Laatste aanpassingen EVT’s Spathoek

Vanaf morgen zullen de laatste aanpassingen aan de Spathoek plaatsvinden. Deze aanpassingen zijn in samenspraak met de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de Germanischer Lloyd samengesteld.

De grootste aanpassing is het aanbrengen van het Marine Evacuation System. Dit betekent dat de huidige reddingsmiddelen van boord verdwijnen en vervangen worden door een nieuw evacuatiesysteem. Dit systeem bestaat uit glijgoten in combinatie met reddingsvlotten, zoals deze ook bij bijvoorbeeld de Vlieland aan boord zijn.

Rederij EVT heeft in samenspraak met de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) en het klassebureau Germanischer Lloyd beslist wat er nog moest gebeuren aan het schip. Deze laatste aanpassingen zullen vanaf dinsdag uitgevoerd worden.

Na deze aanpassingen zal EVT het bewijs van de keuring nog moeten ontvangen. Hoe lang de uitvoering van de werkzaamheden zal gaan duren is niet bekend. EVT wil op 30 maart 2012 met passagiers en auto’s de dienstregeling uit gaan voeren met de Spathoek. EVT verwacht hiermee een volgende stap te maken tot het creëren van een veerdienst van en voor de eilanders. EVT zoekt hiervoor nog steeds extra investeerders in de rederij.

Bron: EVT

10 thoughts on “Laatste aanpassingen EVT’s Spathoek

  1. het mooiste is weer net als wat ze anders zeggen we willen 30 maart beginnen te varen met de spathoek.dit heb ik vaker gehoord

  2. Ik hoor in alle verhalen van EVT nooit dat de concessie om een veerdienst tussen Harlingen, Terschelling en Vlieland te onderhouden aan Doeksen is gegund, denken ze werkelijk dat ze die zaak gaan winnen?

  3. De EVT kan volgens mij gewoon blijven varen, ondanks de concessie, door middel van besloten vervoer. Dit mag rederij waddentransport toch ook!
    Maak ieder klant automatisch lid van je “vereniging” en je hebt een “besloten” groep.
    Zo werkt een automaterialengroothandel ook met verkoop aan particulieren.
    Dus EVT varen met die boot en veel succes.

  4. Natuurlijk mag je dan heen en weer blijven varen, maar hoeveel passagiers denk je dan te krijgen?

  5. Over het aantal passagiers hoef je je toch geen zorgen te maken, als je goedkoper bent en gunstiger vaartijden hebt en dat de klanten dan d.m.v. een gratis “lidmaatschap” toch met je mee kunnen varen dan is de keuze snel gemaakt.

  6. De tarieven van EVT zijn nu ook lager dan die van Doeksen, toch gaat er niemand met de Stortemelk.

  7. Ik lees hierboven dat de concessie eenvoudig te omzeilen zou zijn, door middel van ‘besloten groepen’ gecreeërd met een gratis lidmaatschap van een vereniging. Dat is leuk bedacht, maar straks onder de concessie niet werken.

    Het besluit ‘Besluit van 23 december 2009 tot wijziging van het Besluit personenvervoer 2000 in verband met de invoering van concessies voor het personenvervoer van en naar de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog’ gaat echter uit van ‘voor een ieder openstaand vervoer’.

    In het besluit staat ook het verschil tussen voor een ieder openstaand vervoer en besloten vervoer. In ieder geval vallen de volgende vormen van vervoer niet onder de concessie (het volgende onder a, b e c geciteerd uit het besluit). Let even goed op wat er onder b gezegd wordt vanaf ‘Hieruit valt af te leiden dat…..’:

    a. Vervoer waarbij het hoofdmotief van het vervoer op recreatie is gericht: het vervoer heeft niet tot doel om personen te vervoeren via een min of meer directe lijn tussen het Waddeneiland en het vasteland. De vaartijd is hierbij een belangrijke indicatie. Indien de vaartijd ruimschoots de vaartijd van de concessiehouder overschrijdt (inclusief de vaartijd van de langzame boot), is het hoofdmotief op recreatie gericht.

    b. Vervoer van een beperkte groep bij elkaar horende personen. Dit is bijvoorbeeld het geval als een passagierschip voor een bedrijfsuitje of bruiloft wordt afgehuurd. Daarmee is het vervoer zelf gericht op «het dagje uit». Hieruit valt af te leiden dat vervoer van personen van en naar de Waddeneilanden, uitgevoerd door of in opdracht van bijvoorbeeld een vereniging, dat op zich zelf een beperkte groep bij elkaar horende mensen kan inhouden, wél concessieplichtig is als het lidmaatschap voor een ieder openstaat en daarmee tot gevolg heeft dat ook het vervoer voor een ieder openstaat.

    c. Project transporten, zoals transporten voor bijvoorbeeld onderhoudswerkzaamheden waarbij asfaltmachines gezamenlijk met personeelsbusjes van uitvoerders worden getransporteerd.

    Daarnaast spreekt het besluit telkens over het vervoer tussen het vasteland en de eilanden. Vanuit een andere haven varen dan Harlingen, Holwerd of Lauwersoog gaat dus niet. Zelfs van de vaste wal via een ander eiland varen valt binnen de concessie, behalve interinsulaire diensten. Ook combinatiearrangementen (bootticket en accomodatie) waarbij er geen ticket wordt gekocht, vallen volgens het besluit onder de concessie. Naast wat hierboven onder a, b en c staat, valt ook vervoer van 12 personen of minder (wadden- en watertaxi) buiten de concessie.

    Ik hoop dat het zo duidelijk is hoe weinig mogelijkheden EVT straks heeft als de concessie er is.

  8. Als het zo is als het er staat dan ziet het er voor de EVT niet goed uit.
    Maar ze zouden vast wel een paar mazen in deze wet vinden anders doe je zo’n investering toch niet.

  9. Het ziet er ook niet goed uit voor de EVT,alle rechtszaken hebben ze tot nu toe verloren en als straks de concessie onherroepelijk wordt hebben ze wel een schip maar weinig werk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *