Venstertijden EVT worden niet veranderd

EVT heeft een kort geding omtrent de havenbenadering en venstertijden tegen de Nederlandse staat verloren. EVT was van mening dat de venstertijden in het laagseizoen gehalveerd en in het hoogseizoen geoptimaliseerd kon worden. Bovendien vond EVT het niet terecht dat het hele haventerrein niet gebruikt mocht worden wanneer een Doeksen-schip aan de kade ligt.

De venstertijden houden in dat er een uur voor aankomsttijd en een halfuur na vertrektijd van een Doeksen-schip geen gebruik gemaakt mag worden van de aanleginrichtingen. EVT vond dat deze in het laagseizoen gehalveerd kunnen worden en in het hoogseizoen geoptimaliseerd moesten worden, omdat deze in de praktijk te ruim leken. Daarnaast was EVT het niet eens met de havenbenaderingsregels zoals deze gelden in het ODC. De havenbenaderingsregels verbieden EVT om een andere aanleginrichting te gebruiken als er een Doeksen-schip in de haven ligt. In Harlingen mag EVT dus geen gebruik van de aanleginrichting voor de Vlielanddienst gebruik maken als er een Doeksen-schip aan de aanleginrichting voor de veerdienst naar Terschelling ligt.

De rechter oordeelde dat de staat genoeg moeite had gedaan om de partijen binnen het ODC bij elkaar te brengen en tot een aanpassing in de venstertijden en havenbenadering te komen. EVT meende toezeggingen te hebben van de Staat dat aanpassingen doorgevoerd zouden worden, maar kon hier niet de juiste bewijsstukken voor laten zien. Omdat het ODC aangepast of zelfs verworpen moest worden, wanneer EVT in het gelijk zou worden gesteld, zou dit tot maatschappelijke onrust kunnen leiden, omdat de veerverbinding de belangrijkste verbinding voor Terschelling is. Wanneer het ODC vervalt, dan is geen enkele partij meer verplicht om te varen en om aan bepaalde eisen en overlegorganen mee te doen. Door deze redenen heeft de rechter EVT in het ongelijk gesteld, waardoor de havenbenaderingsregels en de venstertijden niet aangepast worden. Hierdoor zal het voor EVT onmogelijk worden om met de Spathoek drie keer per dag te gaan varen.

Spathoek
De Spathoek heeft gisteren weer een proefvaart gemaakt richting de rede bij Terschelling. Waarschijnlijk is hierbij gekeken of de dienstregeling gehaald kan worden. Uit de door de GPS geregistreerde snelheden blijkt dat de overtocht waarschijnlijk langer dan 2 uren zal gaan duren. EVT geeft nog altijd geen startdatum voor de Spathoek. Er wordt nog steeds gewacht op de laatste goedkeuringen. Dan zal de Spathoek de dienstregeling van de Stortemelk overnemen, waarna deze uitgebreid zal worden.

Concessie
EVT heeft op 1 juli bezwaar aangetekend tegen de invoering van de concessie. Het is niet bekend op welk gebied EVT zich zal verzetten. Ze kunnen zich beroepen op de inhoud van de concessie, de onderhandse gunning, of er überhaupt een concessie mag komen en op het feit of de concessie niet aan hun gegund had moeten worden.

Ook de gemeentebesturen van de eilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog hebben bezwaar aangetekend tegen de concessie. Dit is echter pro-forma gedaan, zodat zij niet het recht verliezen hun zienswijzen in te dienen. Dit is opmerkelijk, want er is een halfjaar lang mogelijkheid tot inspraak op het conceptprogramma van eisen geweest.

97 thoughts on “Venstertijden EVT worden niet veranderd

  1. Dat tesomodel zit er nu niet in,maar volgend jaar ook niet.Nooit denk ik.
    Ze kunnen beter de EVT opdoeken,als ze verstandig zijn.

    Met al die rechtzaken maak je met je naam ook niet reclame.

  2. Denk dat het verstandiger is nog ff af te wachten en niet allerlei kretelogiën hier te gaan spuien, ik houd me ff stil …………………… wordt vervolgd!

  3. Nee, Edgar, dat is nu juist wat veel belangstellenden ontzettend begint te ergeren.

    “Open Communicatie” tegenover “Wacht maar af, je zal nog eens zien wat er gebeurt”.

    Als er ook maar iemand bij EVT zat die doorhad hoe communicatie werkt, dan zou je misschien van een professioneel bedrijf kunnen spreken.

  4. Nou idd edgar ,het word tijd dat je de realiteit eens onder ogen ziet ipv “allerlei kretelogiën ”
    te spuien,ik bedoel jij doet voorkomen of jij dingen weet en het niet gaat vertellen maar in werkelijkheid weet je netzoveel als de rest van Nederland, niks dus.

    1. Nee Peter, ik weet er net zo veel als jij van en ik doe geenzins voorkomen alsof ik er meer vanaf weet, ik uit alleen mijn gevoel. Mijn gevoel zegt ff stilte voor de storm…………..

  5. Al meer bekend over de startdatum van de Spathoek ? of komt ie pas in de wintermaanden ?

  6. Ik vrees dat de Nederlandse autoriteiten en de huidige monopolie reder het ze gewoon onmogelijk maken om uberhaüpt te kunnen starten dan wel een volwaardige veerdienst te kunnen en mogen onderhouden.

    We wachten nog maar weer eens (geduldig) af…

    1. idd mee eens, ook ik heb mijn gedachten over dit ( vrije ) Land………..
      Ik wacht met je mee!

      1. Als aanvulling op mijn bovenstaande stuk:

        Het had de EVT wel gesierd als ze nu eens opener werden met hun communicatie naar buiten toe.
        Dat ze de website niet beter gebruiken vindt ik erg storend worden, veel oude nieuwsberichten en geen update’s… jammer jammer.

        Niemand weet waarom het schip nog niet vaart, en of het uberhaüpt ooit wel in de vaart gaat komen…

  7. Weet iemand waarom de spathoek niet vaart ? alle proeven zijn toch geslaagd ? of zit er een iemand van de gemeente dwars met een zak geld van …. op zijn bank ?

  8. wordt wel eens tijd dat de EVT met meer info komt rondom de spathoek ze roepen van alles maar
    doen ho maar

    1. Waar maak je je nou druk om friesland? Gezien jouw eerdere negatieve opmerkingen zul jij straks toch niet met de Spathoek gaan varen. Dus dit is alleen maar roeptoeteren.

      1. Nee friesland heeft gelijk, helemaal geen informatie en die spathoek ligt daar in harlingen te wachten op wat? ??

        1. Het lijkt wel een cliffhanger van een Nederlandse soap…………
          Volgens mij is geduld een schoone zaak.

  9. Volgens een Duitse kennis van Föhr heeft EVT daar verteld dat ze niet kunnen varen met de Spathoek. reden? Onbekend. Melding is van vandaag, dus actueel.

  10. Hmmm, is dit dan het einde van de EVT ? denk persoonlijk dat ze het gaan opgeven nu ze geen concessie hebben en geen extra aanlegtijd.

    1. @hans:

      Ik zou het heel erg jammer vinden, maar ik vrees dat het wel eens de bittere waarheid zou kunnen zijn, zoveel tegenwerking, niet kunnen/mogen varen met de Spathoek, en al die investeringen eisen zolangzaamerhand hun tol.

      Er moet maar geld bij & bij … jammer!

  11. EVT heeft haar site net wat aangepast:

    “Omdat de exacte startdatum op dit moment nog niet vastgesteld kan worden, staat de dienstregeling voor de maanden augustus en september eerst nog voor het schip de Stortemelk op de website, de Stortemelk kan geen auto’s vervoeren.
    Op het moment dat de Spathoek gaat varen zal deze de vertrektijden en boekingen overnemen van de Stortemelk. Ook zal dan per direct de dienstregeling uitgebreid worden.”

    Geen verdere gronden over het hoe en waarom aangegeven.

  12. Heb uit de geruchten vernomen dat E.V.T. de certificaten van de Spathoek niet voorelkaar krijgt, weet iemand hier iets van? Problemen met SI word gezegd.

    1. Die “geruchten” gaan al rond sinds de aankoop van het schip. Waar ze vandaan komen? Ik zou het niet weten. Ze zingen zowel in Duitsland als hier rond. Primaire bronnen? Niemand die het weet.
      Klassebureau kan het niet zijn, dat is op orde, voor zover ik goed ben geïnformeerd.
      Als IVW/SI goedkeuring weigert, wordt het interessant waarom. Als het op veiligheidsgronden is, dan klopt er iets niet met het schip. Weigeren ze op grond van concurrentie, dan kan dat het Concessieverhaal betekenen.
      Volgende vraag is -als de concurrentie een rol speelt- dan of Lakeman/Waddentransport dan wel vergunning krijgt voor ombouw van de Terschellinger Bank. Dat wordt dan een hard spel, want IVW/SI gaat ervan uit dat de eisen bekend zijn en dus wordt er geen voorafgaand “advies” afgegeven, zoals dat zo’n 20 jaar terug nog wel gebeurde.

      Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de concurrentie een rol speelt in een eventueel bestaande afwijzing door IVW/SI (dat weten we immers niet zeker), omdat EVT al rondtuft met het goede stoomschip Stortemelk. Maar het zou nog zo kunnen zijn dat IVW/SI zich beroept op een reeds bestaande Concessie (dat valt niet te loochenen), waartegen bezwaar kan worden aangetekend door “bestaande partijen van gelijk niveau” -zeggen ze dan- en dat men de Concessiewet zo interpreteert dat daarop geen inbreuk mag worden gemaakt met “nieuwe middelen”. Anders gezegd en hopelijk duidelijker dan dat ik het voorafgaande lees: “je mag wel bezwaar aantekenen omdat je al vaart met een bootje, maar je mag geen schip inleggen dat uitsluitend de bedoeling heeft de Concessiewet te saboteren”. Zou wel eens een sterk argument kunnen zijn, omdat de overheidsinstantie dan de indienststelling ziet als een tegenwerking van een democratisch tot stand gekomen Wet. Speelt dat, dan is er een juridisch spelletje aan de gang.

      Interessant.

  13. Ik denk dat dit de zoveelste domper zou zijn voor de EVT, bootje maar weer verkopen en stoppen met de EVT. Om eerlijk te zijn gunde ik de EVT het beste maar ze hebben nu helemaal niet meer, personeel aangenomen wat gelijk weer ontslagen kan worden en een investering die waarschijnlijk niets dan verlies oplevert. Als de Spathoek niet gaat varen dan is dit een te groot gezichtsverlies voor de EVT dat je beter het boek kan sluiten.

    1. Hans, als ik alles op een rijtje zet, dan vermoed ik dat anderen het boek wel zullen sluiten voor EVT. Bootje verkopen? Aan wie? Zonder volledige papieren? Zie ik nog niet gebeuren, bovendien schijnt het bootje te zijn geleast.
      Er moet bovendien omstreeks deze tijd rente betaald worden aan de “investeerders”.
      “Personeel dat gelijk weer ontslagen kan worden”?? Dus geen normale arbeidsovereenkomst??

  14. Hans, proeftijd is 3 maanden, althans dat is normaal zo.

    Nee, er is niemand die nu precies weet wat er aan mankeert. IVW/SI is naar buiten altijd muisstil, maar dat is zo langzamerhand iedereen.

    Stel ik speelde bank en ik had een leasecontract afgesloten, al of niet gedeeltelijk, dan zou ik zenuwachtig worden als ik al sinds een paar maanden die boot had geleverd (of niet, zal wel financial lease zijn) en nog steeds geen sluitende papierwinkel had gezien.

    Uiteindelijk kan het maar om twee dingen gaan -maar dat is persoonlijk inzicht, dus voor wat die waard is- de veiligheidseisen (stabiliteiten, voldoende vluchtwegen/noodvoorzieningen/reddingsmiddelen/Sprinkler en dat soort zaken) of misschien het argument dat de boot niet is bedoeld om commercieel te varen, maar om de Concessiewet te dwarsbomen. Daar zou ik me iets bij kunnen voorstellen. Is het niet de Concessie, dan is het de veiligheid. Constructietechnisch is de zaak op orde (Klassebureau).

  15. Volgens mij voldoen ze niet aan het tweecompartiment lekstabiliteit en ze hebben geen gescheiden machinekamer. De Friesland en de Midsland vallen in een overgangsregeling, kom je met nieuw dan moet je hieraan voldoen. Een 2e hands schip dat ingevoerd word word ook als nieuw gezien. Misschien nog een paar verbouwingen???

    1. Dat kan kloppen. Invoer passagiersschip = voldoen eisen nieuw schip. Dat wordt een aardig klusje en dat zie ik nog niet gebeuren.

  16. Ik denk niet dat ze dat doen, dat is een behoorlijke kostenpost. Ik begrijp ook niet waarom de EVT open kaart speelt en gewoon zegt wat er mis is.

    1. Kan je je voorstellen hoe je dat aan de “investeerders” moet vertellen? Stel dat dit klopt, dan zal de directie van EVT toch moeten vertellen hoe ze zo ver zijn gekomen.
      Was er niet gezegd dat dit een schip was “met alle papieren”?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *