22Jan

EVT “tot nader order” alleen op vrijdag en zondag

22-01-2012 door Redmer van der Meer (admin)

EVT meldt op de website dat er voorlopig alleen op vrijdag en zondag gevaren zal worden. Op de overige dagen zal er klein onderhoud gepleegd worden aan de Stortemelk. Deze beperkte dienstregeling start op 23 januari en geldt voor onbepaalde tijd.

Deze werkzaamheden waren al eerder gepland, maar konden volgens EVT door het uitblijven van een goedkeuring van de Spathoek niet eerder plaatsvinden. Aan de Spathoek worden nu de laatste aanpassingen gedaan. De Spathoek zal 30 maart in dienst treden, maar EVT meldt op de website dat dit eerder kan worden als de laatste aanpassingen eerder gereed en goedgekeurd zijn.

EVT noemt geen datum wanneer de Stortemelk weer alle dagen vaart, maar zegt dat het een tijdelijke situatie is en dat dit voor een zo kort mogelijke periode zal gelden. Vooralsnog wordt er dus alleen op de relatief drukke vrijdag en zondag gevaren.

Bron: EVT



Tags: , , , , , ,

Navigatie

Zie ook:

.

Reacties

10 reacties op “EVT “tot nader order” alleen op vrijdag en zondag”
  1. Piet de Heer

    Wel vreemd dat dit alleen op de website bekend wordt gemaakt… Op Facebook en Twitter staat alleen maar positief nieuws?

    Reply
  2. Willem Boot

    Boekingsdatum op de site kan t.e.m. 26.01 niet worden aangeklikt, daarna weer wel. Geen dienstregeling voor deze periode en afvaarttijden “nog niet bekend”.

    Ze varen dus gewoon niet.

    Facebook en Twitter zijn uiterst goedkope reclamemedia.

    Reply
    1. Willem Boot

      Valt wel mee, Edgar, maar heb ik niet meer dan eens gezegd: “communicatie moet op orde zijn”? En aangegeven dat er een reservecapaciteit moet zijn wil je een serieuze reder zijn?

      Retour boeken, en ja, dan zitten we ineens op de werf. Neem maar een TSM-kaartje. Dat zijn geen slakken, Edgar, dat zijn elementaire bananenschillen waar een bedrijf gewoon over uitglijdt.

      Reply
  3. Veerboot

    Tja, wat zal ik zeggen ? Beetje dom van de EVT, maar ze hebben ook niet de wind mee gehad. Straks zullen de eerste auto’s het dek van de spathoek oprijden en die eerste afvaart kan wel eens de strijdlust versterken ! 1 ding is zeker, er zullen heel wat tranen vloeien, na alle elende en tegenwerking is dat niet meer dan begrijpelijk. Op die dag heeft Doeksen, rijkswaterstaat en de gemeente Terschelling het nakijken en zal Edgar met de EVT vlag staan zwaaien op het achterdek. 🙂 @ Willem, je mag gerust met de auto op de EVT mee varen, scheelt je weer een paar duiten 😉

    Reply
  4. mede eilander

    De Stortemelk ( is reservecapaciteit? ) vaart niet omdat het waarschijnlijk niet langer uit te stellen is.
    Als de Spathoek al gevaren had dan was het geen problemen geweest!
    Dus om nu te stellen dat ze “gewoon” niet varen dat vind ik te ver gaan na een maanden lange “tegenwerking”.
    Ze hebben gewoon geen andere keus meer.

    Reply
  5. Thom Bolhuis

    Ik verheug me nu al op 30 maart.De EVT is een prima rederij met een prima service.Na veel tegenwerking van diverse partijen op naar 30/3!

    Reply
  6. Willem Boot

    “Maandenlange tegenwerking”?

    Feit is dat EVT bij de aankoop de Spathoek heeft aangekondigd als een schip dat voor de komende vijf jaar alle papieren had. Uit informatie vanuit Duitsland blijkt, dat de Spathoek slechts een zeeschip-goedkeuring had voor uitsluitend het “zeegebied” Dagebüll-Föhr-Amrum, daarbuiten mocht het geen dienst doen. Dat is ook de reden dat het schip hierheen is gekomen als gesleept object. Daaruit volgt, dat EVT de status kende.

    De eisen zeeschip in Nederland betekende de invlagging van een in Duitsland uitgeschreven schip en dat betekent voldoen eisen nieuw schip. EVT heeft dus op basis van onvoldoende papieren aangekondigd dat er direct gevaren mocht worden, wat niet juist was. Vervolgens is men gaan mopperen over “krankzinnige eisen” van de Scheepvaartinspectie, maar dat had men kunnen weten.

    Verder blijft overeind dat het opzetten van een bootdienst zonder te zorgen voor gelijkwaardige reservecapaciteit niet het voorbeeld van professionaliteit is.

    Daar kan geen enkele partij buiten EVT zelf ook maar iets aan doen.

    Reply
  7. Willem Boot

    Ter aanvulling: de zeeschip-status voor de oudere WDR-vloot (Nordfriesland, Uthlande 4, ex-Schleswig-Holstein en Rungholt) was voor die schepen verleend op basis van het feit dat Duitsland de Waddenzee in Nordfriesland tot zeegebied had verklaard. In Nederland is de Waddenzee formeel “binnenwater”.

    Reply
  8. Vriend

    EVT heeft wel degelijk keus. Het onderhoud was al ver van tevoren bekend. Als je dan geen reservecapaciteit hebt, kun je deze natuurlijk ook inhuren. Er is vast een schip à la Stortemelk te vinden deze tijd van het jaar om te charteren.

    Inderdaad, al had de Spathoek gevaren dan was er geen probleem geweest. Maar waarom vaart de Spathoek niet? De Spathoek is vorig jaar april door de Hunter naar Nederland gesleept. Het schip mocht zelf niet varen omdat het in Duitsland direct was uitgeschreven. Wil je het schip dan onder Nederlandse vlag krijgen, dan moet er voldaan worden aan de eisen voor een nieuw schip. Zaken die EVT wist of had kunnen weten.

    De aanlegvergunningen en vergunning voor deelname aan het radioverkeer zijn allang rond. Het schip is opgeknapt en vervolgens is het maandenlang stil. Nu blijkt dat er nog een aantal aanpassingen (glijbanen en fast rescue boten) moeten plaatsvinden voor het schip goedgekeurd wordt. Waarom worden nu pas de laatste aanpassingen gedaan? Los van het feit dat de SI niet de snelste is, heb ik het vermoeden dat het te maken heeft met geldgebrek. Immers na de aanschaf van de Spathoek zijn er besloten bijeenkomsten geweest voor investeerders en onlangs sprak EVT nog over een herstructurering. Let wel, dit is slechts mijn aanname.

    Al die veiligheidseisen zijn gewoon voorschriften waar iedere reder zich aan moet houden. De genoemde glijbanen en fast rescue boten vind je ook op de Vlieland. De Friesland uit 1989 had direct bij aanvang al glijbanen.

    Dan de geruchten over tegenwerking door Doeksen, RWS, gemeente en dergelijke. Ik weet niet wat voor minder frisse zaakjes er achter de schermen spelen. Er zal gerust wat spelen, maar EVT benut mijn inziens niet optimaal de mogelijkheden die binnen de eigen beïnvloedingssfeer liggen om het schip in de vaart te krijgen.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Delen