6Apr

[Opinie] De nieuwe boot van EVT: Spathoek.

6-04-2011 door Redmer van der Meer (admin)

Afgelopen zondag arriveerde het nieuwe schip van EVT in de haven van Harlingen. Achter een sleepboot, want het schip was niet meer geregistreerd. Een kleine beoordeling van het nieuwe schip.

Naam
Laat ik beginnen met de naam. EVT zal het schip omdopen tot Spathoek. Dit vind ik een goede naam; het is goed uit te spreken en verwijst duidelijk naar Terschelling. Spathoek is immers een duinengebiedje helemaal westelijk op Terschelling.

Ontwerp
Dan het ontwerp van het schip. Het schip is gebouwd in 1988 en dat geeft al aan dat het ontwerp niet zo modern is als bijvoorbeeld de Tiger of Vlieland. Toch vind ik het schip nog zeer goed ogen en kan het zeker nog wel met de tijd mee. EVT heeft een artist impression gemaakt van het schip. De achterkant donkerblauw met een rode driehoek ervoor. Het is niet lelijk, maar ergens mis ik iets. Het is niet onderscheidend, zoals ik al eerder schreef in “[Opinie] Blauw in de mode?”. Het nieuwe kleurenschema geeft het schip in ieder geval wel een meer moderne aanblik. Alleen is het opmerkelijk dat er ineens een rij ramen bijgekomen is in de artist impression. Het valt me wel op dat EVT nu eens wel een eigen draai geeft aan het schip. Aan de Stortemelk en de Willem Barentsz werden alleen kleine aanpassingen aan het uiterlijk gedaan.

Spathoek Artist Impression

Spathoek Artist Impression (Bron: EVT)

Indeling en interieur
Het schip is simpel, maar duidelijk ingedeeld. Het autodek als hoofddek met overal dezelfde doorrijhoogte, 1 passagiersdek met cateringfaciliteiten en daarboven een zonnedek. Dit is eenvoudig voor iedereen en zal waarschijnlijk een goede sfeer op het schip tot gevolg hebben. Op foto’s van het interieur is te zien dat dit in een typische Duitse stijl van de jaren 90 gegoten is. Voor hedendaagse Nederlandse begrippen ziet dit er erg oubollig uit, met donkerblauw tapijt op de vloer en rood-cremekleurige stoelen en banken met een motiefje erin. De wanden zijn uitgevoerd in een geelkleurige houtstijl. Het interieur ziet er echter netjes uit. Maar als EVT niets aan het interieur zal doen, zal dit voor veel mensen niet hun smaak zijn.

Veiligheid en techniek
In het schip staan twee MWM motoren van 720 kW. Een mooi klein en degelijk vermogen voor een schip van dit formaat. Dit betekent dat het schip niet te veel brandstof verbruikt en niet te veel schadelijke stoffen de lucht inblaast. Het schip heeft echter geen gescheiden machinekamers, waardoor in geval van brand in de machinekamer het schip ‘dood’ is. Er kan dan niet meer gemanoeuvreerd worden. Het is ook maar de vraag wat voor evacuatiestations het schip heeft. Als men via het autodek van boord moet kan dit problemen opleveren als die al onder water staat. Ook zet ik mijn vraagtekens bij het feit dat er geen reserveschip is. Stel het schip krijgt schade of problemen, wordt dan de Stortemelk weer ingezet? En hoe komt mijn auto dan aan de overkant? Vragen waarop EVT nog geen antwoord heeft waarschijnlijk.
Een ander punt wat bij slechter weer kan spelen is het opspatten van water over de boeg heen. Auto’s en fietsen staan op een open autodek behoorlijk blootgesteld aan het zout van de Waddenzee, wat niet alle onderdelen van een fiets of auto leuk vinden.

Conclusie
Ik feliciteer EVT hartelijk met het nieuwe schip. Het schip wordt in een mooi modern jasje gestoken en ziet er nog degelijk en goed onderhouden uit. Het schip is niet helemaal van deze tijd gezien het bouwjaar en het oubollige interieur. Andere punten waarbij het schip niet goed scoort zijn de evacuatie en het open autodek. Toch denk ik dat dit schip een mooi begin is voor EVT om een dienstregeling van 3 keer per dag te varen voor passagiers en auto’s.

Gebruikte bron: EVT



Tags: , , , ,

Navigatie

Zie ook:

.

Reacties

14 reacties op “[Opinie] De nieuwe boot van EVT: Spathoek.”
  1. Willem Boot

    Zoals bij de meeste rederijen wordt niet meer gekeken naar de natuurlijke lijnen van het schip, zodat er een kleurenschema op kan worden gezet dat die lijnen buiten beschouwing laat. Dat is een keus die ieder natuurlijk de vrijheid laat om dat “mooi” of “lelijk” te vinden of iets anders. In de praktijk moet nog blijken of het de herkenbaarheid en zichtbaarheid van het schip op het water bevordert of niet.

    De tweede rij vensters in de tekening komt overeen met de bakboordszijde, waar de gehele accommodatie op het autodek is gesitueerd (trappartijen en nutsruimtes). Die ontbreekt aan stuurboordskant en daarom ontbreken aan die zijde die vensters. Komen die toch aan stuurboordszijde, dan zal er nog wat moeten worden gesneden en gelast.

    Reply
  2. VCN

    Prachtige kleurstelling en positie van het logo, als ze het interieur ook nog gaan strippen en vernieuwen dan gaat het helemaal goed komen.

    Wel hoop ik dat ze toch iets aan die lage boeg en achtersteven gaan doen, daar voorzie ik toch wel problemen mee met storm en zeegang.
    (lijkt voor het aanzicht ook een stuk beter)

    Wat een reserve schip betreft lijkt het me in de huidige situatie nog te risicovol, eerst maar eens zien hoe het uit gaat pakken met deze veerboot tenaanzien van de vaarrechten, als er dan toch een 2e schip mag komen, lijkt me de oude Uthlande van de W.D.R. het aangewezen zusterschip.

    Vriendelijke groeten, VCN.

    Reply
  3. jaap

    Gelukkig komt een storm in de zomer weinig voor.
    Meestal gebeurd dit in de winter en dan zal het aantal passagiers toch een stuk minder zijn !
    Dan kunnen ze altijd in geval van nood nog de Stortemelk inzetten.
    Of zouden ze die verkopen ?

    Reply
  4. Edgar

    ha ha! Heb ik gelijk weer een volgende vraag??? Waarom ligt ie bij Damen te koop??? zijn daar al conclussies aan te verbinden???

    Reply
    1. Willem Boot

      Geen enkele, want hij staat er al geruime tijd op, ik zou niet eens weten hoe lang. In elk geval al vanaf de Openbaring van het nieuwe scheepsontwerp.

      Reply
  5. gerben

    Een opmerking ……….

    ” oubollig “, is de persoonlijke mening van de admin, die niet aan boord is geweest,
    niet in de salon is geweest en dus niet het interieur “live” gezien heeft.
    Ondergetekende mocht wel aan boord en het hele schip bekijken.
    Er is ook bijvoorbeeld ook een film zaal.

    Maar als je toch liever op plastic klapstoeltjes zit………..
    Dat kan bij oeksen

    Gerben

    Reply
    1. VCN

      Zo, staan er echt van die goedkope klapstoeltjes op de veerboten van Doeksen Gerben…?
      Op de Sier (1995) van WPD zijn het rode en blauwe met leer overtrokken banken, en dan van die zwart witte vuurtorentjes met lichtje op de scheidingen.

      Op de Oerd zijn het rode stoffen banken, met een clean wit interieur met spotjes, maar goed die komt dan ook uit 2003.
      Het geheel ziet er wel heel keurig verzorgd en massief uit, zitten ook comfortabel trouwens.

      Ik hoop dat de EVT ook zoiets gaat doen, een mooi verzorgd en degelijk interieur.
      Het is het de Spathoek 100% waardt!

      Reply
  6. hans

    Ik vind het een mooi ontwerp, herkenbaar en modern. Heeft ook iemand foto’s van de binnenkant ?

    Reply
  7. Sil's Lobke

    Edgar, hoe kom ik op “de Hyves van Gradje”? Ja sorry, ik ben nog van de generatie jaren zestig.. 🙂

    Reply
  8. Wolfgang Agatter

    Frohe Pfingsten nach Terschelling
    Da ich die ehem.Schleswig-Holstein aus unserem Wattengebiet kenne,
    möchte ich der Reederei EVT zur neuen Farbgebung gratulieren.Es ist
    etwas ungewohnt aber ich finde es steht dem Schiff gut.
    Ich wünsche der Reederei immer eine handbreit Wasser unter dem Kiel
    und Gute Fahrt mit MS Spathoek.
    Viele Grüße von der Insel Föhr Wolfgang Agatter

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Delen