10May

Problemen met toegangspoortjes terminal Holwerd

10-05-2012 door Redmer van der Meer (admin)

De toegangspoortjes in de vernieuwde terminal op de veerdam bij Holwerd zorgen voor problemen. De poortjes werken niet optimaal en de reizigers weten niet goed hoe er mee om te gaan.

Begin maart werd de terminal na een verbouwing van €750.000 heropend. Kaartjes moeten voortaan via het internet besteld worden, waarna deze gescand kunnen worden in de toegangspoortjes. Dit bespaart personeel, wat ook de snelheid zou moeten bevorderen.

Veel toeristen zijn echter niet op de hoogte van de nieuwe toegangspoortjes en online tickets en weten niet goed om te gaan met de poortjes. Ook haperen de poortjes zo nu en dan, waardoor de incheckprocedure spaak loopt. Zo staan de scanners niet allemaal goed afgesteld en blijft de signalering hangen, waardoor het poortje open blijft staan. Vanwege de problemen staat er personeel bij om iedereen wegwijs te maken, maar dit zorgt ook voor opstoppingen, omdat iedereen op deze medewerker wacht. Ook voor groepen is er geen handige oplossing, omdat deze nu eigenlijk per persoon door de poortjes moeten.

De ergernis over de poortjes en de schaarste aan zitplaatsen in de terminal in Holwerd heeft ervoor gezorgd dat het college van burgemeesters en wethouders van Ameland per brief Wagenborg heeft ingelicht over de klachten die zij krijgen. Wagenborg erkent de problemen en werkt inmiddels in ieder geval aan de verbetering van de scanners en de signalering. Mensen houden vaak hun kaartje voor de verkeerde lezer. De lezer aan de rechterkant hoort bij het poortje, maar veel mensen gebruiken de linker lezer. Wagenborg zal dit proberen op te lossen door kleuren toe te passen bij de poortjes. Ook zijn er banken besteld om meer zitplaatsen te bieden in de terminal in Holwerd.

Rederij Doeksen gebruikt sinds 13 april ook toegangspoortjes voor de incheckprocedure naar de schepen. Rederij Doeksen zet hiernaast nog altijd personeel in met handscanners. Bij Rederij Doeksen is het echter al jaren mogelijk om via internet te boeken. Bij Rederij Doeksen zijn er geen problemen zoals in Holwerd.

poortje toegang incheck Doeksen

De toegangspoortjes voor het inchecken van Rederij Doeksen in de terminal van Harlingen.

Bron: Leeuwarder Courant 10-5-2012



Tags: , , , , , , ,

Navigatie

Zie ook:

.

Reacties

3 reacties op “Problemen met toegangspoortjes terminal Holwerd”
  1. Wpd

    Hadden ze bij Wagenborg het laatste jaar maar niet 4 belangrijke mensen de laan uit moeten sturen!!!

    Reply
  2. Nynke Anna

    Kan er niet net zo’n systeem komen als in Duitsland.. Dat was opzich best handig..

    Reply
  3. VCN

    Het is echt jammer, WPD loopt met zulke belangrijke moderniseringszaken altijd jaren achter op de collega rederijen. Ze hadden jaren terug beter eerst voor een goed testtraject en doorontwikkeling kunnen kiezen, ipv nu veel te snel iets doorvoeren. Ook had het raadzaam geweest om eerst in de praktijk bij Doeksen of TESO te kijken hoe zij het hebben. Ook het online reseveren voor eilanders gaat helaas niet goed, de eilanderkorting wordt niet verrekend als je online reserveert, en ook is het niet mogelijk om te wijzigen of te annuleren. Dit zorgt ervoor dat alle eilanders gewoon met het WPD kantoor in Nes bellen om de auto te reserveren.

    Al met al vermoed ik dat de problemen nog wel even zullen duren, het nieuwe systeem is immers al operationeel, en om dat goed werkend te krijgen zou er wel eens voor een heel ander systeem moeten worden gekozen dan wat er nu is. Het is nu in mei, maar als het straks juni/juli/augustus is zal er wel een veel hogere verwerkingssnelheid moeten komen om de grote passagiersstromen te verwerken. Met strandweer met veel dagjesmensen kunnen deze problemen echt niet.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Delen