4Oct

Nieuwe veerboot Texel even groot als Dokter Wagemaker

4-10-2011 door Redmer van der Meer (admin)

De nieuwe veerboot die rond 2015 in de vaart zal worden genomen tussen Den Helder en Texel zal even groot worden als de Dokter Wagemaker. Tijdens de jaarvergadering van TESO werd dit door Cees de Waal toegelicht.

Uit modellen over de verwachte vervoersaantallen blijkt dat tot 2026 genoeg capaciteit is als er nog een boot als de Dokter Wagemaker bijkomt. Daarna zal de capaciteit tekortschieten volgens de modellen. Tegen die tijd zal echter de vervanging van de huidige Dokter Wagemaker aan de orde zijn. Over 15 jaar kan beter gekeken worden naar de daadwerkelijk behaalde vervoersaantallen, waardoor er dan beter gekeken kan worden naar een eventueel groter schip. De bouw van de vervanging van de Schulpengat zal in 2013 beginnen, waarna het schip in 2015 in gebruik genomen kan worden. TESO zoekt voor de bouw nog een projectleider nieuwbouw. In hoeverre er duurzame alternatieven op het nieuwe schip toegepast zullen worden, wordt nog onderzocht.

Voor de naam van het nieuwe schip werd ook al een suggestie gewekt op de vergadering. Harry de Graaf, Texels ereburger en aandeelhouder van de TESO, stelde voor om het schip naar de oud-directeur Theo Hoogerheide te noemen. Theo Hoogerheide heeft zich er hard voor gemaakt om dubbeldeksschepen aan te schaffen. Hierbij stuitte hij op veel weerstand van de bevolking, omdat deze er tegen was. Hoogerheide heeft hiervoor nooit een onderscheiding gekregen en het leek Harry de Graaf een goed idee om dat op deze manier te doen. Dit idee werd beloond met een luid applaus uit de zaal.

Bron: Texel-Plaza.nl



Tags: , , , ,

Navigatie

Zie ook:

.

Reacties

4 reacties op “Nieuwe veerboot Texel even groot als Dokter Wagemaker”
  1. Willem Boot

    Korte aanvulling, want dit is iets te eenvoudig. De vervanging van de Schulpengat zal misschien iets groter worden omdat de rijstroken op de autodekken nog iets breder zullen moeten zijn.Gezien de constructie van de fuiken zoals die nu zijn, zal dat kunnen. De bestaande havens tolereren geen fors grotere schepen, wat misschien in Den Helder kan worden opgevangen als daar eens een nieuwe haven komt; op Texel is het probleem dan nog niet opgelost. Langer zal het nieuwe schip in elk geval niet worden.
    Wie goed heeft gekeken naar de Dokter Wagemaker, heeft gezien dat de koppen zijn ingericht om in een later stadium drie stroken tegelijk te kunnen lossen en laden.

    Wat betreft de melding dat “de bevolking tegen de dubbeldekker was”, dat is iets te kort door de bocht. Er waren twee partijen: voor en tegen. De tegenstanders zaten in de “groene hoek” onder aanvoering van de toenmalige burgemeester. Die meenden dat de bootdienst een “kraanfunctie” moest hebben om te veel autoverkeer af te remmen. Dat dat hoe dan ook tot lange wachttijden moest leiden, was niet belangrijk. Hoogerheide meende dat de Texelse overheid zelf daarvoor maatregelen moest nemen en dat de bootdienst zelf zoveel mogelijk aan de vraag moest beantwoorden. Hoewel er ook zat lieden rondliepen die het niet interesseerde of er al dan niet dubbeldekkers zouden komen, is de herrie van de voor- en tegenstanders toen nogal hoog opgelopen en op de aandeelhoudersvergaderingen stond men toen met rood aangelopen koppen tegenover elkaar.
    Feit is, dat van de kant van de tegenstanders het spel op de man werd gespeeld en Hoogerheide het ongelooflijk voor de kiezen kreeg, wat zijn gezondheid behoorlijk op het spel zette. Zijn bijnaam, “Theo Dubbeldekker” was dan nog een vriendelijk grapje, maar de zaak werd op Texel veel en veel harder gespeeld. En dan bedoel ik ook echt hard. Hoogerheide is toen enige tijd in de ziektewet terecht gekomen en werd als directeur tijdelijk vervangen door de toenmalige president-commissaris, Joop Kikkert.
    Destijds kwam ik op historische gronden midden in die vechtpartij terecht. Hoogerheide sprak toen de historische woorden : “Historie? Ouwe rotzooi”, maar draaide bij het verschijnen van Texelstoom in 1980 aardig bij. Hij gaf toen opdracht alle schepen in model na te laten bouwen; nu zijn ze allemaal aanwezig, ofwel in het kantoor op ‘t Horntje, ofwel in het Museum van Oudeschild.
    Theo Hoogerheide heeft zich voor meer dan 100% ingezet voor TESO en Texel. Een van zijn belangrijkste uitspraken werd zeker in die tijd absoluut niet begrepen: “als het voor Texel het beste is dat TESO failliet gaat, dan moet dat gebeuren”. Wat hij tegen alles en iedereen in heeft gerealiseerd op de Texelse bootverbinding, bleek uiteindelijk gewoon juist.
    Na zijn pensionering kwam hij nooit op de aandeelhoudersvergaderingen. In januari 2007 zat ik juist bij hem op de koffie om over het gedenkboek te spreken. Hij beweerde glashard nooit naar de boot te kijken, al kon je die vanuit de koffiezitplaats zo zien aankomen en vertrekken. Op dat moment voer de Molengat de steiger in Den Helder aan gort en dat viel hem onmiddellijk op: er was iets aan de hand. Hij heeft dus toch op het juiste moment gekeken…..

    Zo maar wat opmerkingen uit de recente historie. Die geven echter wel aan dat ik er een groot voorstander van zou zijn, de nieuwe boot “Directeur Hoogerheide” te noemen.

    Reply
  2. TEXEL

    ik vindt dat de texelstroom gewoon 2 laaddekken moet hebben en voor de rest maak het mooi!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Delen