Ruim 51.000 passagiers compenseren CO2-uitstoot bij Doeksen

De nieuwe veerboot die Doeksen in samenwerking met Damen zou laten bouwen. Deze plannen staan in de ijskast zolang er geen zekerheid d.m.v. een concessie is. Wel wordt de Noord Nederland omgebouwd naar LNG door een subsidie uit het waddenfonds.
In 2013 hebben ruim 51.000 mensen een ‘groene boeking’ gedaan bij Rederij Doeksen. Deze passagiers hebben per overtocht een toeslag van €0,50 betaald, wat Rederij Doeksen overmaakt naar het Fair Climate Fund. Samen met de vijfduizend door Rederij Doeksen vergoedde dienstreizen van het personeel kunnen hiermee ruim 1.500 huishoudens in de Zuid-Afrikaanse townships schoner koken en stoken. Hiermee wordt een CO2-reductie van meer dan twee miljoen kilogram bewerkstelligd. De passagiers die €0,50 extra betalen verminderen niet wezenlijk de uitstoot van de boot, maar ‘kopen de uitstoot af’.
Directeur Paul Melles is blij met dit resultaat:
“Steeds meer mensen worden zich bewust van het belang van een schone en dus gezonde leefomgeving. En terecht! Wij hebben zelf uitvoerig onderzoek gedaan naar schonere voortstuwingsmogelijkheden voor onze schepen. Rederij Doeksen maakt immers dagelijks gebruik van een prachtig Werelderfgoedgebied als de Waddenzee. Onze groene schepen op LNG zijn er helaas nog niet, maar hierdoor dragen we sámen met onze passagiers een steentje bij aan de daadwerkelijke CO₂-reductie in de wereld.”
Rederij Doeksen heeft plannen om een deel van de vloot op LNG te laten varen. Zo heeft Rederij Doeksen 1,2 miljoen euro subsidie gekregen uit het Waddenfonds om de Noord Nederland om te bouwen naar een voortstuwingsinstallatie die draait op LNG. Ook zijn er plannen, in samenwerking met Damen, om nieuwe veerboten die op LNG varen, te laten bouwen.

Bron: Rederij Doeksen, Damen