21Jun

Veerdienst Texel nog niet over op duurzaam elektrisch varen

21-06-2011 door Redmer van der Meer (admin)

Het idee om de Dokter Wagemaker op mobiele accu’s te laten varen zal niet worden uitgevoerd. Wubbo Ockels, hoogleraar duurzame technologie aan de TU Delft, stelde dit voor in een verkenningsgesprek met TESO in februari. Uit financieel en logistiek oogpunt kan dit volgens TESO echter niet uit.

De Dokter Wagemaker vaart nu met een dieselelektrisch aandrijfsysteem. Dit betekent dat er door het schip nog steeds veel CO2 en andere schadelijke stoffen de lucht ingeblazen wordt. Het doel van het idee is om uitstootvrij te gaan varen. Dit moet bereikt worden door elke afvaart een vrachtwagen met accupakketten aan boord te nemen, waarop het schip op de elektrische energie uit die accu’s vaart en – dus – geen uitstoot meer heeft. Deze vrachtwagen kan dan vervolgens op het eiland van boord gereden worden, waarna er weer een vrachtwagen met opgeladen accu’s aan boord gereden kan worden. De energie in deze accu’s zou dan uit, veel goedkopere, groene energie moeten komen, waardoor het hele proces geen uitstoot meer kent.

Volgens Okkels kon dit concept eenvoudig gerealiseerd worden, omdat de Dokter Wagemaker al een dieselelektrisch systeem aan boord heeft. De vrachtwagen zou dan via een eenvoudig systeem aangesloten kunnen worden aan de elektromotoren van het schip. Na onderzoek van TESO blijkt het allemaal gecompliceerder te liggen, “het overbrengen van het vermogen van de accu’s op de elektromotoren is gecompliceerd en vereist een flinke investering”, zo meldt Marc Bakker, hoofd technische dienst bij TESO. Bovendien is het logistiek een hekel punt, omdat het wisselen van de trucks moet gebeuren voordat er iemand aan boord kan. Hier is bij 50% van de afvaarten geen tijd voor. “Tijdens rustige afvaarten zou het kunnen.
Maar we investeren liever tijd en geld in de nieuwe veerboot.”

Deze nieuwe veerboot zou rond 2015 moeten komen en dit is ook de reden dat de Schulpengat in voorgaand concept niet meegenomen is. TESO is nog niet bezig met de technische details van dit nieuwe schip. TESO is bezig om alternatieven af te wegen voor dit schip. Zo wordt voor dit nieuwe schip wel overwogen om met accu’s te gaan varen. Dit wordt dan niet gedaan met mobiele accu’s, maar met vaste accu’s in de romp van het schip, waardoor het logistieke hekelpunt op een ander punt overwonnen moet worden: de oplaadtijd van de accu’s. Dit zou dan moeten gebeuren in de tijd dat het schip in de haven ligt. Dit is 30% van de tijd tussen twee afvaarten en bedraagt circa negen minuten. Er wordt onderzocht of het in deze korte tijd loont om accu’s op te laden. TESO houdt er echter rekening mee dat de accu-ontwikkeling de komende jaren een vlucht zal nemen en dat de technologische toepassingen beter zijn over 4 jaar. TESO onderzoekt niet alleen accu’s als duurzaam alternatief voor dieselmotoren. Er wordt ook gekeken naar voortstuwing door bijvoorbeeld turbosails, een soort vaste, ronde zeilen, of energiebronnen zoals zonnepanelen. Volgens Bakker zullen dieselmotoren of -generatoren altijd noodzakelijk blijven aan boord.

Meer informatie over het concept voor mobiele accu’s aan boord van de Dokter Wagemaker vindt u op Texelelectric.nl

Bronnen: Texel-plaza.nl (1) (2), Texelelectric.nl (1) (2)



Tags: , , , ,

Navigatie

Zie ook:

.

Reacties

3 reacties op “Veerdienst Texel nog niet over op duurzaam elektrisch varen”
  1. Willem Boot

    Wubbo komt dus niet met iets nieuws, want dit heeft ook al eens de ronde gedaan bij de eerste plannen voor vervanging van de Midsland op Terschelling.
    De “uitstoot” van vrachtwagens moet natuurlijk ook mee + die behorend bij de productie van accu’s en hun korte levensduur, de productie van elektriciteit (het waait niet altijd en het is ook wel eens donker) en zo kan er nog wel iets worden bedacht.

    Zolang accu’s of wat daar voor in de plaats moet komen nog steeds duur zijn en te geringe capaciteit en oplaadsnelheid hebben, is dat geen serieus model om toe te passen.

    Reply
  2. Marc Bakker

    Het opladen van vaste onboard accu’s tijdens laden en lossen is nooit ter sprake geweest en is ook geen optie. Onboard accu’s zouden een optie kunnen zijn in combinatie met relatief kleinere dieselgeneratoren, die een vast gemiddeld vermogen draaien terwijl de vermogenspieken uit de accu’s gehaald worden en tijdens de dalen in de vermogensvraag de accu’s opgeladen worden.
    Intussen moet er nog veel gebeuren in de ontwikkeling van accu’s om er geen schijnvertoning van te maken. Elk jaar tientallen tonnen oude accu’s afvoeren die nog niet gerecycled kunnen worden is niet groen.
    Aanvullend op Willem’s betoog: de urenlange oplaadtijd maakt meerdere trailers met accupakketten noodzakelijk om elk uur over een gevuld pakket te kunnen beschikken. Het in enkele uren laden van de vrachtwagens met accu’s met de benodigde elektrische capaciteit aan land is (voorlopig) onmogelijk: dan zit Texel (of Den Helder) in het donker. De TESO-schepen verbruiken n.l. net zoveel kilowatturen als alle bedrijven en huishoudens van Texel bij elkaar…

    Reply
    1. Redmer van der Meer

      Marc,

      Leuk dat u hier reageert. Ik heb dit van de bron gelezen en daardoor ook overgenomen. Dat dit dan niet helemaal juist is, heb ik helaas niet kunnen weten. Door de toevoeging van u, is het weer rechtgezet, bedankt!

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Delen