13Jun

Walstroomaansluiting Stena Line in gebruik genomen

13-06-2012 door Redmer van der Meer (admin)

Vandaag heeft minister Melanie Schultz van Haegen de eerste officiële walstroomaansluiting verricht, waarmee de walstroominstallatie van Stena Line officieel in gebruik genomen is. De luchtkwaliteit in de omgeving van de terminal verbetert hierdoor.

Stena Line is hiermee ook de eerste die zeeschepen aansluit op walstroom in Nederland. Bij de binnenvaart zijn er al plaatsen waar gebruik gemaakt kan worden van een walstroomaansluiting, maar bij de zeeschepen wordt dit nog nauwelijks toegepast door de hoge investeringskosten die gevergd worden door het grote vermogen wat er gevraagd kan worden door bepaalde schepen. Veerboten hebben een groot ‘hotel’ aan boord, wat de nodige stroom vergt voor verlichting en airconditioning. Normaal draaien generatoren, hulpmotoren, aan boord om deze stroom op te wekken. Nu wordt na aankomst van het schip een grote stekker in de walstroomaansluiting gestoken, waarna het schip de generatoren uit kan schakelen. Dit betekent dat er aan boord van de schepen geen uitstoot meer is door de generatoren, waardoor de luchtkwaliteit in de omgeving verbetert. De stroom die nu via een kabel aan boord komt, wordt elders opgewekt. Deze opwekking van stroom kan op een efficiëntere manier plaatsvinden, wat ook scheelt in emissies. Netbeheerder Stedin heeft gezorgd voor de realisatie van de aansluitpunten voor de vier schepen van Stena Line. De installatie is mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Havenbedrijf, cofinanciering van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de gemeente Rotterdam in het kader van RAP-RAL (Regionaal Actie Programma en Rotterdams Actie Programma Lucht). Stena Line heeft zelf de aanpassingen aan de schepen betaald; de twee ‘superferries’ Stena Hollandica en Stena Britannica en de twee vrachtschepen die varen op Killingholme, Stena Transporter en Stena Transit.

Stena Line nam vandaag deze installatie officieel in gebruik door de minister de Stena Hollandica aan te sluiten op walstroom. De planning was eerder dat de installatie eind 2011 al in gebruik genomen kon worden, maar dit liep vertraging op. In december 2010 kreeg Stena Line nog de Groene Vlag uitgereikt voor onder andere het initiatief tot de walstroominstallatie.

Walstroom Stena Line

Een afbeelding over de walstroominstallatie bij Stena Line. Afbeelding: Havenbedrijf Rotterdam

Bronnen: Stena Line, Havenbedrijf Rotterdam



Tags: , , , ,

Navigatie

Zie ook:

.

Reacties

2 reacties op “Walstroomaansluiting Stena Line in gebruik genomen”
  1. sealynx

    Foutje in het bericht. Een generator is geen hulpmotor, maar een stroom opwekker. Eigenlijk een grote dynamo. Uit de generator komt dan ook geen enkele uitstoot. De aandrijfas van de generator (die bij je dynamo op de fiets in beweging wordt gezet door een wieltje tegen je fiets) wordt op het schip aangedreven door de scheepsmotoren ongeveer stationair te laten draaien. Die motoren stoten dus schadelijke stoffen uit.

    Afijn, ik hoop dat binnenkort ook de schepen van DFDS Seaways en P&O Ferries hiermee uitgerust worden. Ook die schepen liggen vele uren in de haven met draaiende motoren. Bij P&O Ferries circa 13 uur per dag en bij DFDS Seaways circa 8 uur per dag.

    Reply
    1. Redmer van der Meer (admin) Post author

      Bedankt voor uw reactie!

      In essentie is een generator inderdaad een omgekeerde elektromotor. Men kort een generatorset, een hulpmotor, stroomopwekker, dus, op een schip ook vaak af tot generator, waarmee dan het geheel wordt bedoeld. De Stena ‘superferries’ hebben 4 hoofdmotoren (2×7,2 MW & 2x 9,6 MW) met daaraan in totaal 3,1 MW aan asgenerator. Daarnaast staan er drie 1,32 MW en één 1,54 MW sterke hulpmotoren opgesteld. In de haven draaiden normaal een deel van deze hulpmotoren, nu is dat over op walstroom.

      We zullen zien of P&O en DFDS ook deze overstap maken, ik ben echter bang dat dit niet snel gedaan wordt, omdat het zeer lang duurt eer de investeringskosten terug zijn verdiend.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Delen