Veerboot Texelstroom voor TESO wordt in Spanje gebouwd voor €55,8 miljoen

Texelstroom TESO

Texelstroom TESO

Vandaag heeft TESO bekend gemaakt dat er een contract is gesloten voor de bouw van de nieuwe veerboot Texelstroom. Het schip zal in 2016 in de vaart komen.

“Na een uitvoerig selectieproces, waarin de voorstellen van de scheepswerven zijn gewogen op prijs, kwaliteit en ervaring, is de keuze gevallen op Scheepswerf LaNaval Shipyard uit Noord-Spanje.” Zo laat de Raad van Commissarissen van TESO weten. Eerder waren er nog Kamervragen gesteld omdat scheepswerf Barkmeijer ook in de race was voor de bouw van het schip. Barkmeijer wilde het schip in Harlingen bouwen. Er is nu toch definitief voor Spanje gekozen.

De Texelstroom zal het tweede schip zijn dat voor TESO vaart onder deze naam. De bouw van het schip kost €55,8 miljoen. De Texelstroom (2) moet in december 2015 opgeleverd worden door de werf. De Dokter Wagemaker zal reserveboot worden vanaf de zomer van 2016. In 2017 zal de Schulpengat verkocht worden.

Het schip zal aan boord één motor krijgen die op CNG (Compressed Natural Gas) in plaats van diesel draait. Een batterijpakket zal pieken in de belasting van de motoren opvangen. Ook zullen er zonnepanelen op het dak van het schip komen voor een deel van de elektriciteitsopwekking. Daarnaast wordt het drinkwater hergebruikt voor het doorspoelen van de toiletten en de warmte uit het koelwater zal worden teruggewonnen.

De werf LaNaval is gesitueerd in Noord-Spanje, in Sestao bij Bilbao. In Februari werd het laatste schip te water gelaten, de EDT Hercules, een offshore supplier. Voorheen zijn er ook enkele baggerschepen voor Jan de Nul gebouwd. De werf specialiseert zich in “high tech” nieuwbouwschepen. Naar eigen zeggen was TESO direct enthousiast, onder meer door de kennis en productiefaciliteiten van de scheepswerf en de onderaannemers. Volgens de werf viel de keuze op LaNaval vanwege de technische en commerciële mogelijkheden van de werf. LaNaval verwacht in de komende twee jaar tijd 600.000 manuren in het project te steken. Bekijk hieronder het persbericht van LaNaval.

Gisteren waren er nog demonstraties door het personeel van LaNaval. Ze waren bang voor een nieuwe periode van (tijdelijke) werkloosheid en wilden graag duidelijkheid. Die duidelijkheid komt er nu met een definitief contract tussen TESO en LaNaval. Volgens een Spaanse website waren er voor het sluiten van het contract al een aantal mensen van de werf in Nederland aan het werk, om informatie te vergaren over de bouw van de RoPax-ferry (passagiers- en autoveerboot).

Persbericht van Scheepswerf LaNaval, Bilbao, Spain.
[scribd id=223040478 key=key-12mgeyzwm4rabh5660s3 mode=scroll]

De door TESO gepubliceerde folder van de Texelstroom.:
[scribd id=222868356 key=key-42b7jzp1ujmty6ekuy0 mode=scroll]

Texelstroom  TESO Texel
Texelstroom TESO Texel, het schip moet in 2016 in de vaart komen. Afbeelding: Vripack

Bronnen: Kaart TESO, TESO.nl, LaNaval, Getxo ship, Deia (1) (2).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *