[Opinie] EVT uitgekocht: “Geld is de sleutel die op alle sloten past”

Onderstaande column is opgestuurd aan Veerbootinfo.nl en is gepubliceerd om een nuance te brengen aan de blijheid omtrent het akkoord tussen de Staat, Doeksen en EVT.

Geld is de sleutel die op alle sloten past

Het einde van de veerbootoorlog? Lees ik dat nu goed? Even in goed in de ogen wrijven en ja, er lijkt eindelijk een einde gekomen te zijn aan deze langslepende kwestie. En het verhaal heeft een duidelijke winnaar. Dat klinkt goed als je bedenkt dat het erop leek dat het verhaal alleen maar verliezers zou hebben. Blije gezichten, een jubelstemming en ‘een perfect resultaat’ twitterde de burgemeester van Terschelling Rob Bats. Maar eens even goed lezen wat er is gebeurd. Het einde van de veerbootoorlog blijkt te zijn uitgedraaid op een ordinair potje handjeklap. De EVT is uitgekocht door de overheid en Doeksen. Het gaat om geld, heel veel geld, waarvan in ieder geval 9 miljoen Euro voor rekening van de belastingbetaler komt. Dat is meer dan een Euro per Nederlands huishouden én het bedrag dat ten gunste komt van de EVT. Daarnaast neemt Rederij Doeksen de EVT inclusief de Spathoek voor een onbekend bedrag over.

Voor ik verder ga over mijn eerste reactie nog even het juridische aspect. Advocaat Rudolf Knegtering van Rotshuizen en Geense in Leeuwarden heeft in ieder geval zijn twijfels over de houdbaarheid van de onderhands gunning zoals deze er nu alsnog komt. Er zouden opnieuw problemen kunnen ontstaan als een nieuwe concurrent zich aandient. De onderhandse gunning voor de eerste 15 jaar lijkt juridisch gezien dus een bedenkelijk fundament voor de concessie. De onderhandse gunning van de concessie mag dan straks onherroepelijk zijn, een eventuele concurrent kan bij het afdwingen van medegebruik van de aanleginrichtingen proberen om de onderhandse gunning te laten vernietigen. Of dit succesvol zal zijn? Een eventuele concurrent lijkt geen partij in de overeenkomst van de concessie, maar heeft wel een belang. Of een dergelijke partij deze juridische strijd aan zal willen gaan, valt te bezien. Ik denk van niet. Het ‘tikkende tijdbom effect’ de komende 15 jaar lijkt daardoor klein. En hoe meer jaren van die 15 jaar zijn verstreken, hoe minder het de moeite waard zal zijn voor die andere partij. Immers na 15 jaar wordt de concessie openbaar aanbesteed.

De reacties van de diverse betrokkenen vind ik behoorlijk onsmakelijk en zelfs verwerpelijk. Nu snap ik dat vooral de opluchting groot is. En wellicht is dit gezien de huidige omstandigheden de beste oplossing, of beter gezegd de minst slechte oplossing. Maar als je kijkt welke sporen deze veerbootoorlog de laatste jaren heeft achtergelaten en de enorme hoeveelheid gemeenschapsgeld die het nu kost (en heeft gekost), dan vind ik het onbegrijpelijk dat er een jubelstemming heerst. Vooral onder de betrokkenen in dienst van de overheid die feitelijk met gemeenschapsgeld goede sier proberen te maken. Het is diezelfde overheid die mede verantwoordelijk is voor de ontstane situatie. Enige terughoudendheid in de reacties zou hier zeker op zijn plaats zijn geweest.

Paul Melles geeft aan in een van zijn reacties dat de eilanders de grote winnaars zijn. Inderdaad is er een einde gekomen aan de onzekerheid met name het over het uitdunnen van de dienstregeling in de rustiger periodes. Dat is zeker een winstpunt. Echter vergeet niet dat de eilanders inclusief de Vlielanders jarenlang gebukt gingen onder spanningen en onzekerheid. Bij de Terschellingers komt daar de verdeeldheid nog bij . Die verdeeldheid is niet van vandaag op morgen verdwenen. En wat zijn de eilanders nu werkelijk opgeschoten ten opzichte van de situatie waarin de onderhandse gunning van de concessie direct aan Doeksen verleend zou zijn? Verder horen we niet wat dit geintje Doeksen gekost heeft. Het is Doeksen in ieder geval heel wat waard geweest en blijkbaar zijn er ondanks het feit dat het bedrijf financieel in zwaar weer zou zitten, voldoende middelen voor gevonden. Tot slot wordt vergeten om de grootste winnaar te noemen, dat is namelijk de EVT.

Erwin Rob zegt gemengde gevoelens te hebben. Dat geloof ik wel, ik gok de gemengde gevoelens van opluchting, grote blijdschap en overwinning. Doeksen ruimt de rotzooi van de EVT op. Waar kort geleden de schuldeisers nog op de deur bonsden toen het erop leek dat de EVT niet meer mocht varen, kan nu Doeksen de portemonnee trekken. Hij en zijn zakenpartners zijn in één keer van alles af, inclusief een niet al te lekker in de markt liggend schip. Vervolgens komt de overheid nog even langs met een bedrag dat Gaston Starreveld bleek doet wegtrekken. Onlangs gaf Erwin Rob aan dat het woord ‘opgeven’ niet in zijn woordenboek voorkomt. Moet je eens kijken wat twee grote zakken met geld doen. Alle idealen gaan acuut overboord. Daar doet de in te stellen Raad van Advies niets aan af, die nog even als kapstok wordt gebruikt om de zogenaamde rol van ‘pleitbezorger’ aan op te hangen. Het is publiek geheim dat de oprichters van de EVT en Doeksen nu niet bepaald de beste vrienden zijn. Het feit dat de aartsrivaal opdraait voor de kosten om uit het avontuur te stappen, moet toch wel heel zoet smaken. En als ‘toetje’ nog even 9 miljoen Euro erachteraan van de overheid. Dat hadden de heren toch allemaal in hun stoutste dromen niet voor mogelijk gehouden nietwaar?

Een van de weinige zinnige reacties komt van Sander de Rouwe. Ook hij heeft  zo zijn twijfels over de juridische grondslagen en stelt terechte en kritische vragen over de afkoopsom van 9 miljoen Euro vanuit de gemeenschapsgelden.

Kortom, de hele veerbootoorlog was al een zaakje dat alles behalve de schoonheidsprijs verdiende. Het krijgt wat dat betreft een passend eind. En zoals de kop al zegt: ‘Geld is de sleutel die op alle sloten past’. Dat gezegde gaat ook hier weer op.

https://twitter.com/bgmterschelling/status/452033926497062912

De naam van de columnschrijver is bekend bij Veerbootinfo.nl

11 thoughts on “[Opinie] EVT uitgekocht: “Geld is de sleutel die op alle sloten past”

  1. Inderdaad, gemeenschapsgeld gebruikt om rust te creëren. Als eilander ben ik blij dat er nu duidelijkheid is. Echter wij moeten niet vergeten dat met name Vlieland is gebruikt door Doeksen om duidelijk te maken dat er grote verliezen (worden) werden geleden. Mooi weer spelen op Terschelling met stuntprijzen voor toeristen inclusief auto werd als argument gebruikt om een deel van de markt terug te krijgen. En Vlieland en haar bewoners? Minder diensten, belachelijke prijzen om met de auto van en naar de wal te gaan. Kortom, eigenlijk verandert er niks. De Vlielanders zijn nog steeds de melkkoe van Doeksen waarbij de nieuwe situatie niet echt hoopgevend is. Een monopolist houdt namelijk alleen rekening met zijn eigen belangen.

    Weet u nog dat er poortjes werden geplaatst in de haventerminal. Een lachertje. Het kost voor een eilander meer tijd om via de vingerscan door het poortje te geraken. Daarnaast zijn de privileges zoals Doeksen in eerste instantie had toegezegd teruggedraaid (poortje alleen voor eilanders). Kortom lange rijen, toeristen die niet begrijpen dat je de barcode moet scannen en boos worden als je met je pasje “voordringt”. Bezuiniging? Lijkt mij niet omdat er nog steeds met de hand wordt gescand. Ook dit is zomaar een voorbeeld van slecht management en draagt er niet toe bij dat het draagvlak bij met name Vlielanders groter wordt. Er is een hoop werk aan de winkel de komende 15 jaar!!

  2. Ik kan me wel aardig vinden in de ingezonden brief en ik vraag me idd af of de beide eilanden hiermee iets zijn opgeschoten? ben bang van niet, maar misschien is er toch iets veranderd? Ik hoop het van harte voor de bewoners van beide eilanden.

    1. Edgar, dat weten we toch al een paar jaar, alleen juristen zijn hiermee iets opgeschoten.

      1. Laten we hopen dat de eilanders hiermee nu zijn opgeschoten, dat wens ik ze oprecht toe.

  3. Niet vergeten dat in die concessie zoveel geregeld is, dat ‘de monopolist’ niet ‘zomaar’ zijn gang kan gaan. Dienstverlening, prijzen, materieel, klantenpanels, afvaarten, je kunt het zo gek niet bedenken, of het is gedetailleerd van voorwaarden voorzien. Deze monopolist kan niet ‘alleen maar rekening houden met zijn eigen belangen’, want als ie naast het potje piest, is er gedonder en volgen vanuit de overheid (straf)maatregelen!!

  4. Volgens mij vergeet de auteur dat je bij Doeksen vroeger als halvegare minkukel behandeld kon worden voor een schofterig tarief. De beste medewerker klantvriendelijkheid bij Doeksen heet Haantjes of Rob.

  5. Ik denk nog steeds aan een heel ander scenario. Vele weken is geprobeerd een oplossing te vinden, maar Doeksen heeft geen zin daarvoor te betalen. Alleen de melding uit Europa dat de Waddenzee toch echt een Zee is (wat nogal zware consequenties zal hebben) probeert Doeksen door nog maar weer eens te dreigen met tariefsverhoging en inkrimpen van de dienstregeling een doorbraak te forceren. Nu gebeurt echter iets waar ze geen rekening mee hebben gehouden: zowel de beide gemeentes als de staat willen dan eigenlijk wel eens de supergeheime boekhouding van Doeksen bekijken en dat kan natuurlijk absoluut niet want dan zou blijken dat er wel heel veel geld verdwijnt naar de Rotterdamse haven en offshore projecten. De oplossing is voor Doeksen nu heel simpel: wij betalen ruim 4 miljoen voor EVT en de boekhouding blijft gesloten! Het grote graaien kan nu beginnen!

  6. En wie is de grootste verliezer?
    Inderdaad: de toerist! Deze mag voor de Terschellingse en Vlielandse dienstregeling betalen zodat deze in niet rendabele tijden door blijft varen. Met twee, drie of vier kinderen twee volwassenen word je al zwaar depressief als je moet betalen bij Doeksen en dat voor je vakantie! Jaja doeksen is in vergelijking met ander vervoer niet duurder maa de eilanden zijn relatief dichtbij…vervoer moet tegenwoordig toch sneller en efficienter kunnen ook daar. De vakantiehuisjes en plekken zijn al best prijzig. Je wordt bij Doeksen behandeld als vee en moet tegen de andere auto aanparkeren en kunt niet uitstappen. Ook gaat het tergend langzaam als je vaak naar de eilanden moet anders betaal je nog meer als je sneler wilt. Kunnen er niet meer sneldiensten in worden gezet tegenwoordig met de snellere samenleving?
    Het steeds weer slalommen om zandbanken met een slakkengang naar een vaal bergje kijken in het fletse zilver licht…en zeehonden als stipjes als ze er zitten i.v.m. getij. Met een zeilboot is dat weer een veel intensere beleving. Je deint…zeilt zelf en kan je route bepalen, dit stoomt stug door met mega zwarte milieuvervuilende dampen uit die oude motoren waavan je denkt…pff kan het nou njiets choner doeksen…dit is dezelfde uitstoot van 30 jaar terug.Kan daar geen roetfilter op of geen andere brandstof gebruikt worden? Kreeg ik pas een aanbieding of ik bij wilde betalen voor groene energie voor doeksen als uitstoot compensatie ofzo? Doe wat aan die zwarte wolken van jullie boten? moeten wij daar ook nog aan gaan betalen kom op zeg en niks veranderen!!! Zulke mooie natuur een vuilverbrander met wind vanuit verkeerde hoek voor Wad en dan ook nog die hele zwarte roetwolken uit die boten de hele dag door is een doorn in het oog van ik als natuur liefhebber! En het geluid van die toeter die men over het hele eiland moet horen…ja geef toe dat heeft wel wat maar van dichtbij niet! moet de toeter altijd zo enorm overdreven hard staan dat mijn kinderen er een trauma van hebben al jaren. Ja natuurlijk dat hoort zo en het blijft zo..je moet geen slecht hart hebben want je weet nooit wanneer ie gaat. Heb wel eens meegemaakt dat er 30 keer getoeterd werd onderweg voor een voorliggend zeiljacht nou nou ik snap dat je vaat hebt en dan de pleziervaart moet uitwijken maar toch…ik kon mijn krijsende kind wel wegdragen en nu nog steeds bang…Weet nog dat ik als kind en tiener en er zo van genoot van de overtocht maar op een gegeven moment gaat het je tegenstaan…weinig plek om te zitten, 2 uur afwachten, geen feeling met de zee en de deining, veel geld betalen..verder niks kunnen doen….. Voor dat geld ga ik nu heerlijk naar Frankrijk en Spanje. Ik kon nog op Terschelling puur voor de natuur…geef na de dure reis van Doeksen nauwelijks wat uit aan andere dingen en ga alleen maar wandelen heerlijk. De natuur blijft genieten! Broodje van thuis mee of in supermarkt geen terras.

    Na 40 jaar natuur te waarderen op Terschelling en Terschelling promoten merk ik toch dat de speeltuintjes hetzelfde zijn en zo kleinschalig en verdeeld zijn voor kinderen als toen ik met mijn kleine familieleden meeging. Kinderen hebben niet veel te doen met minder weer, in 40 jaar tijd is er nauwelijks een leuk speelpark gekomen met survival in de duinen vrij toegankelijk net zoiets als Ameland. Juist op de eilanden kun je zoiets mooie combineren en natuurlijk houden en toch heel uitdagend maken. Er is niet veel voor de kids en eigenlijk ook niet veel te sporten voor volwassenen…lekker met touw over de sloot, lekker rennen en trainen,…lange coole kabelbaan (ja in Midsland verlaten tussen de huisjes, best aardig hoor, maa geen natuur en ook niet heel groot en uitdagend), hutjes maken…ondiep watertje met stenen erin en wat houten huisjes met loopbruggetjes en glijbanen een soort houten dorp waar ze lekker kunnen rennen, verstoppen ende fantasie de vrije loop kunnen laten. dat je denkt ja ik wil met de kinderen naar Terschelling want alss het kouder is kunnen ze heerlijk daar spelen en hebben ze straks prachtige herinneringen, maar niet op een plek waar kids op eigen houtje in het bos ziten maar waar kindeen makkelijk samen komen en toch natuur is zoals aan de rand van het groene strand of bos of duin
    in de buurt of west aan zee midsland aan zee waar al bedrijvigheid en ook natuur is. Bij die huisjes is het al 40 jaar totaal niet op kinderen gericht. Daar staat 1 glijbaan die bijna omvalt en soms weg is. Er mogen wel de meesta sfchuwelijke nieuwe huizen gebouwd worden door rijke mensen maar er staat geen enkele speeltuin omda een kind die niet zelf kan betalen doet een groot gedeelte van de mens niet mee. Ja er is daar niks voor kindjes! De bekende patser van de tv mag op de meest prominente plaats een huis met meerdere terrassen gaan bouwen ongelooflijk! wat een horizonvervuiling en dat op die speciale plek!In de natuur is het hopen dat je niet aangeklaagd wordt door de boswachter als je een hut maakt waar allemaal een vergunning nodig voor is tegenwoordig. Terschelling gaat niet zo met zijn tijd mee ja de natuur is schitterend en de open waterplekken en wilde paarden geweldig echt waar!!!!..dat is ene grote plus geworden.
    .ja eenvoud en tevreden zijn maar de wereld gaat wel door maar Terschelling ontwikkeld niet mee…wel dure uitjes zoals huiskarticht voor gezin is honderden euro’s maar maak het aantrekkelijk voor kinderen of mensen die willen sporten natuurlijke uitdagende loopbaan. Gratis en gezellig lichaamsbeweging op een plek waar toezicht is…zoals aan de rand van het meertje van Hee. Daar zitten zoveel kinderen en daar is goed toezicht maak een grote strook met enomr veel speelplezier. Zoveel campings maak er iets van. laat die kids lekker bewegen en die ouders niet blauw betalen. laat alle strandtenten ook schommels neerzetten 2 stuks met duo schommel en gewone schommel en speeltoestelletjes…ik hoor de medewekers zeuren op de braderie dat de ouders de kinderen op het terraas laten dollen maar ja daar is iets over te zegen maar doe er dan wat aan als dit niet veranderd en laat kinderen ook een leuke vakantie hebben…ze kunnen zo’n hele tent opbouwen maar amper een leuk speelparkje. Ik weet het strand zee en water is al best genoeg voor kineren maar als je er 3 weken zit in de buurt en he zijn iets minder warme dagen dan is het wel leuk om daar ook iets te hebben en dan niet 1 saai dingetje.
    deren op speeltoestellen te zien spelen…niks op strand, amper iets om campings, is daar veel meer te doen en kan het voor hetzelfde geld met goed weer. We hebben ook geregeld 2 weken regen gehad dan is zekerheid soms lekker als je maar kort vakantie hebt.

    Maar de hoofdzaak is Doeksen heeft traag en duur vervoer en voor gezinnen is dat niet leuk in crisistijd! Kortom Doeksen neem al het geld van toeristen…ik betaal me blauw aan de auto en een dagje met de kinderen.

    Terschelling doe wat terug voor die gezinnen die jullie overtocht veiligstellen ook door de winter!!! Het houd me aan alle kanten tegen om te gaan. Getver wat een bijsmaak krijg ik van Doeksen…de eilanden zo dichtbij friesland maar zo onbereikbaar om er wat mee heen te gaan alsof er een hek omheen staat vanaf Friesland en dat in deze tijd. De lol vergaat je als je de prijzen van Doeksen betaald. Ze hebben nog nooit je korting gegeven als gezin… nooit. De auto kan opeens met EVT naar 50 procent minder, moet je dan zelf achteraan gaan. Ik heb jaren als klant de volle pont betaald en maar sparen. Ging altijd zonder auto maar met met je kinderen is dat toch lastig als je ziet wat er mee gaat en ze het nog niet zelf kunnen dragen. Dankbaar dat je de auto boekt is men niet. Ik was vroeger zo trots op Doeksen en aanbeed de schepen bijna vond ze prachtig maar walg er nu bijna van. Ik ben heel benieuwt wat de directie verdient daar! Uitknijpen die toerist en goed ook! Dat ook nog in crisistijd. Dat is het enige wat ik voel met een gezin. Het wordt tijd dat het schuitengat en stortemelk weer dieper worden en open gaan voor veerdiensten en de tijd met een half uur verkort wordt dan kunnen we weer iets eraf halen van de prijs en dan deinen we ook nog even lekker aan het eind op de zeegolven! Getsie wat een geklaag ligt niet in mijn natuur maar de frustratie moet er ook even uit! Ik ben het kwijt en het lucht even op. Om frustratie te voorkomen iets minder Terschelling. Laat de rijken maar gaan en het volbouwen. gelukkig is er nog een commissie die kritsch kijkt maar de nieuwbouw en hoogbouw al hebben ze niet kuynnen voorkomen dat er 20 jaar een asbestbouwval stond de verpieteren en de vervuilen en komt er nu een aantal verdiepingen een leleijk gezichtsbepalend beeld.; jammer dat zul;ke dingen gebeuren. Die vooruitgang willen ze dan wel. het moet geen tweede ibiza worden en ook niet het type toeristen wat rijker is. dat heb je Carolien Tensen wil trouwen op Vlieland Robert ten B. en Monique v d V. hebben er een huisje, Marco B komt er wel eens en Jort K. wil een groot project bouwen en zijn centen laten zien. Tsja moet dat? Straks komt Wendy van Dijk ook nog! want de tamtam gaat hard en het is relatief dichterbij dan Ibiza. maar je hebt er niet altijd mooi weer en alle comfort die velen wel nodig heb ben uit die wereld en sommige gelukkig niet. Alsjeblieft en dan met al dat geld het eiland verkwanselen. Deze mensen betalen de overtocht van Doeksen wel zonder morren en klagen niet over een te dure huur! Ze bouwen gewoon hun eigen huis of nemen een bestaand huis.

    1. Zou het ook een onsje minder kunnen? Kritiek is nuttig maar overdaad schaadt. Erger je niet maar verwonder je en anders is wegblijven voor je gemoed beter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *