Veerboot Monnik Schiermonnikoog wederom vastgelopen
[Laatste update 23:45]
Om 16.00 vanmiddag is het MS Monnik op weg van Lauwersoog naar Schiermonnikoog vastgelopen. Op het moment van vastlopen is het afgaand water, waardoor het schip niet vlotgetrokken kan worden. Pas vanavond na 20.00 zal het water weer hoog genoeg staan om los te kunnen komen. De nog geen honderd passagiers blijven voorlopig nog aan boord.
De reddingboten van Lauwersoog en Schiermonnikoog zijn om 16.10 gealarmeerd. De Koning Willem 1 van Schiermonnikoog arriveerde om 16.27 bij het schip. De Annie Jacoba Visser van Lauwersoog arriveerde om 16.41. De Koning Willem 1 heeft eerst alleen geprobeerd het schip vlot te trekken, maar het schip kwam hierbij niet los. Vlak na assistentie van de Annie Jacoba Visser besloot de bemanning van de Monnik om geen verdere actie te ondernemen om met behulp van de reddingboten de veerboot los te trekken. Dit betekent dat er gewacht zal worden op het opkomende water vanavond. Pas na 20.00 uur vanavond bereikt het water weer het punt waarop het om 16.00 stond.
Passagiers die met latere afvaarten van de Monnik zouden varen, zijn met de snelboot Esonborg vervoerd tussen Lauwersoog en Schiermonnikoog. De passagiers die aan boord zitten, blijven inprincipe aan boord tot het schip losraakt. Vooralsnog hebben de passagiers gratis eten en drinken aangeboden gekregen van Wagenborg. De passagiers van boord halen met een reddingboot of een ander schip brengt de passagiers alleen maar meer in gevaar.
Het is niet de eerste keer dat het schip vastloopt. Op 25 oktober 2011 en op 1 december 2010 liep het schip ook al vast. Opmerkelijk hierbij is dat er vandaag geen verlaging van de waterstand is. Volgens Rijkswaterstaat is er zelfs sprake van een verhoging van circa 1 meter. Wel is er een stevige wind, een windkracht 5-6 uit noordwestelijke richting. Een mogelijke reden van het vastlopen zijn de verandering in de geulen door de storm van vorige week.
[Update 19.20 & 23.45]
De Monnik kon om 18.30 loskomen op eigen kracht en de weg naar Schiermonnikoog vervolgen. Rond 18.50 meerde het schip aan op Schiermonnikoog. Het is vreemd dat het schip net toen loskwam, toen het zo goed als laagwater was. Waarschijnlijk heeft de ebstroom geholpen bij het loskomen van het schip. Het schip is om 19.45 weer vertrokken vanaf Schiermonnikoog. Normaal zou het laatste vertrek vanaf Schiermonnikoog om 19.30 zijn, dus werd er na aankomst in Lauwersoog niet nog een afvaart gemaakt. De Esonborg heeft de passagiers van deze laatste afvaarten vervoerd. Vracht en auto’s zullen morgenochtend vervoerd kunnen worden. Het losraken was een blije verrassing voor de passagiers die dachten tot circa 8 of 9 uur vanavond aan boord te moeten zitten.
Twitterupdates zijn hier te vinden
Bron: Marinetraffic, Hydro Meteo Centra, KNRMalarmeringen.nl, Twitter (1), (2), (3), (4), RTV Noord.
Hallo,
waar haal jij die mooie grafiekjes vandaan voor de waterstanden?
Zoek nog duidelijke voor Ameland, maar bij Rws zijn ze lang zo duidelijk niet meer als voorheen
gr
Zie ook de bronnen, http://www.meetadviesdienst.nl/nl/water-en-weer/verwachtingen-water/waddenzee.htm
@Gerben:
Waterstanden Nes, (Ameland)
http://www.meetadviesdienst.nl/dynamisch/forecast/image/HMCN_Kustfijn_NES.jpg
Groeten van VCN.
Nes, (Ameland)
Er wordt wel ontzettend veel geleuterd over “het vastlopen op De zandbank” enz., maar niet precies waar en hoe. Ik zie alleen dat het schip van Schier is vertrokken, wind NW, dus mogelijk op de zuidelijke kant van de vaargeul?
Snel vlotkomen kan gevolg zijn van wegspoeling vloeizand van de plaat, dat komt in de banken en gronden meer voor.
Klopt Willem.
Het schip is vastgelopen ongeveer een kilometer nadat er een bocht naar stuurboord wordt gemaakt. Het schip is volgens Marinetraffic met de boeg in de noordkant van de vaargeul vastgelopen.
Dat is dus tegen de wind in . Dat zou dus kunnen zijn veroorzaakt door snel verlopen (met de eerdere stormdagen mee) van de plaat naar het Zuiden toe. het verval van de plaat onder water kan dan vrij sterk zijn, waardoor het met de dieptemeter niet snel genoeg wordt gesignaleerd.
Er zal wel weer een geschil ontstaan wie er nu schuld heeft: Wagenborg zal zeggen: RWS is verantwoordelijk voor tijdige signalering en betonning, RWS zal zeggen: zo snel kunnen we dat ook niet voorzien.
Bij de bezwaarprocedure om de Concessie heb ik aangegeven, dat daarin een bepaling zou moeten staan dat de beheerder van de vaargeul verplicht moet zijn de zaak snel op orde te houden. Niet overgenomen (want dat is al globaal wettelijk vastgelegd), maar in deze, voor de Wadden typische situatie was het beter geweest, duidelijke verplichtingen bij de vaargeulbeheersing op te leggen.
Is nu ook een YouTube filmpje van:
http://www.youtube.com/watch?v=Qf5CGLC1eWk&feature=player_embedded
Bron: Omrop Fryslan, video: (Marja Leeuwe)
Een berg water wegblazen met zulke bootjes , zelfs met grotere sleepboten, heeft geen enkele zin. Vastlopen betekent ook vastgezogen zitten en dat moet men anders oplossen, zoals de bergingsgeschiedenis toont. Jammer dat die kennis duidelijk weg is.
Trekken aan een dood paard noemen ze het wel 🙂
De KNRM in trekactie voor de Monnik:
http://www.youtube.com/watch?v=33V1gxq5z8M
http://www.youtube.com/watch?v=dji_m5KKUx8
Video: (Polderbintje)
Geen extra baggerwerkzaamheden door RWS bij Schier:
http://www.omropfryslan.nl/nijs/net-ekstra-baggerje-skier
Opmerkelijk…
Bron: Omrop fryslan.