8Nov

€3 miljoen subsidie voor LNG-verbouwing veerboot Ostfriesland

8-11-2014 door Redmer van der Meer (admin)

De Europese Unie keert €3,07 miljoen subsidie uit voor de verbouw van de veerboot Ostfriesland met een LNG-voortstuwing. Het project wordt gezien als een innovatieve stap in het uitrollen van LNG. De subsidie komt uit de TEN-T infrastructuurfonds van de Europese Unie.

Het project bestaat uit vier partijen: AG Ems, Stichting Energy Valley, Groningen Seaports en Niedersachsen Ports (in Motorways of the Seas). Het project is een demonstratieproject om te laten zien dat een LNG-verbouwing een potentieel bruikbare optie is. Bovendien draagt het project bij aan het terugdringen van de emissies, ook in het Waddengebied. Dit LNG-project is anders, omdat er in slechts 6 weken een nieuw gebouwd achterschip met LNG-voortstuwing zal worden geplaatst op een bestaand schip.

Het ombouwproject zou eerst al in het voorjaar van 2014 plaatsvinden, maar werd uitgesteld naar de winter van 2014-2015. Op 17 september vertrok de Ostfriesland vanuit Emden naar de werf bij Bremerhaven. Op 10 oktober was het schip doormidden. Daarna is begonnen met het aansluiten van het nieuwe achterschip. Het project moet begin 2015 klaar zijn.

Voor een nieuwe veerboot naar Helgoland, ook met een LNG-voortstuwing, heeft de Europese Unie ook subsidie toegekend: €4,175 miljoen. Cassen Eils (dochter van AG Ems) wil dit schip in het zomerseizoen van 2015 in de vaart brengen. Het schip wordt nu gebouwd bij Fassmer in Duitsland.

Eerder werd ook al bekend dat Rederij Doeksen €1,2 miljoen subsidie krijgt uit het Waddenfonds om de Noord Nederland om te bouwen met een LNG-voortstuwing. Rederij Doeksen wil ook graag de nieuwe veerboten uitrusten met LNG. Hiervoor werd samen met Damen een ontwerp gepresenteerd, zie de foto en de PDF onderaan.

Ostfriesland LNG (1)a

Het achterschip van de Ostfriesland wordt afgesneden met de snijbrander. (Foto: AG Ems)

Het oude achterschip van de Ostfriesland wordt  verwijderd.

Het oude achterschip van de Ostfriesland wordt verwijderd. (Foto: AG Ems)

Het achterschip van de Ostfriesland is los.

Het achterschip van de Ostfriesland is los. (Foto: AG Ems)

Het nieuwe achterschip voor de Ostfriesland. De LNG-motoren staan er al in.

Het nieuwe achterschip voor de Ostfriesland. De LNG-motoren staan er al in. (Foto: AG Ems)

De bouw van de nieuwe sectie van het achterschip

De bouw van de nieuwe sectie van het achterschip. (Foto: AG Ems)

Het plan van Rederij Doeksen voor een nieuwe RoPax veerboot, ontwikkeld met Damen in het iTransfer-project.

Het plan van Rederij Doeksen voor een nieuwe RoPax veerboot, ontwikkeld met Damen in het iTransfer-project. (Afbeelding: Damen)

Het ontwerp voor de nieuwe veerboten van Rederij Doeksen, ontwikkeld in samenwerking met Damen.
[scribd id=245916580 key=key-El2pJEzCoYK2ZgtDDXL4 mode=scroll]

Bronnen: AG Ems, NGV Global News, Damen.



Tags: , , , , , , , ,

Navigatie

Zie ook:

.

Reacties

Één reactie op “€3 miljoen subsidie voor LNG-verbouwing veerboot Ostfriesland”
  1. Koos

    Het nieuwe ontwep voor Doeksen. Wat een lelijk schip, het lijkt wel een drijvende schoenendoos

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Delen