Doeksen en Wagenborg krijgen concessie waddenveren
Minister Schultz van Haegen heeft vandaag de concessies voor de Friese waddenveren verleend. De concessie Oost (Schiermonnikoog en Ameland) is onderhands gegund aan Wagenborg en de concessie West (Vlieland en Terschelling) aan Rederij Doeksen. De bedoeling van de concessie is om het hele jaar een betrouwbare en betaalbare verbinding te kunnen garanderen.
Een half decennium geleden werd er gesproken over het omzetten van het convenant tussen de reders en het Rijk tot een concessie, omdat het convenant in strijd was met de Europese regelgeving. Daarom werd er toen een Openbaar DienstenContract (ODC) ingesteld, ter voorbereiding op een concessie. In het ODC was ruimte voor concurrentie. In de nieuwe concessie krijgt één reder het absolute alleenrecht over het personen- en personenautovervoer.
In het vorige kabinet stond de concessie zo goed als op stapel. Begin 2007, bij de indienststelling van de Tiger, werd al gesproken over het spoedig in werking laten treden van de concessie. In de zomer van 2010 zijn de conceptvoorwaarden van de concessie opgesteld. Na de inspraakperiode zijn hier wijzigingen op aangebracht. Toen het vorige kabinet viel is het omtrent de concessieverlening een tijd stil geweest. Toen de Telegraaf op 27 april een artikel publiceerde waarmee de Tweede Kamer wakker geschud werd, is er duidelijk haast gemaakt met de concessie.
In de concessie garandeert de reder ook op stille, onrendabele momenten te varen volgens de dienstregeling. De reder krijgt hiervoor het exclusieve recht tot het verrichten van de veerdiensten terug. Minister Schultz van Haegen: “Het nieuwe concessiestelsel zorgt ervoor dat de continuïteit van de verbindingen gewaarborgd is, dat reders efficiënt werken en een goede service aanbieden tegen een betaalbare prijs.”
Rederij Doeksen en Wagenborg zijn blij met de verlening van de concessie. Rederij Doeksen laat op haar blogboek weten: “We zijn trots dat ons opnieuw het vertrouwen wordt geschonken. Ook voor onze medewerkers is dat een geweldig compliment. Rederij Doeksen vervoert al decennia lang honderdduizenden reizigers van en naar de eilanden en we mogen dit opnieuw voor vijftien jaar doen, op de bekende veilige en betrouwbare manier die wij voorstaan.”
De concessie maakt voorlopig echter nog geen eind aan de strijd tussen EVT, Rederij Doeksen en andere partijen. De concessie wordt namelijk pas definitief als alle bezwaar- en beroepsprocedures zijn afgerond. Vanaf 24 mei 2011 hebben belanghebbenden zes weken de tijd om bezwaar maken. De advocaat van EVT heeft al gemeld dat EVT verdere stappen zal gaan nemen.
Na het verlopen van de concessie, over 15 jaar, zal er via een openbare inschrijving een nieuwe concessie verleend worden.
Het persbericht over de concessie
Bronnen: Rijksoverheid.nl, Blogboek Rederij Doeksen
Hehe,hopelijk komt er nu dan ook een eind aan deze oorlog,met modder gooien naar elkaar.
Wat bereik je er mee.
Ik heb wel veel respect voor de EVT dat die maar blijven proberen en doorzetten.(dat mag ook wel gezegt worden)
Maar wat heeft iedereen aan deze oorlog,de ene is voor Doeksen de andere voor de EVT.
Het moet ook een keer afgelopen zijn (is mij mening).
De vakantie ganger moet hier niet de dupe van worden natuurlijk,ze komen naar de eilanden voor de rust,natuur,uitzicht en genieten natuurlijk.
Ik ga zelf al jaren naar Terschelling,en kom er graag.
En ga vaak naar Harlingen haven om effe bij de boten te kijken en het uitzicht.
Geniet van ‘t wad,en dat moet zo blijven vindt ik.
Ik blijf dit natuurlijk wel volgen.
gr Wyb.
Vanaf de zijlijn volg ik al jaren de EVT en ik heb toch steeds het idee gehad dat de EVT naast Doeksen wil gaan varen. Dus dat de “hoofdverbinding” HT vv door Doeksen wordt gevaren is simpel. EVT zou de dienstregeling van Doeksen helemaal niet over kunnen nemen, maar er zijn best wel gaten in de dienstregeling van Doeksen die EVT kan opvullen. En dat moet naar mijn idee nog steeds mogelijk zijn. Geef EVT legaal max 2x p.d. een aanlegplaats op T en legaal max 2x p.d. in H en volgens mij is de oorlog dan al ‘n heel eind heen voorbij. (hoop ik dan)
NS kan dan wel de consessie krijgen voor het hoofdrailnet, maar is toch ook niet de enige vervoerder die over het spoor rijdt.
Ik ben het er mee eens hoor, dat deze “oorlog” een keer afgelopen moet zijn.
Groet, Bobby