27Apr

EVT: Rijk spant samen met Doeksen

27-04-2011 door Redmer van der Meer (admin)

Uit uitgelekt e-mailverkeer tussen Rederij Doeksen en Rijkswaterstaat blijkt volgens EVT dat het Rijk en Rederij Doeksen samengespannen hebben tegen EVT. Daarom eist EVT een schadevergoeding van 12,1 miljoen euro van Rederij Doeksen, de gemeenten Terschelling en Harlingen en het Rijk.

E-mailverkeer

Een medewerker van het ministerie van Infrastructuur en Milieu zou 3500 vertrouwelijke interne mailtjes aan de directeuren van Rederij EVT hebben bezorgd. Volgens EVT blijkt uit deze mails dat de partijen stelselmatig EVT hebben tegengewerkt en dat de prijzen van de bootkaartjes hierdoor kunstmatig hoog werden gehouden.

Geschiedenis

In het convenant tussen Doeksen en het Rijk van voor 2006 was geen concurrentie mogelijk. Dit was in strijd met de Europese regelgeving waardoor er een Openbaar DienstenContract (ODC) kwam ter voorbereiding op een concessie, welke nog steeds op stapel staat. In het ODC was ruimte voor concurrentie, waarop EVT de veerdienst begon. Eerst (gratis) met de Stortemelk, vervolgens met de Willem Barentsz, daarna weer met de Stortemelk en waarschijnlijk binnenkort met de onlangs aangekochte Spathoek.

EVT zegt tegenover de Telegraaf dat Rederij Doeksen te veel tekenen van een monopolist begon te krijgen. “De dienstverlening van Doeksen werd steeds slechter, de horeca was matig, er vielen steeds meer diensten uit…”. EVT meldt ook dat het na de start van EVT beter is geworden bij Rederij Doeksen.

Tegenwerking

In de Telegraaf zegt EVT dat zij zich aan alle eisen hebben gehouden, ze hebben alles betaald: “havengelden, vergunningen, het keuren van het schip, de scheepvaartinspecties, de verzekeringen en de huur van de getijdebruggen.” Rederij Doeksen laat echter in een reactie op haar blog weten dat EVT wist waaraan ze begon: “Onze concurrent wist helemaal waar het destijds aan begon en we begrijpen dan ook niet goed waarom ze nu van deze praktijken gebruik maakt.”

EVT zegt tegengewerkt zijn door Rijkswaterstaat en de betreffende gemeenten. Uit een gelekte e-mail tussen twee medewerkers van Rijkswaterstaat blijkt dat Rederij Doeksen hier weer achter zit. “De regie ligt bij Doeksen”, schrijft deze medewerker in de mail. “Dat maakt elk compromis onmogelijk, vertraagd, verhard, maakt het bijzonder complex en levert een boel problemen op, zowel in de uitvoering als politiek-bestuurlijk.”

Een ander punt waarop Doeksen druk uitoefent op het Rijk is dat Rederij Doeksen niet eerder dan wanneer er een concessie is een nieuwe veerboot bestelt. De plannen voor deze veerboot zijn al vergevorderd, maar Rederij Doeksen wacht op de concessie voor de vervanger van de Friesland en Midsland.

Venstertijden

EVT zou vooral tegengewerkt zijn door de, in de ogen van EVT, onbehoorlijke venstertijden. Deze bepalen dat EVT niet mag afmeren binnen een bepaalde tijd voor en na afmeren van een schip van Doeksen. Doordat deze venstertijden zowel in Harlingen als op Terschelling gelden zou EVT maar 2 retourafvaarten per dag kunnen maken, terwijl dat met eerlijkere bepalingen 4 hadden kunnen zijn. Volgens EVT zijn deze beperkingen er alleen maar om EVT het leven zuur te maken. Een gelekte e-mail tussen twee ambtenaren van Rijkswaterstaat schetst de samenwerking tussen Doeksen en Rijkswaterstaat. “Ik werd net door Jan Willem Doeksen gebeld, die mij vertelde heel tevreden te zijn met jouw brief met de omgang van de havenbenadering…”

Toekenning ligplaats Terschelling

Een ander handelen van de Gemeente Terschelling waar de EVT last van heeft gehad betreft het toewijzen van een eigen ligplaats voor EVT, waardoor EVT meer afvaarten zou kunnen maken. EVT voelt zich hierdoor beetgenomen en spande rechtszaken aan. Deze heeft EVT echter al allemaal verloren.

Kunstmatig hoge prijzen

Er zijn geen mails geciteerd waaruit blijkt dat Rederij Doeksen en het Rijk afspraken maakten waardoor de prijs van het bootkaartje kunstmatig hooggehouden wordt.

Reactie Doeksen op gelekte e-mails

Rederij Doeksen stelt als reactie op de gelekte e-mails dat het niet meer dan logisch is dat Doeksen als contractpartner (ODC) met de staat contact heeft. “De veerdienst wordt uitgevoerd volgens de bepalingen die staan in een contract met de Nederlandse Staat. Rederij Doeksen heeft volledig te voldoen aan deze contractbepalingen en doet dat ook. Het is derhalve niet vreemd dat medewerkers van Rijkswaterstaat, dat toeziet op uitvoering van het contract, en medewerkers van Rederij Doeksen contacten onderhouden. Ze zijn immers contractpartners.”

Reactie Doeksen op regelgeving

Ook reageert Doeksen op de regels zelf. “…gemaakte afspraken zullen ook door de concurrentie moeten worden gerespecteerd. Bovendien vindt Rederij Doeksen dat de veiligheid op de route en in de havens op geen enkele manier in het geding mag komen, reden waarom er hierover speciale afspraken zijn gemaakt.”

Reactie Rijk
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil nog niet reageren op de gelekte mailtjes. ‘We wachten eerst de vragen van de Tweede Kamer hierover af’, aldus een woordvoerster.

De gemeente Terschelling zegt zich niet te kunnen vinden in de beschuldigingen van EVT en wijst erop dat gemeente Terschelling voorstander is van concurrentie om de markt (concessie) in plaats van concurrentie in de markt. Ook beroept gemeente Terschelling zich op de eerder gewonnen rechtszaken.

Financiële belangen

Rederij EVT baseert op een eigen schatting dat Rederij Doeksen circa 15 miljoen euro winst maakt per jaar. Dit wijst erop dat de financiële belangen van alle partijen groot zijn. EVT heeft recentelijk een nieuwe veerboot van dik 3 miljoen euro gekocht, de Schleswig-Holstein.

Omdat EVT een schadeclaim in wilde dienen, hebben zij ingenieursbureau Royal Haskoning ingeschakeld. Dit onderzoek is gebeurd onder de aannames dat EVT volledig de concurrentie aan had kunnen gaan vanaf 2006. Royal Haskoning concludeert hierbij dat EVT dan 9 miljoen euro winst had kunnen maken in deze periode (waarschijnlijk tot eind 2010, red.). Omdat EVT in deze periode een verlies heeft geleden van 3,1 mlijoen euro, zegt EVT dat zij 12,1 miljoen schade hebben geleden door het onder één hoedje spelen van het Rijk en Rederij Doeksen.

Rechtszaak

EVT dreigt Rederij Doksen, de gemeentes Harlingen en Terschelling en Staat voor de rechter te slepen als de schadevergoeding niet voor 30 april is betaald. Uit voorgaande reacties blijkt dat de betreffende partijen het niet eens zijn met de claim van EVT. Dit zal de kans op betaling voor 30 april nihil maken.

Toch leiden de gelekte mails tot bevestiging, opschudding en voorzichtigheid. Veel eilanders en mensen betrokken tot Terschelling verbaast het weinig dat er onder 1 hoedje gespeeld wordt. Veel mensen die dit nieuws nu lezen krijgen een reactie dat het “maffiapraktijken” zijn. Minister Schultz van Haegen laat weten het lekken te betreuren en heeft een intern onderzoek ingesteld. Rederij Doeksen laat tot slot weten beperkt te moeten zijn in haar reactie, gelet op het feit dat EVT dreigt met juridische stappen.

Bronnen: Telegraaf 27-4-2011, Financieel Dagblad, Blogboek Rederij Doeksen, Inoverheid.nl, Skylgenet.



Tags: , , , , , , ,

Navigatie

Zie ook:

.

Reacties

14 reacties op “EVT: Rijk spant samen met Doeksen”
  1. wyb

    De EVT zegt al jaren,we doen dat,we doen dit.
    Maar tot nu hebben ze het nog nooit waargemaakt.

    Ik moet eerst nog zien dat de spathoek gaat varen.
    Ik boek me reis gewoon maar bij doeksen,dan maar wat duurder,maar dan weet ik zeker dat ik met de auto overkom.

    Reply
  2. Dieks

    Begin een beetje moe te worden van dat gezeik van mensen die hun oordeel al klaar hebben voor dat de uitspraak is geweest.

    Reply
  3. Hans

    @Dieks, het is een optelsom. Denk dat de rechtzaak straks alleen maar verliezers kent, geen geld meer voor uitbreiding vloot, kloof tussen eilanders en een concessie regeling die barsten gaat vertonen. De EVT kun je ook niet alles kwalijk nemen, wat zou je zelf doen als je in hun positie zat ? Doeksen heeft natuurlijk wel wat uit te leggen ook ivm waddentransport, zal me niet verbazen als deze partij ook naar de rechter stapt.

    Reply
  4. Edgar

    Al jaren deden deze geruchten de ronde, ik denk dat dit nu eindelijk eens tot op de bodem moet worden uitgezocht! Er zijn diverse mensen van allerlei pluimage die een belang hebben bij doeksen, maar wie zijn dat nu eigenlijk allemaal?

    Reply
  5. M@@m

    Heb je dat nagevraagd bij de eigenaar van Waddentransport….
    Vind niet dat die er nu bij betrokken moet worden, daar heeft hij niet om gevraagd!

    Reply
  6. Hans

    @M@@M, je moet wel lezen voordat je antwoord ! Ik zeg nergens dat hij er bij betrokken moet worden, ik geef alleen aan dat het mij (individueel) het niet zou verbazen als zij zich ermee zouden bemoeien. Lees maar eens de op hun website dan begrijp je het wel.

    Reply
    1. M@@m

      Ja dit alles is mij bekent, spreek de kapitein nog wel eens. Daarom vroeg ik me af waarom deze naam in een adem met EVT moet worden genoemd.
      Dit speelde meer op Vlieland. Op Terschelling maakt hij nooit gebruik van de brug, al mag hij dat wel gewoon. En hij doet het netjes en goed. Geen probleem met hem. Hij vaart tenminste en de prijzen zijn van hetzelfde niveau.
      Wel met EVT en hun praktijken. Zoals bv gisteren in Hjoed. De heer Rob raakt kant nog wal met zijn gestamel voor de camera. Helaas niet echt een goede uitzending voor EVT.

      Reply
  7. hans

    Beste M@@M ik begrijp het verschil tussen waddentransport en de EVT, de enige overeenkomst is dat ze beide in de clinch liggen met Doeksen. Ik gun ieder een eerlijke kans maar dan moet je inderdaad wel professioneel blijven als reder en helaas was de uitzending van Hjoed geen promo voor de EVT.

    Reply
  8. M@@m

    Ja ok dan is dat duidelijker.
    Want de enige die ECHT in de clinch ligt met Doeksen is toch echt EVT, zo hoog loopt het bij de andere niet op denk ik, maar dat kan ik fout hebben ik kan niet voor iemand anders beslissen.
    En ja heb de uitzending nog maar eens gekeken omdat ik dacht dat ik het verkeerd begrepen had, maar nee.
    Groetjes Maam

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Delen