3Nov

EVT gaat in voorjaar 2012 varen met Spathoek

3-11-2011 door Redmer van der Meer (admin)

Zoals het nu lijkt zal in april 2012 de nieuwe veerboot, de Spathoek, van EVT in dienst gaan. Voor de laatste twee maanden van 2011 wordt de Stortemelk nog ingezet tussen Harlingen en Terschelling. In de tussenliggende periode, het voorjaar van 2012, zal de dienstregeling nog bekendgemaakt worden, zo meldt EVT op de website: “U kunt vanaf nu voor de Spathoek boeken voor de zomerdienstregeling 2012 en het hele verdere jaar. De winterdienstregeling voor de periode van 1 januari tot 30 maart wordt binnenkort bekendgemaakt.”

Dienstregeling
De Spathoek zal vanaf april 2012 drie keer per dag varen, voor zover dat mogelijk is. De Spathoek krijgt als thuisbasis de haven van Harlingen en vertrekt vanaf daar om: 6.30, 12.00 en 17.00. De overtocht naar Terschelling duurt 2 uren en de vertrektijden vanaf Terschelling zijn: 9.15, 14.30 en 19.30. De 17.00- en 19.30-afvaarten kunnen tot en met 15 april niet uitgevoerd worden op maandags, woensdags, donderdags en zaterdags. Ditzelfde geldt voor de 6.30- en 9.15-afvaart op zondagochtend. Door de winterdienstregeling van Rederij Doeksen kan de Spathoek op deze tijden niet varen, omdat er dan een schip van Doeksen aan de kade ligt op Terschelling.

Capaciteit
Uit het boekingssysteem blijkt dat de Spathoek met maximaal 400 personen zal gaan varen. Daarnaast kunnen er 40 fietsen en 5 motoren/brommers mee. Op het autodek is verder nog plaats voor 120 meter aan auto’s.

Prijzen
De prijzen bij de Spathoek zijn minder concurrerend dan met de Stortemelk. Nu betaalt een volwassene €8,40 voor een enkele reis. Een retour is dus €16,40. Als de Spathoek gaat varen zal een passagier voor een retour €21,50 betalen. Doeksen vraagt hiervoor €25,06.
Voor auto’s wordt een tariefsysteem per halve meter gehanteerd. Voor auto’s tot 2 meter betaalt men €46,40, voor elke halve meter komt daar €11,60 bij. Voor een gemiddelde auto van 4 a 4,5 meter betaalt men dus €104,40. De concurrent Rederij Doeksen hanteert echter maar 3 tarieven: kleiner dan 3 meter: €85,26, Van 3-5 meter: €136,44 en groter dan 5 meter: €151,60. Dit betekent dat EVT 46% tot 15% voordeliger is dan Doeksen voor auto’s kleiner dan 5 meter.
Als kanttekening moet hierbij geplaatst worden dat Doeksen een hoger bedrag hanteert voor auto’s hoger dan 1,95 meter, EVT heeft dit niet, omdat er op de Spathoek geen hefbare autodekken zijn.
Ook de prijzen van fietsers en motoren liggen lager bij EVT: Voor fietsen betaalt men €11,10 bij EVT en €13,24 bij Doeksen. Motoren bij EVT €22,20 om €39,66 bij Doeksen.

Voor een een gemiddeld gezin wat op vakantie gaat naar Terschelling betekent dit een aardig verschil: Een MPV van 4,4 meter, 2 volwassenen en 3 kinderen komt bij EVT uit op €180,10. Bij Doeksen is men €222,50 kwijt.

Honden reizen bij EVT altijd al gratis mee, maar in 2012 zal dit ook bij Rederij Doeksen gratis zijn.

Vlootontwikkeling
De Stortemelk zal buiten dienst gesteld worden als de Spathoek ingezet wordt. In deze tijd zal de Stortemelk mogelijk een grote upgrade krijgen. Hierbij zal het interieur van het schip aangepakt worden en zal het ook in de nieuwe huisstijl geschilderd worden.

De Spathoek heeft deze upgrade al gehad en is volgens EVT nu van alle gemakken voorzien. De banken zijn opnieuw gestoffeerd, er is een nieuwe keuken geplaatst met dito bar en shop. In het schip is ook aan ICT-voorzieningen gedacht. Er hangen 7 grote flatscreenschermen aan boord, elke vaste tafel heeft een stopcontact en aan boord is gratis WiFi. Als laatste is het schip aangekleed met beeldmateriaal van Terschelling en is de buitenkant in de huisstijl van EVT geverfd. Deze veranderingen zullen binnenkort getoond worden door een “open ship event”.

De EVT heeft voor zover bekend geen vervanger voor de Spathoek. Wanneer de Spathoek problemen krijgt is het niet bekend of er vervanging is en of deze vervanging ook auto’s kan vervoeren.

Als de nieuwe Spathoek gaat varen maakt EVT een grote stap voorwaarts. Het nieuwe schip gaat vaker varen, tegen scherpe tarieven en is meer van deze tijd. Toch blijft het een ouder schip en is er geen waardige vervanging binnen de rederij zelf. Bovendien zijn de tarieven minder scherp dan met de EVT en maken deze tarieven door de jaren heen een flinke prijsstijging mee. Toch kan EVT nu eindelijk zijn wens in vervulling laten gaan: auto’s vervoeren van en naar Terschelling. Voor hoelang dit echter mogelijk is, blijft afhankelijk van het aanvechten van de concessie.

Bron: evt.nl, Rederij Doeksen.



Tags: , , , ,

Navigatie

Zie ook:

.

Reacties

7 reacties op “EVT gaat in voorjaar 2012 varen met Spathoek”
  1. Edgar

    Heb net zitten rekenen, scheelt toch € 45,- per overtocht. En bootje gaat op prettige tijden varen hoor!

    Reply
    1. De gewone man

      Het scheelt altijd wat Edgar maar als ik het zo zie is , dat er wat gebeurt met die Spathoek dat je toch weer afhankelijk bent van Doeksen want een reserve boot hebben ze niet. En als je het zo bekijkt is dat je met windkracht 6 a 7 niet veel vrijboord over houdt dan sta je lekker daar met je mpv van zo`n 80.000 euro op het voordek.Ik moet het allemaal maar zien en het is zonde geld wat het de laatse tijd heeft gekost. En het gaat maar om 1 ding en dat weten we allemaal wel. Wat de meeste passagiers willen is toch vertrouwd en comfortabele overtocht en Doeksen kan je dat geven ook al gaat dat ook niet altijd van harte maar toch…..
      En wat kan EVT je bieden, goedkope overtocht; dat is waar maar zodra het schip is afgehuurd ligt de hele dienstregeling van de Stortemelk in de pedaalemmer en dan moet je maar redden als passagier zijnde. Concurrentie prima , dat houdt de Rederijen scherp maar niet op deze manier.
      We wachten af Edgar…………

      Reply
      1. VCN

        Het is inderdaad mooi dat er nu eens duidelijker zicht is op in gebruikname van het M.S. Spathoek, hij ligt tenslotte al sinds april dit jaar werkloos aan de kant in Harlingen ….

        Ik verwacht met storm weer wel problemen met overkomend buiswater, ik verwacht dat hij dan aardig water gaat maken, en vindt het persoonlijk ook een enorme misser dat ze dat niet aangepakt hebben bij de grote opknapbeurt van de toenmalige M.S. Schleswig-Holstein naar M.S. Spathoek.

        Ik heb op YouTube laatst ook al een filmpje gezien van 1 van de W.D.R. schepen tijdens omstuimig weer, er was duidelijk overkomend water op het voorschip.

        Ben verder positief benieuwd naar de ontwikkelingen ….

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Delen