Refit Rottum en Monnik Wagenborg

De salon van de Rottum en de Monnik zal er na de refit zo uit komen te zien.

De veerboten naar Schiermonnikoog zullen de komende winterseizoenen geheel vernieuwd worden. De Rottum is op 29 augustus dit jaar al naar de werf in Delfzijl gegaan voor de grondige verbouwing. Bijna alle onderdelen van het schip zullen worden aangepakt. Op 30 maart 2012 zal de Rottum feestelijk in gebruik genomen worden.

Onderzoek
De Rottum en Monnik voeren vanaf hun oplevering in 1985 op Ameland als Sier en Oerd. Toen de huidige Sier en Oerd kwamen, zijn de schepen overgeplaatst naar de dienst op Schiermonnikoog. Vanwege de leeftijd van de schepen, die na 25 jaar aan het eind van de economische levensduur zijn, moest er gekeken worden naar vervanging of verbetering van de schepen. Hiertoe is in 2006 een commissie gevormd om onderzoek te doen naar de toekomst van de dienst Lauwersoog – Schiermonnikoog. Deze commissie kwam tot de conclusie dat de huidige vorm van vervoer de beste is. De bouwkundige staat van de Rottum en Monnik bleek goed te zijn, waardoor er gedacht werd aan een refit van de huidige schepen. Wagenborg heeft vervolgens onderzocht in hoeverre het mogelijk was om emissievrij te varen. Technisch en politiek was dit haalbaar, bedrijfseconomisch echter niet. Bij emissievrij varen kan gedacht worden aan het varen op accu’s die opgeladen worden door groene energie, of op duurzame brandstof, bijvoorbeeld koolzaadolie. Dit was uit bedrijfseconomisch oogpunt geen optie. Toch zal er gekeken worden naar het optimaliseren van de duurzaamheid van de huidige schepen.

De refit
Al snel bleek dat de Koninklijke Niestern Sandern-werf in Delfzijl de beste optie was om de omvangrijke verbouwing te faciliteren. Wagenborg en de werf hebben ervoor gekozen om een andere strategie te kiezen in het project dan normaal. Een gezamenlijke projectgroep is opgesteld, waardoor de belangen minder tegenover elkaar staan.

Het eerste schip dat de refit zal ondergaan is de oudste van het stel, de Rottum. Vanwege de drukte in de zomermaanden moet de refit in de winter plaatsvinden. De Rottum is daarom deze hele winter buiten dienst. Voor de drukke dagen zet Wagenborg de Esonborg extra in.

De Rottum en Monnik moeten door de refit nog 15-20 jaar meekunnen op de lijn Lauwersoog – Schiermonnikoog. Wagenborg verbetert daarom met de refit de volgende punten:

Technisch
Op het technische gebied zal het schip geheel vernieuwd worden. Hierbij is sprake van 3 grote ingrijpende veranderingen: De dubbele bodem, de machinekamer en de navigatiebrug. De dubbele bodem zal geheel vernieuwd worden met een ander type constructie. De machinekamer wordt helemaal gestript. In de machinekamer zullen nieuwe, zuinigere motoren geplaatst worden. Als laatste zal er een geheel nieuwe navigatiebrug geïnstalleerd worden.

Dekken en indeling
Een ander ingrijpend punt waarop de schepen vernieuwd worden is de indeling. Dit is iets wat de passagiers zal opvallen. De salons zullen geheel vernieuwd worden, waarbij de salons rust, ruimte en licht moeten uitstralen. Daarnaast zal het buffet vernieuwd worden en zal er een winkeltje aan toegevoegd worden. Het schip zal ook een kamer krijgen voor het vervoer van zieken. De bemanningsverblijven verhuizen naar het promenadedek. De toiletten zullen verplaatst worden naar het hoofddek, waardoor men niet meer met de trap hoeft om naar het toilet te kunnen. Ook krijgt het schip een nieuw luchtbehandelingssysteem en tot slot zal de indeling van het autodek veranderen, doordat er kasten komen te vervallen.

Wagenborg zal hiermee de komende jaren de dienst naar Schiermonnikoog goed kunnen blijven uitvoeren. De Monnik zal in het najaar van 2012 naar de werf in Delfzijl gaan. Ook de schepen van Ameland zullen aan de beurt komen. De Sier met bouwjaar 1995 zal in 2015 aangepakt worden. De Oerd zal niet eerder dan in 2023 aangepakt worden. De Rottum zal op 30 maart 2012 weer in gebruik genomen worden en op 4 april op Schiermonnikoog gepresenteerd worden.

Bron: Wagenborg Passagiersdiensten, Vervoersconcessie.

Refit Rottum en Monnik Wagenborg
De salon van de Rottum en de Monnik zal er na de refit zo uit komen te zien.

Fotoalbum refit Rottum en Monnik

15 thoughts on “Veerboten Rottum en Monnik worden geheel vernieuwd

  1. Hier een voorbeeld hoe wel een ( weer naar mijn smaak ) interieur van een ferry eruit kan zien.
    Modern, comfortabel, op die wijze kunnen beide veerboten weer jaren vooruit.

  2. Inderdaad, ze kunnen jaren vooruit. Resteert het feit dat de afschrijvingen in de komende jaren dus worden gebaseerd op de (lagere) investeringen in de refit en dus de belastingduk op de BV wordt verhoogd. Daarmee wordt de tijd verlengd, nodig voor zelffinanciering van toekomstige nieuwbouw.
    Op een bootdienst die laag wordt belast door autoverkeer kan dat. Waar autoverkeer intensiever is, zoals op Ameland, zal de technische veroudering (bijvoorbeeld breedte van de rijstroken) daarom minder snel kunnen worden bestreden.
    Daarom wordt met een uitgenbreide tweede refit geen beter doel bereikt: optimale uitrusting van de bootdienst.

    Ook dat is een aspect.

  3. De schepen komen er mooi “up-to-date” bij te liggen voor het traject S-L, dat werdt ook wel nodig tijd vindt ik persoonlijk, de schepen zijn op een aantal aanpassingen na zo naar het traject S-L gegaan.
    Ook een verstandig besluit is het om de Monnik niet af te stoten, ik had al een paar keer gehoord dat ze bij de Monnik de refit niet zouden doorvoeren, en alleen de Rottum in dienst te houden.
    De Monnik (of Rottum) is tenslotte het “overall” reserve schip binnen WPD voor zowel Schiermonnikoog als Ameland bij uitval, en of werfbeurt van de Oerd of de Sier.

    Ben benieuwd naar uiteindelijke resultaat eind Maart 2012.

    Groeten van VCN;
    (Nes, Ameland)

  4. Willem, begrijp ik uit jouw verhaal dat economisch gezien de keuze voor een refit voor de schepen naar Schiermonnikoog logisch verklaarbaar is, maar voor Ameland niet of in mindere mate? Wellicht dat de concessie en de onzekerheid over het behouden van de dienst na afloop van de concessie over 15 jaar, WPD toch heeft doen besluiten om e.e.a. op een wat kortere termijn te plannen. Is het trouwens niet zo dat de investeringen voor een refit over een kortere periode worden afgeschreven dan de investeringen voor nieuwbouw? Hiermee stuw je de jaarlijkse afschrijving weer wat omhoog.

    Of die breedte van de rijstroken op de Amelander boten in de toekomst voor problemen gaan zorgen, betwijfel ik. Ze voldoen voor nu in ieder geval prima (en een stuk beter dan de schepen naar Terschelling) heb ik vorig jaar zelf ervaren. Zouden de auto’s dan weer nog een stuk breder worden de komende jaren, kan natuurlijk wel.

    De impressies van de nieuwe salon zien er professioneel uit. Ik dacht eerst dat het nieuwe interieur er al inzat (en het dus foto’s waren). Maar dat leek me al sterk want zo snel gaat dat niet. Het design vind ik modern en gezellig tegelijk, zonder te blijven hangen in thema’s als retro of nautisch met alle nepzooi die daarbij hoort. Gewoon lekker met de tijd mee.

    Weet iemand trouwens wat voor motoren de oude MAK’s gaan vervangen? Ik verwacht Caterpillars. Wordt er verder nog iets aan de voortstuwingsinstallaties gedaan zoals de schoefassen en de tandwielkasten?

  5. Het gaat om het volumen van de afschrijvingen; refit is altijd kleiner dan nieuwbouw.

    Ameland zullen we moeten afwachten, want dat is echt long term policy, dus daar zal nog wel over nagedacht worden.

    Motorvervanging zal blijken, weet ik ook niet. Cat scoort nogal pittig en is zo langzaamaan z’n bijnaam als weggooimotor kwijt. Dat is op zich trouwens best knap. Er is trouwens nogal wat Duits spul onder komen te vallen en dat zal wel bijdragen aan Cat.

    Bij een technische refit is aanpakken van de hele voortstuwingsinstallatie noodzakelijk, dus ook de tandwielkasten/keerkoppeling en schroefasleiding.

    1. Die nieuwe motoren en voortstuwingsinstallaties zullen straks goed merkbaar zijn aan boord. Deze scheepjes zijn nu niet bepaald stil en trillingsvrij, vooral als je achterin zit. Er komt na verloop van tijd toch overal wat speling op waardoor het spul meer gaat resoneren e.d.. Ook de techniek heeft niet stilgestaan sinds 1985.

      1. Toen er nog gerookt mocht worden, en de asbakken nog op de tafels stonden hoorde je achterin vaak weer “kloink” en vaak daarna weer een aantal keren, ze trilden zo van de tafels door de resonantie’s.
        Ook de boegschroeven hadden me een stuk kabaal, vooral bij het aanleggen in Holwerd.
        Ook al hebben we nu mooie moderne schepen …. een boel Amelanders missen de oude schepen wel, ze hadden een bepaalde sfeer en motorgeluid die de nieuwe schepen missen.

        VCN;
        Nes, (Ameland)

      2. De meeste resonantie/trillingen van dit soort schepen wordt voor een groot deel gestimuleerd door het weinige water dat ze oip het Wad onder de kiel hebben, meestal gaat het op dieper water stukken beter. Voor de gehele installatie gelden maximale spelingstoleranties en die moet de reder gewoon aanhouden, al is het schip ook 80 jaar oud. Het trillen heeft dus niet direct te maken met de leeftijd van het schip.

        Trouwens, all schepen waarvan de machines op gefixeerde fundaties staan (dus zonder trillingsdempers) horen ergens wel te trillen. Inderdaad kan men dat tegenwoordig wat beter tegengaan, maar een motorschip zonder enige trilling is voorlopig een utopie.

        1. Het zal hem dan voor een groot deel in de gefixeerde fundatie en het type motoren zitten. De boten naar Ameland varen ook in zeer ondiep water maar zijn aan boord veel rustiger qua trillingen en resonanties. Nu worden die niet door schroeven voortgestuwd, wellicht dat dit ook nog uitmaakt.

          Ik weet ook niet wat de ontwikkeling van scheepsdiesels gedaan heeft ondertussen. Toepassing balansassen, betere lagering van de krukas e.d. misschien? Mak valt trouwens sinds 1997 onder Cat las ik ergens.

  6. Hoe is de Rottum eigenlijk in Delfzijl gekomen? Over de kanalen zal niet lukken, daarvoor is het schip te breed en te hoog. De route over het wad is erg ondiep, en zal waarschijnlijk alleen met springtij kunnen. Blijft de route over de Noordzee over, maar daar zijn de schepen toch niet voor gecertificeerd?

    Wie weet meer?

    1. Wel zeker via het wad. Ook van en naar Harlingen gaan de schepen meestal over het wad…

    2. De laatste keer heb ik de Monnik *gespot via de *Noordzee terug van de werfbeurt in Delfzijl naar Lauwersoog.
      *(mits het rustig weer is)
      *(via AIS tracking)

      Delfzijl, Eemshaven, tussen Borkum en Rottumeroog door zo de Noordzee op, en dan in het Westgat weer de normale veerbootroute hervatten.
      Dat is een mooi stuk om, maar wel noodzakelijk dan.

      Zo heb ik eerder ook al eens de Rottum of de Monnik hier een paar kilometer boven Ameland richting Harlingen zien gaan, het is maar net hoe het tij is, de ene keer via het wad en de andere keer gaan ze via de Noordzee.
      Ze zitten met het wantij, want vooral naar Harlingen komt het erg nauw wat de hoogte van de waterstand betreft.

      VCN;
      Nes, (Ameland)

  7. Ik vindt het prachtig. En het ziet er beter uit dan nu.Ik hoop dat ze de Monnik [ANDRE SCHIP] ook zo aan pakken

    1. Zoals in het artikel te lezen is, ondergaat de Monnik na de zomerperiode van 2012 dezelfde refit…

Leave a Reply to VCN Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *