30Oct

Door heftige oktoberstorm minder veerboten

30-10-2013 door Redmer van der Meer (admin)

De storm van afgelopen maandag gaat te boek als een van de heftigste stormen van de afgelopen jaren. Op Vlieland werd een windkracht 12 gemeten, goed voor orkaankracht. In Lauwersoog werd een windstoot van 151 kilometer per uur gemeten. Door deze heftige storm konden niet alle veerboten een normale dienst uitvoeren, of werd de dienstregeling ontregeld.

De meest in het oog springende gebeurtenis was dat de King Seaways niet kon aanmeren in IJmuiden. De King Seaways arriveerde op tijd bij de haven van IJmuiden. Met de hulp van drie sleepboten werd gepoogd het schip aan de kade te krijgen. Toen het schip dwars op de wind lag dreef het schip hard af, met een behoorlijke slagzij. De kapitein besloot hierop geen risico op botsingen tijdens het aanmeren te nemen en terug naar zee te gaan. Hier heeft het schip bijna 6 uren doorgebracht, met de kop in de golven, toen omstreeks 14:30 weer een poging werd ondernomen om aan te meren. Nu slaagde de veerboot er wel in, nog steeds met hulp van sleepboten. De andere veerdiensten naar Engeland, Stena Line en P&O Ferries, liepen geen vertraging op, maar maakten wel gebruik van sleepboten bij het aanmeren.

King Seaways Storm Siem Weterings

De King Seaways drijft behoorlijk af, met slagzij, bij de eerste poging om aan te meren met de storm. Foto: Siem Weterings


Foto van eerste (afgebroken) binnenkomst. Foto’s van de uiteindelijke binnenkomst.

De storm kwam vanuit het zuidwesten overwaaien vanuit Engeland en zou daarna langs alle waddeneilanden strijken om door te waaien naar Duitsland. Dit betekende dat na IJmuiden al spoedig de veerdienst naar Texel getroffen zou worden. TESO bleef eerst doorvaren, maar toen de wind te hard werd en er bijna kinderen van het dek waaiden, besloot TESO om 10:30 de dienst stil te leggen. Toen de storm minder werd, kon TESO de dienst om 12:30 weer hervatten.

Rederij Doeksen maakte op de dag voor de storm al bekend dat er één retourafvaart van de veerdiensten naar zowel Vlieland als Terschelling uit zou vallen. Dit betrof de 9.00 (Harlingen-Vlieland), 9.50 (Harlingen- Terschelling), 12:00 (Vlieland- Harlingen) en de 12:30 (Terschelling-Harlingen). Hierdoor bleven de veerboten enkele uren in Harlingen liggen, wat enkele spectaculaire foto’s opleverde van de zeer harde wind in de haven van Harlingen. De sneldienst kon wel gewoon volgens dienstregeling blijven varen. Nadat de storm een beetje afgezwakt was, moest het nog hoogwater worden. Door de wind was er bovendien een verhoging van ca. 1,50 meter, waardoor de kade van de vlieland-boot in Harlingen onder water liep. Dit betekende dat de Vlieland niet op de geplande tijd van 14:15 kon vertekken, maar pas na vertrek van de Friesland om 15:00 kon vertrekken. Door de gewijzigde vertrektijden van Doeksen, moest ook EVT de afvaarttijden aanpassen. EVT voer om 16:00 (Harlingen-Terschelling) in plaats van 11:45 en om 18:30 in plaats van 14:15 retour. Doeksen besliste ’s ochtends ook al om de sneldienst ’s avonds niet via Vlieland te laten varen, door de golven van de storm. In plaats daarvan voer er een veerdienst op de gebruikelijke tijden.

Wagenborg voorzag voortijds weinig problemen, maar dit bleek niet uit te komen. Door de harde wind en een onverantwoorde situatie op de pier van Holwerd kon de Sier niet afmeren om 10:30. Hierop besloot Wagenborg de dienst voorlopig te staken, alsook de dienst naar Schiermonnikoog. De Sier kon omstreeks 15:00 weer aanmeren aan de veerdam bij Holwerd. Wagenborg besloot om om 15:30 weer de normale dienst te hervatten naar zowel Ameland als Schiermonnikoog. Vanaf Ameland werden daarna twee boten ingezet om alle aanbod te vervoeren.

Doeksen Storm oktober 2013

Veerboot Vlieland Storm oktober 2013

Bronnen:
NOS (1) (2). Leeuwarder Courant, Wagenborg, EVT, TESO.

P.S. Door ziekte kon dit bericht niet eerder worden gepubliceerd.



Tags: , , , , , , , , , , , ,

Navigatie

Zie ook:

.

Reacties

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Delen