Veerboot Monnik loopt vast op weg naar Schiermonnikoog

Vanochtend rond 7 uur is de Monnik, de veerboot tussen Lauwersoog en Schiermonnikoog, vastgelopen op weg naar Schiermonnikoog. De bemanning heeft eerst zelf geprobeerd het schip weer los te krijgen. Omstreeks 7.40 bleek dit niet te gaan lukken en zijn de reddingboten van de KNRM van Lauwersoog en Schiermonnikoog gealarmeerd. De reddingboten hebben rond 8 uur vastgemaakt aan de Monnik en het schip met hulp van het opkomende water vlotgetrokken. Om 20 over 8 kon de Monnik weer verder varen richting Schiermonnikoog, waarna de Monnik rond 8.40 arriveerde bij de veerdam van Schiermonnikoog. De afvaart van 7.30 liep hierdoor ook vertraging op. Inmiddels vaart de Monnik weer volgens dienstregeling.

Directeur Ger van Langen van Wagenborg Passagiersdiensten wijt het vastlopen aan de extreem lage waterstand en de harde wind. De harde wind drukte de veerboot uit de vaargeul en in combinatie met een lage waterstand zorgde dit voor het vastlopen van het schip. Door de harde wind is er sprake van een verlaging van circa 1 meter. Door het astronomisch getij en de verlaging kwam de waterstand vanochtend op circa 2,5 meter onder NAP. Voor het laagwater vanavond wordt weer dezelfde waterstand verwacht.

Vorig jaar op 1 december liep de Monnik bij dezelfde afvaart ook al vast. Toen gebeurde dit iets dichter bij de veerdam van Schiermonnikoog.

Bron: Dagblad van het Noorden, Marinetraffic, Hydro Meteo Centra.

39 thoughts on “Veerboot Monnik loopt vast op weg naar Schiermonnikoog

  1. Big news! Hier gebeurt dat maar zelden omdat alles redelijk op orde is.

    Kijk eens op de Duitse Wadden, daar vaart vrijwel niets meer op de normale tijd.

    1. idd, oude tijden herleven, nu nog een knappe winter en dan is het helemaal feest. Weinig water veel ijs en sneeuw, dat zou mooi zijn!

      1. De boten hier hebben ook erg last van de lagere waterstanden met oostenwind, afgelopen maandag liep de Sier 2 uren achter op de dienstregeling.
        Gister zelf naar de wal geweest, toen was i mooi op tijd beide keren, ze hadden de Oerd tussentijds even een vaart laten doen.
        Toen was de Sier weer mooi in het gareel met de 18:30 vanaf Ameland en 19:30 van Holwerd.

        Groeten vanaf Ameland.

  2. Nou Willem dat klopt wel wat je zegt dat het hier zelden gebeurt , maar wat ik wel vindt is dat deze bemanning van de Monnik het langzaam wel moet weten waar die ondieptes zitten en komt daarbij dat je rekening moet houden met verlaging en die oostenwind.Tsja en als die Spathoek nog niet kan/mag varen dan kunnen ze er altijd nog een pannenkoekschip van maken , leuk voor terschelling hebben ze een atractie erbij.

    1. De geultjes en prieltjes die daar liggen veranderen soms per getijde. Daar is geen peil op te trekken. Vandaag een paar meter water, morgen een rug.
      De schepen hebben relatief geringe diepgang, zijn vrij hoekig gebouwd onder water en hebben een groot oppervlak boven water waar de wind makkelijk vat op heeft. Bovendien heeft Wagenborg eigenlijk schepen laten bouwen die voor dat vaarwater niet of nauwelijks groter kunnen zijn en zich dus, zeker bij laag water, bijna door de vaargeul heenzuigen.
      Voor de kennis en kwaliteit van die bemanningen ben ik niet benauwd, daar zou ik zowat blind voor kunnen instaan.

  3. Je moet zo denken het hoort erbij dat de waddenzee steeds verandert.
    Door de stromingen,en het verzanden.
    Ik denk dat de rederijen,net zo zullen denken.
    De boten van Wagenborg liggen elk jaar wel een paar keer vast door de lage waterstand,met combinatie van de harde wind.

  4. @ Edgar, al nieuws over de spathoek ? alles is toch goedgekeurd, of is Doeksen nog aan het oorlogvoeren ?

    1. Hi hans,
      Dat Doeksen aan het oorlogsvoeren is, dat is geen nieuws en of dat uiteindelijk gunstig voor hun gaat uitpakken is wat mij betreft steeds meer de vraag?

      Maar om antwoord op jouw vraag te geven, als ik het weet, zou ik het niet zeggen en als ik het niet weet, ook niet. Sorry, maar je zult ff geduld moeten bewaren nog!

      Groetsels vanuit het altijd zonnige Drenthe!

        1. We zullen zien Willem, we zullen zien en zeker gaan beleven……………..

          Groeten vanuit een zonnig Drenthe

          1. Drenthe is een prachtige provincie. Gelovig weet ik niet zo, maar hoop is er altijd. Willem doet er goed aan nog even zijn geduld te bewaren, nog even en dan gaat er vast iets gebeuren en dan zit ik natuurlijk wel weer op jouw repliek te wachten!

            Groeten vanuit een Bourgondisch rustich Emmen
            Olifant Radza maakt het goed!

            Hoi Edgar

          2. Oooww wacht maar af, na het zuur komt het zoet………….. wie zei dat ook al weer????

          3. Neej joh, ligt op het puntje van mijn tong, ik kwam hem gisteravond nog tegen, brilletje, refokapsel uit zeeland………….. annyway, dit stukkie ging toch over de Monnik?? Ben toch voor rupsbanden!

  5. Even een vraag over de Monnik (en ook Rottum). Hebben deze schepen Voith Schneiders eronder of schroeven? Ik lees niets over schade aan het schip, net als vorig jaar toen dit schip vastliep.

  6. De schepen (Rottum en Monnik) hebben als aandrijving 2 gewone schroeven met vaste spoed. Als boegschroef hebben de schepen (R&M) een schottel pompjet. Door de goede ervaringen bij wagenborg hiermee, werden deze later als voortstuwing gebruikt op de huidige Sier en Oerd.

    Alleen de schepen naar Texel hebben VSP’s.

    1. Alleen de Schulpengat, de Wagemaker heeft die niet.

      Opvallend is dat de WDR voor haar beide nieuwebouwschepen juist weer wel voor de VSP’s heeft gekozen. Verder, maar dat heeft hier eigenlijk niets te zoeken, de beide bootjes van Maassluis-Rozenburg en nog wat van dat binnenlandse spul.

  7. Bedankt voor je reactie Redmer. Van de TESO schepen weet ik dat de Molengat VSP’s had/heeft en de Schulpengat heeft deze ook. De Molengat was de eerste met VSP’s, de enkeldekkertjes hadden nog schroeven. Ik betwijfel of de Dokter Wagemaker VSP’s heeft, ik dacht van niet.

    1. Hoef je niet aan te twijfelen. Wagemaker heeft azimuth thrusters, 360 graden draaibaar. Rolls-Royce. Voordeel is dat je die dingen bij defect er zo uit kan tillen, zonder dat het schip in dok moet. Er is een reserve-exemplaar achter de hand en daarmee is de Wagemaker bij defect aan de thruster korter dan 24 uur uit dienst. Bij VSP’s hoef je daar niet aan te denken. Dat was dan weer de reden waarom de Schulpengat twee VSP’s per kop kreeg. Molengat had/heeft er maar één per kop en dat heeft veel problemen opgeleverd. Bij de verbouw als Halani 1 heeft de Molengat trouwens ook thrusters erbij gekregen.

  8. Ik heb een yamaha 5pk 4 takt, gaat ook als de brandweer 🙂 wat ligt er in de spathoek ?

    1. Volgens mij staan daar 2 conventionele motoren in met schroeven en een standaard kopschroef, maar misschien weet Willem er meer over?

  9. Voorlopig gaat de Spathoek tot en met december 2011 helemaal niet, althans niet volgens de website van EVT.
    Dus zelfs niet als postkoets.

    1. Misschien… we zullen het zien. Dienstregeling t.e.m. 30 maart wordt bekend gemaakt. Boeken voor de Spathoek kan al, zegt EVT en als je dus boeken wilt voor zeg 5 januari, dan kan je de keus maken. Zegt de site. Mooi. Wat komt er dan als melding? “Onbekend”.

      Oerprofessioneel.

  10. Hoorde dat ze niet eerder dan 1 januari gaan varen, en max 400 personen vervoeren volgens boekingsschema. Wel een domper dat ze dan pas gaan varen.

    1. Yep, ik wou eigenlijk eerder naar het eiland met de auto, maar misschien veranderd het nog…………..

    2. Voor april 2012 kan je wel boeken voor je auto. Vaartijden staan er dan ook bij, de dienstregeling is dus al vastgesteld, maar staat verder niet op de site.
      Mannetje + auto formaat Eend € 70,30 ER, 114 en nog wat retour.
      Je boekt “meters”, maximaal 120, ook je kenteken opgeven en daar wordt niet op gecheckt.
      De Eend is namelijk al gesloopt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *