip meer flexibiliteit in de vloot biedt. Op piekmomenten, zoals Oerol, kan de Noord Nederland dan ook voor passagiersvervoer ingezet worden. Paul Melles (Directeur Rederij Doeksen) vermoedt dat de ombouw een klein jaar zal duren en waarschijnlijk op een buitendijkse werf plaats moet vinden. Melles hoopt dat de klus in het noorden van het land gedaan kan worden.

De Noord Nederland zal niet de het eerste schip op de Waddenzee worden met een LNG-installatie, AG Ems laat de Ostfriesland ook verlengen en ombouwen naar LNG-voortstuwing. De ombouw van de Noord Nederland lijkt een eerste resultaat van de lobby om schepen op LNG te laten varen in het Waddengebied. Doeksen wil bij de vervanging van de Midsland ook een LNG-veerboot in dienst laten gaan.

De Noord Nederland vaart normaal van Harlingen naar Terschelling en Vlieland met vrachtwagens. Hiermee wordt de gewone veerboot ontlast en kunnen gevaarlijke stoffen apart worden vervoerd.

Noord Nederland LNG
Vrachtcatamaran Noord Nederland van Rederij Doeksen wordt verlengd en omgebouwd om op LNG te varen.

Bronnen: Waddenfonds, Leeuwarder Courant 9-1-2014

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *