[Foto’s] Veerdienst Vlie en Terschelling aangepast door ijsgang

Rederij Doeksen verwacht dat de ijsgang op de Waddenzee morgen dusdanig toe gaat nemen dat het nodig is de veerboten een aangepaste dienstregeling te laten varen. De veerboten gaan vanaf zaterdag volgens een zogenoemd dagrooster varen, alleen overdag. Hierdoor houdt de bemanning van de schepen een beter zicht op de vaarweg. Het grootste gevaar is het varen op een boei die door de druk van het ijs onder het ijs geschoven is. Deze dienstregeling is vooralsnog ingesteld tot en met maandag.
De snelboten, die kwetsbaarder zijn voor het ijs, werden vanaf vandaag al buiten dienst gesteld door Rederij Doeksen. Wagenborg deed dit dinsdag al voor de snelboot. De veerboten van de rederijen zijn gebouwd met ijsklasse en kunnen daarom doorvaren, maar vanwege visuele zekerheid volgens het volgende schema:
Vlieland – Harlingen 8.00 uur & 13.15 uur
Harlingen – Vlieland 10.15 uur & 15.30 uur
Terschelling – Harlingen 7.30 uur & 13.00 uur
Harlingen – Terschelling 10.00 uur & 15.15 uur
Mocht de ijsgang nog erger worden, dan kunnen de Friesland en Vlieland in konvooi varen. De volgende stappen daarin zijn dan nog alleen het varen bij opkomend water (vloed) of onder begeleiding van een sleepboot/ijsbreker. Zover is het echter de komende dagen waarschijnlijk nog niet.
Andere rederijen dan Doeksen nemen voorlopig nog geen maatregelen. Wagenborg, AG Ems en TESO melden nog niets en blijven dus volgens dienstregeling varen. De schepen op de internationale routes zullen weinig last van de vorst ondervinden, omdat de Noordzee buiten de kust nog een watertemperatuur flink boven de 0 graden heeft.
De vorst zal hoogstwaarschijnlijk nog tot volgende week donderdag aanhouden en kan dus nog voor verlenging van de aangepaste dienstregeling leiden. Ook de andere Waddenveerdiensten kunnen nog last krijgen van het ijs.
Rederij Doeksen plaatste op haar weblog een artikel wat mooi de sfeer rondom de veerdiensten in het ijs weergeeft:
Richard de Vries, hoofd Operationele Zaken bij Rederij Doeksen: “Als ik ze onder deze omstandigheden tijdens een overtocht bel, dan nemen ze op met ‘Hallo, hier Nova Zembla’. Ik weet dat ze het werk onder deze omstandigheden boeiend vinden en ook sommige klanten kopen speciaal een kaartje omdat de overtocht nu zo bijzonder is. Maar ik weet ook dat voor hen uiteindelijk de veiligheid voor alles gaat.”
Foto Sytse Schoustra
Foto Sytse Schoustra
Foto Hessel Buren, Tugsalvage.nl
Foto Hessel Buren, Tugsalvage.nl
Foto Hessel Buren, Tugsalvage.nl
Foto Hessel Buren, Tugsalvage.nl
Foto Arn Hagen
Foto Arn Hagen
Foto Arn Hagen