[Foto’s] Veerboten gehinderd door ijsgang Waddenzee

Veerboot Friesland tijdens een moeizaam vertrek vanaf Terschelling door het ijs in de haven. Foto Sytse Schoustra
De afgelopen twee weken stond Nederland in het teken van de winter. De meeste mensen genoten van de sneeuw en ijspret, anderen ondervonden er vooral hinder van. Bij de NS deden zich twee dagen problemen voor en stelde daarna een aangepaste dienstregeling in. Ook bij de veerboten werden maatregelen getroffen door de ijsgang op de Waddenzee.
AG Ems, Borkum
De meest oostelijke verbinding in Nederland ondervond geen hinder van de winter. AG Ems meldt zelfs nog extra duidelijk als nieuwsbericht op de website dat tijdens de gehele winterperiode alles volgens dienstregeling is verlopen.
Schiermonnikoog & Ameland
Bij Schiermonnikoog en Ameland deden zich wel veranderingen in de dienstregeling voor. De eerste was het schrappen van de sneldiensten van en naar Schiermonnikoog, uitgevoerd door de snelboot Esonborg. Op dinsdag 31 januari werd deze sneldienst opgeheven tot nader order. Vooralsnog waren er toen geen problemen met de dienstregeling van de veerdienst. Pas een week later, op 7 februari werd een aangepaste dienstregeling ingesteld van en naar Ameland, gebaseerd op het tij. Ook voor Schiermonnikoog werd dit gedaan vanaf 8 februari. Dit betekende dat er maar 1 tot 4 retourafvaarten per dag gemaakt werden. Wagenborg meldt inmiddels dat vanaf morgen, 15 februari, de dienstregeling naar Ameland weer normaal uitgevoerd zal worden. De veerboot van en naar Schiermonnikoog vaart alweer in de normale dienstregeling, maar de snelboot ligt er vooralsnog nog uit.
Van en naar Ameland werd het schip de Aquanaut ingezet om het ijs te breken voor de veerboot Sier.
Voor de dienst naar Schiermonnikoog deed Rijkswaterstaat een beroep op een sleepboot Balgzand van de Marine, die als ijsbreker fungeerde.
Terschelling & Vlieland
Voor de dienstregeling van en naar Terschelling en Vlieland betekende, en betekent nog steeds, het ijs een stoorzender. Rederij Doeksen vaart van en naar de eilanden al meer dan een week, sinds 4 februari, een dagdienstrooster. Dit betekent dat de schepen alleen varen bij daglicht, zodat de ijsbetonning zichtbaar is en de navigatie makkelijker is. De snelboot verviel vanaf 3 februari al. Rederij Doeksen vaart in ieder geval tot en met woensdag 15 februari nog dit rooster, ook zonder sneldienst. Woensdag wordt de situatie van het ijs en de betonning opnieuw bekeken en wordt er een beslissing genomen over de dienstregeling voor de komende dagen. De betonning in de vaarweg werd door Rijkswaterstaat vervangen door ijsbetonning. Deze betonning kan beter tegen de druk van het ijs, maar is onverlicht en schuift gemakkelijk onder de ijsschotsen. Voor het vrijhouden van de Terschellinger haven werd de hulp ingeroepen van de Hunter van Rederij Noordgat.
EVT voer door het ijs helemaal niet meer. EVT had door onderhoud aan de Stortemelk al alleen maar een dienstregeling op vrijdag en zondag, maar door het ijs werden ook deze afvaarten geschrapt.

Enkele filmpjes van de Terschelling veerboot Friesland met het ijs:
Filmpje van Terschellingfilm.nl, “IJzige vaartocht van Terschelling naar Harlingen over de waddenzee”
Filmpje van Miem63, “Met de veerboot Friesland door het ijs”
Filmpje van Schylgefilm.nl, “Winter Februari 2012, Terschelling”
Texel
Van en naar Texel waren door de ijsgang geen problemen. De veerboot had alleen op 10 februari problemen door het lage water.
Internationaal
Ook op de internationale routes waren er geen problemen door de ijgang. Deze schepen meren aan in de grote havens van Nederland, waar het voor de economie belangrijk is deze vrij te houden van ijs.
Foto’s Arn Hagen, Vlieland, Terschelling, Ameland & Schiermonnikoog
Meer foto’s op Arn Hagen’s blog >>
Foto’s Sytse Schoustra Terschelling
Foto’s Jeroen Vriend vanuit Harlingen
Foto’s Jeroen Vriend
Foto’s vanaf Terschelling
Bronnen: AG Ems, Koninklijke Marine, NOS, Wagenborg, Rederij Doeksen, EVT.