4Aug

Venstertijden EVT worden niet veranderd

4-08-2011 door Redmer van der Meer (admin)

EVT heeft een kort geding omtrent de havenbenadering en venstertijden tegen de Nederlandse staat verloren. EVT was van mening dat de venstertijden in het laagseizoen gehalveerd en in het hoogseizoen geoptimaliseerd kon worden. Bovendien vond EVT het niet terecht dat het hele haventerrein niet gebruikt mocht worden wanneer een Doeksen-schip aan de kade ligt.

De venstertijden houden in dat er een uur voor aankomsttijd en een halfuur na vertrektijd van een Doeksen-schip geen gebruik gemaakt mag worden van de aanleginrichtingen. EVT vond dat deze in het laagseizoen gehalveerd kunnen worden en in het hoogseizoen geoptimaliseerd moesten worden, omdat deze in de praktijk te ruim leken. Daarnaast was EVT het niet eens met de havenbenaderingsregels zoals deze gelden in het ODC. De havenbenaderingsregels verbieden EVT om een andere aanleginrichting te gebruiken als er een Doeksen-schip in de haven ligt. In Harlingen mag EVT dus geen gebruik van de aanleginrichting voor de Vlielanddienst gebruik maken als er een Doeksen-schip aan de aanleginrichting voor de veerdienst naar Terschelling ligt.

De rechter oordeelde dat de staat genoeg moeite had gedaan om de partijen binnen het ODC bij elkaar te brengen en tot een aanpassing in de venstertijden en havenbenadering te komen. EVT meende toezeggingen te hebben van de Staat dat aanpassingen doorgevoerd zouden worden, maar kon hier niet de juiste bewijsstukken voor laten zien. Omdat het ODC aangepast of zelfs verworpen moest worden, wanneer EVT in het gelijk zou worden gesteld, zou dit tot maatschappelijke onrust kunnen leiden, omdat de veerverbinding de belangrijkste verbinding voor Terschelling is. Wanneer het ODC vervalt, dan is geen enkele partij meer verplicht om te varen en om aan bepaalde eisen en overlegorganen mee te doen. Door deze redenen heeft de rechter EVT in het ongelijk gesteld, waardoor de havenbenaderingsregels en de venstertijden niet aangepast worden. Hierdoor zal het voor EVT onmogelijk worden om met de Spathoek drie keer per dag te gaan varen.

Spathoek
De Spathoek heeft gisteren weer een proefvaart gemaakt richting de rede bij Terschelling. Waarschijnlijk is hierbij gekeken of de dienstregeling gehaald kan worden. Uit de door de GPS geregistreerde snelheden blijkt dat de overtocht waarschijnlijk langer dan 2 uren zal gaan duren. EVT geeft nog altijd geen startdatum voor de Spathoek. Er wordt nog steeds gewacht op de laatste goedkeuringen. Dan zal de Spathoek de dienstregeling van de Stortemelk overnemen, waarna deze uitgebreid zal worden.

Concessie
EVT heeft op 1 juli bezwaar aangetekend tegen de invoering van de concessie. Het is niet bekend op welk gebied EVT zich zal verzetten. Ze kunnen zich beroepen op de inhoud van de concessie, de onderhandse gunning, of er überhaupt een concessie mag komen en op het feit of de concessie niet aan hun gegund had moeten worden.

Ook de gemeentebesturen van de eilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog hebben bezwaar aangetekend tegen de concessie. Dit is echter pro-forma gedaan, zodat zij niet het recht verliezen hun zienswijzen in te dienen. Dit is opmerkelijk, want er is een halfjaar lang mogelijkheid tot inspraak op het conceptprogramma van eisen geweest.



Tags: , , , ,

Navigatie

Zie ook:

.

Reacties

97 reacties op “Venstertijden EVT worden niet veranderd”
  1. Willem Boot

    Nou Edgar, dan strijk je me toch echt even tegen de haren in. TESO geen “particuliere” onderneming??? Hardstikke particulier, alleen gespreid eigendom onder de bevolking. Zijn allemaal, als ik het zo mag uitdrukken “kleine kapitalisten”. Daar ben ik er ook een van. We maken vette winst, maar die houden we in voor een nieuwe boot.
    Ik kan je verzekeren dat het Openbaar bestuur, de Gemeenteraad op Texel, vaak helemaal niet blij is met die particuliere Koninklijke TESO, zeker niet als ze weer beginnen te zeuren over toeristenbelasting die TESO dan even voor ze mag innen zonder enige vergoeding.

    @ Leen: kijk, wat Edgar zegt over de Doeksen-directie in 010, dat is nou precies wat ik bedoel met het verhaal dat er een sterke vent op TS moet zitten. 010 is geen directie van de TSM = de Terschellinger Stoomboot Maatschappij, maar directie van Koninklijke Doeksen, voorheen Doeksen Transport Group. Melles is overigens een uitstekende directeur van de TSM en doet zijn werk prima. Met de meningen die velen over de Rederij hebben wordt hij meer dan eens geconfronteerd en zo staat hij prettig in de wind. Ik gun hem beter.

    En @ Edgar: dat TESO-model voor de TSM?? Hoeveel Terschellingers hebben gedokt voor de aandelen B van de NV MS Spathoek? Even vergeten wat ik in de Harlinger Courant geschreven heb wat het gemiddelde Terschellinger gezin kwijt zou zijn als ze allemaal een aandeel EigenTSM zouden aanschaffen?

    Reply
    1. Edgar

      Sorry Willem, ik zie de Teso toch een b-tje als een bedrijf van het volk door het volk, dus vind ik de stempel particulier niet passen. Maar het is idd officieel een particulier bedrijf, maar niet te vergelijken met een bedrijf als Doeksen toch??
      Ik heb helaas jouw stuk niet gelezen in de HC, jammer maar helaas, dus ik weet niet zo op te lepelen wat het per inwoner zou kosten, mijn excuses daarvoor. Ik ben gewoon geen voorstander van de manier waarop het gesteld is met de veerdienst van Doeksen, ze hebben te veel macht en daar heeft de bevolking van Terschelling en Vlieland het maar mee te doen. Vandaar mijn eerste voorkeur voor concurrentie, maar een heel goed alternatief zou een veerdienst naar Teso model zijn, maar is waarschijnlijk een utopie, want daarvoor ligt klaarblijkelijk de machtsverhouding op T en V te moeilijk voor. Toch eigenlijk een nare gedachte, dat in een vrij land als deze, initiatieven van mensen die het anders zouden willen proberen zo worden gedwarsboomd toch????

      Reply
      1. Willem Boot

        Edgar, zo denkend gaan er dingen door elkaar heen lopen.

        1) Heel Terschelling stond in 1921 op z’n achterste benen omdat de Alkmaar Packet er een zootje van maakte en de subsidiërende Provincie Noord-Holland had het wel gehad met het schuiven dat de AP uitvoerde in z’n jaarrekening (ik heb die dingen in kopie hier liggen). Ik hoor het wijlen Hein Bosman nog zeggen: “zo slim waren we niet”. De jaarverslagen lieten anders zien. Vette handtekeningenlijst die op het eiland roindging, er moest en zou een Terschellinger Eigen Stoomboot Onderneming moeten komen, naar voorbeeld van TESO.

        Toen moesten de centen op tafel komen. Resultaat: niks.

        Daarom heeft Doeksen de hele Terschellinger Stoomboot Maatschappij overgenomen. Daar was geen cent op te verdienen en dat heeft tot ver na de oorlog geduurd.

        2) Wat gebeurt er met de EVT? Eilanders die massaal de TSM de rug toekeren? Nee.
        Horden eilanders die bij de heren voor de deur stonden om aandelen NV MS Spathoek te kopen? Nee.

        3) Is dan het “TESO-model” voor Terschelling nu de oplossing? Juist omdat er weer mensen zijn die naar TESO verwijzen? Laten we het wel even op het juiste niveau houden, dus geen verhalen de lucht in slingeren zoals de Texelse historicus Van der Vlis heeft gedaan of TESO’s hoofdconducteur Jurriaan Beumkes. Die beweerden dat in 1907 de Texelaars massaal kleine aandelen hebben gekocht. Dat lag even anders, want er waren slechts 93 “grootaandeelhouders” (bevolking toen 6000), waarvan Adriaan Wagemaker de grootste was. Die investeerden gemiddeld zo ongeveer per aandeelhouder bijna het jaarsalaris van de TESO-directeur in die tijd. Pas (veel) later, toen de zaak een succes was, zijn die kleine aandelen onder de bevolking gekomen. Juist toen die bevolking geen risico’s meer liep.

        Dat “publieke” karakter heeft TESO niet aan zichzelf te danken, maar aan een beperkt aantal Texelse rijken. Dat dat nu anders is, is een jarenlang proces geweest, maar dat maakt de TESO niet meer publiek dan welke andere onderneming dan ook, met uitzondering van het inhouden van de winst en het principe one man one vote.

        4) En dan hebben we het weer over de “macht”van Doeksen. Als daar zoveel ellende van is gekomen, dan zal de eilander bevolking zich daartegen moeten verzetten. Niet jammeren en zelf niets in zo’n EVT steken, zo gaat dat niet, want dan verlies je gewoon recht van spreken. Die macht van Doeksen gaat niet verder dan de gastvrijheid van het eiland toelaat. Gen toeristen, geen inkomen op het eiland, geen goede bootdienst. Werkt dat niet omdat er zoveel huisjes- en fietsen- of zeehondjesmelkers rondlopen, dan zou ik mij als reder van de eilander bootdienst daartegen verzetten. En niet te zuinig. Voor het overige? Ziekenboeg in de snelboot, lage tarieven voor eilanders, continue dienst door het hele jaar heen als iedereen bij het open haardvuur zit.

        Zo kan je er ook tegenaan kijken, dacht ik.

        Reply
  2. Peter

    initiatieven van mensen die het anders zouden willen proberen zo worden gedwarsboomd toch????

    Edgar die mensen die jij bedoeld hebben al bewezen dat ze niet in staat zijn om een gelijkwaardige of nog betere veerdienst op te zetten en dat heeft niet alleen met het dwarsbomen te maken.Als ze het vanaf het begin een beetje anders hadden aangepakt , zonder meteen de aanval te zoeken met rechtzaken en claims was het misschien nu wat geweest.

    Reply
  3. Edgar

    Moi

    Voor alles is wat te zeggen idd, Willem, ik denk dat hier het laatste woord nog lang niet over gesproken is. Dit gaat allemaal nog jaren duren.

    Tja Peter ben het met je eens dat de EVT het niet handig aanpakt op sommige vlakken, maar ik spreek alleen maar vanuit mijn eigen gevoel en dan gaat het niet eens over specifiek de EVT. De veerdienst is de enige verbinding met de vaste wal en ik personlijk vind dat een enge constructie, maar dat is mijn mening. Wat mij ook niet zint is, buiten alle missers van de EVT om, dat een bedrijf zijn diensten aan wil bieden, maar dat daar allerlei instanties tegen in het geweer komen. Stel je voor, jij wilt een Sony tv kopen, maar je moet een JVC kopen omdat je alleen maar die kan nemen hoewel je die andere kan betalen………… Ik weet het is een b-tje zwart wit, maar het voelt voor mij wel zo. Als ik op vakantie wil naar zeg maar Majorca, dan heb ik ook keus uit zoveel aanbieders en ben ik ook niet verplicht om alleen maar met de KLM te vliegen.
    Ik weet dat Doeksen zijn diensten aanbied onder de paraplu van Openbaar Vervoer, maar dat is het niet, want het is een particuliere onderneming, die een beschermde status heeft, dmv de conscessie voor 15 jaar. Ik lees Willem Boot zijn opmerkingen met grote belangstelling, ook die van anderen, maar ik vind het terug naar de middeleeuwen dat een rederij zo’n beschermede status krijgt binnen Europa. Ik zal we weer een storm van kritiek krijgen, maar het had mi al eerlijker geweest als er een openbare inschrijving was geweest voor de veerdienst.

    Reply
    1. Willem Boot

      Nee Edgar, je krijgt geen storm van kritiek. Jij hebt je gevoelens en je mening en aangezien dit land (min of meer) vrij is, mag dat gelukkig. Ik vind het juist heel goed dat je vanuit jouw visie open zegt wat je denkt en hoe je er tegenaan kijkt. Ergens in de discussie stoten we vanzelf wel op verschillen van inzicht die met eigen overtuiging te maken hebben, dat geeft niets, zolang de discussie zelf maar met goede argumenten op grond van feiten is gebaseerd, niet op vooroordelen, ook al mag men die wat mij betreft net zo goed koesteren.

      Eerst: een “openbare inschrijving op de veerdienst”. Je trekt zelf de vergelijking JVC/Sony. Mooi. Nu ben ik de Overheid (walgelijke term overigens, niet dienstbaar maar bazig) en ik zeg dan: “ik bepaal wie er TV’s mag verkopen en ik geef de rechten aan Philips”. Dus de “markt” wordt gesloten voor de anderen. Die hebben misschien TV’s die net zo goed, zo niet beter zijn dan die van Philips en ze hebben al jarenlang een omzet in die markt. Wat zou jij dan tegen die Overheid zeggen? “betaal mij even schadevergoeding graag”. Bij Doeksen werkt dat net zo. Die rederij heeft een goed functionerende dienst gekweekt met klandizie van passagiers en goederen. Zoveel miljoen erin gestoken en dan komt de Overheid en die zegt: “ik ga nu bepalen wie er mag varen”. Inschrijving wordt gewonnen door Arriva of Connex of Veolia (dat gaat over 15 jaar gebeuren). Doeksen weg, hoera.

      Wat gebeurt er nu? De Overheid heeft in feite de bootverbinding genationaliseerd en gaat dan bepalen wie die mag “uitvoeren”, terwijl ze er zelf niets aan heeft bijgedragen behalve een haven en aanleginrichtingen waar jaarlijks tonnen voor worden betaald door de “gebruiker”, zijnde de bootdienstexploitant.

      Dat kan dus niet, dat zou gewoon boeverig zijn (maar dat is de meeste belasting ook).

      Tweede punt: de bootdienst (sorry, een “veerdienst” is een verbinding korter dan 2500 m, vallend onder de “Verenwet 1921”) is geen Openbaar Vervoer, want het is een particuliere onderneming die haar diensten onder beschermende paraplu uitvoert.
      Geef eens aan welke OV-onderneming in Nederland (en daarbuiten) geen particuliere onderneming is? NS is een Naamloze Vennootschap waarvan het Rijk toevallig de aandeelhouder is. Gevolg: elke keer als de Minister of de Tweede Kamer zich met de exploitatie binnen die NV gaan bemoeien, gaan ze over de schreef, want dat recht hebben aandeelhouders niet. Ze gebruiken slechts de “macht” die ze hebben omdat elk spoorkaartje met 50% wordt gesubsidieerd. En dat andere OV? Connexxion, Arriva, Veolia? Hardstikke particuliere ondernemingen die allemaal hun winst halen uit de overheidssubsidies op hun vervoer.

      Derde punt: TSM is de enige verbinding met de Vaste Wal. Dat is die van TESO ook, Edgar, en het enige wat daar echt eng is, is dat er slechts enkele steigers liggen zonder reserve (die reservesteigers zijn door RWS gesloopt). Als nu zowel de Dokter Wagemaker als de Schulpengat tegelijk uitvallen, dan is het einde verhaal. Op TS is voldoende reserve en zijn er voldoende uitwijkmogelijkheden voor de TSM-boten, dus daar is het beter geregeld dan op Texel.

      Doet een bootdienstondernemer als de TSM het op TS en VLL niet goed, dan komt er gedonder met de klanten. Elke gezonde bootdienstexploitant kijkt daar voor uit. Toen de bootdiensten op Ameland en Schiermonnikoog nog “Rijksveren” waren, werd er nauwelijks naar herrie vanuit de bevolking geluisterd, want de “begroting” was veel belangrijker. Wagenborg en vooral de toen functionerende Terschellinger directeur van de Passagiersdienst hebben dat door privatisering prima opgelost. Niemand die nog om Rijksveren zeurde. Degene die namens de Provinciale Waterstaat in Leeuwarden overigens toezicht op de Rijksveren hield was een positieve uitzondering, maar die was als ambtenaar wel gebonden aan politici. Dat werkte niet.

      Reply
      1. Edgar

        Je betoog begrijp ik en is redelijk Willem, maar ik blijf moeite houden met de rechten die Doeksen heeft. Van Doeksen uit begrijp ik hun redenering wel, maar de “Bootdienst”is geen gepatenteerde uitvinding van Doeksen, die is niet uniek. Ze bieden iets aan wat een andere rederij ook kan en misschien wel beter, maar dat weten we (nog) niet. Ik investeer ook in mijn bedrijf, maar er zijn meer mensen die hetzelfde kunstje kunnen en dat houd mij juist scherp en ik vind het wel zo prettig zo. Ik ben blij met mijn conculega’s en werk dan ook veel met ze samen. zo leer je van elkaar en blijf je vernieuwend en doorwerken aan verbeteringen. ik begrijp heus wel dat een “Bootdienst”niet te vergelijken is met mijn eenmans zaakje, maar de rederij is net als ik ook bezig met een dienstverlenend beroep, dus blijf ik heel veel vraagtekens houden bij een concessie.

        Moet wel eerlijk zeggen dat ik veel van je stukjes opsteek en dat je repliek altijd opgebouwd is uit kennis van zaken en je altijd op de feiten wijst en niet persoonlijk iemand aanvalt. Daar kunnen veel mensen nog van leren.

        Reply
        1. Willem Boot

          Nou Edgar, “de bootdienst is geen gepatenteerde uitvinding van Doeksen”. Inderdaad, er zal geen octrooi op zijn afgegeven, bovendien ziu dat al lang verlopen zijn.
          Als geïnteresseerd bekijker van wat de ontwikkelingen in die bootdienst zijn geweest, zeg ik dan: “en wie heeft de toko zo opgebouwd als die nu is?”

          Als jochie van een jaar of 13 was mijn eerste bezoek aan Terschelling met de oude, in mijn herinnering supergezellige ‘Schellingerland’ ex ‘Dokter Wagemaker’, een bootje uit 1934, dus nu spreken we over een scheepje dat nu 77 jaar oud zou zijn geweest. Windkracht > 8 NW, stroom tegen, 3 uur varen. Dan nu de ‘Tiger’, op een zuinige manier omgeturnd tot een snel en comfortabel, goed toegerust schip.

          Doeksen mag de bootdienst wel niet hebben uitgevonden, ze hebben er wel van gemaakt tot wat die nu is en als ik dat in een matrix zet in vergelijking met andere rederijen in het Waddengebied totaan Denemarken toe, dan zou ik daar, als ik geen Zeeuw, maar Terschellinger was geweest, zeker niet ontevreden tegenaan kijken.

          Waar we het ergens wel over eens zijn is dat open en directe concurrentie in dit soort cases wel goed kan werken en dat open en goede communicatie gewoon noodzaak is. Dan wel de juiste communicatie en niet die van het niveau Calimero.

          Je laatste opmerking neem ik voor kennisgeving aan en reageer daar niet op; ook dat zou persoonlijk zijn en het gaat niet daarom, maar om harde feiten.

          Reply
          1. Edgar

            Mijn eerste herinneringen van Terschelling zijn de oude slof, lekker golven over het voordek met hier en daar de grond raken. Had een lekker plekje voor het raam aan de voorkant. vergeet nooit meer hoe men de balken neerlegde bij het aanmeren om de auto’s op en af te laten rijden, of dat er een auto even werd omgezet. Naast het feit dat de autorit van Haarlem nog via kleine 2 baanswegen naar Harlingen ging, was het varen met de boot naar het eiland een hele belevenis. Ook het grote stuurwiel in het stuurhuis, weet ik nog precies om over de bemanning maar te zwijgen. Het was de tijd van dat je voor de bus de rooie vlag nog uit hing en wij nog bij oom Cees en tante Neeltje logeerde in klein Lies. Dat Doeksen trots mag zijn op zijn werk daar ben ik het mee eens, maar tijden veranderen ook Willem en dat onderstreep je zelf ook met je verhaal van de oude Schellingerland. Misschien spreken we elkaar nog es in het echt en drinken we er een Terschellinger Juttersbitter op op de goede afloop! 🙂

  4. Willem Boot

    ehhhh… die Juttersbitter is prima. Een punt: de Slof, ex-Haringvliet en nog veel meer ex-en kwam van de RTM en ik heb er zelf nog op gevaren. Had juist een miniatuur stuurwiel…..

    Reply
    1. Edgar

      Tja zo zie je maar de beleving is toch voor een ieder anders, voor mij was ie groot hihihihihihi

      Reply
  5. John

    Is het een issue in deze discussie dat Doeksen “macht” heeft om zaken naar haar hand te zetten? Zonder in pro’s en con’s te vervallen en objectief bekeken is niet Doeksen de grote boef, want die verweert zich tegen de nieuwkomer EVT , die mede op grond van rancuneuze weerbarstigheid, zich de bootdienst wil toeeigenen. Doeksen strijd hiermee ook, en dat aspect hoor ik te weinig in de discussie, voor de werkgelegenheid op de eilanden. Immers is het niet zo dat EVT vanuit Harlingen wil gaan varen? Waar haal je dan je personeel nu de fillipijnen nog wat te veraf liggen? Juist via uitzendbureau’s . ( Hoewel die de laatste weken veel mensen terug hebben gekregen van EVT…(zo vertelde mij een EVT-werknemer). Eilanders hebben kansen te over gehad om te reageren op de smeekbeden van de EVT om pecunia in hun wensput te deponeren.Net wat Willem Boot reeds eerder constateerde; reacties; nihil. Ergo; men wil kennelijk die EVT helemaal niet, de opscheur in de pers en op Tv ,om de kroegpraat maar vooral niet te vergeten , wel.
    Let wel ik geef geen mening over het EVT- initiatief..dat heeft best goede uitwerkingen gehad waarmee Terschelling in het geval van de bootdienst haar voordeel mee kan gaan doen ( klantenpanel), wat ik echter krachtig veroordeel is de wijze waarop de EVT – directie (?) haar weg heeft uitgestippeld en die vervolgens heeft bewandeld. Ronduit beschamend voor het toeristische produkt Terschelling. Daarbovenop hebben ze ook nog de euvele moed een schadeclaim neer te leggen van 10-12 miljoen euro, terwijl ze door hun eigen destructieve handelen de goegemeente al op heel veel kosten hebben gejaagd. Kosten die hoe dan ook op ons als inwoners zullen worden verhaald, linksom of rechtsom. Ik vraag mij af welke , zichzelf respecterende eilander dat gaat accepteren.
    Not me.

    Reply
    1. Willem Boot

      John, zo lijkt het mij ietwat te “goed-kwaad”. Even in herinnering wat ooit in de pers door Haantjes is geventileerd: “als Doeksen Horeca mag doen, waarom mag ik dan niet varen?” Het EVT-collectief (het oorspronkelijke driemanschap dus) ging op Doeksens gebied “even” doen wat Doeksen “even” op hun gebied deed.
      Verschil tussen beide paertijen is dat Doeksen wist wat die moest doen op ander gebied en het Driemanschap niet. Er zat eigenlijk gewoon persoonlijke wrok van enigszins gefrustreerde ondernemers achter.
      EVT heeft van meet af aan laten zien niet te weten hoe een bootdienst moet worden opgezet. Of dat op Terschelling ook voldoende is ingezien zou ik niet weten. In elk geval gaat het verhaal van het varen vanuit Harlingen niet helemaal op. Dat hebben ze wel gezegd toen de Spathoek met bombarie werd binnengehaald. Vrijwel tegelijkertijd verscheen op de EVT web site de melding dat de Spathoek de dienst van de Stortemelk zou overnemen en de dienst zou worden uitgebreid -dat staat er nog op- en die vaart vanuit Terschelling, niet vanuit Harlingen. Ook dat klopt dus niet, want dan heb je mensen nodig die op TS wonen. Wat er nu “waar” is weten we niet, want de Spathoek ligt dood tegen de kant en komt slechts met de waterbewegingen zelf in beweging: hij dobbert. Personeel? Geen idee.

      Dat er van de eilanders geen directe inbreng kwam, verbaast mij niet. Nog even terug naar TESO: daar begon de bevolking pas uitgebreid en op grote schaal deel te nemen met stukjes van 5 gulden toen de zaak uit de aanloopverliezen was, dus na 1920. Gemiddelde eilanders gooien niet zomaar hun spaarcenten in een volstrekt onzekere situatie. Niet in 1907 en niet in 2011.

      Nog een punt is, dat het door de heren geventileerde verhaal van de “krachtige financiële partij” die op de achtergrond klaar zou staan, zijn kop niet heeft opgestoken. Dat verhaal is op het eiland hoge kringen ingeschoten en ik meen zelfs, dat dat hier nog wel eens is gezegd onder het motto “wacht maar, je zult het zien, het komt voor elkaar”. Vraag is dus, of die ooit wel heeft bestaan of zich maar wijs heeft teruggetrokken.

      Het zou wel eens kunnen zijn, dat we hier tegen een situatie aankijken waarin de EVT-geldstroom zo langzamerhand een beekje is geworden dat een beverdam tegenkomt. Informatie? Niets, nihil, nada, niente. Rente op de ingelegde gelden van de “tonnenleggers” en de “investeerders” die een “toekomstig conversierecht” kregen? Who knows. NV MS Spathoek? Wie is dat? Snel gedeponeerde jaarcijfers van EVT in het Handelsregister over 2010? Niet gezien.
      Voeg dat eens bij het circus van de “vloot” van EVT: Willem Barentsz verkocht, de nieuwe snelboot die gekocht was en niet te koop was, Spathoek met alle papieren die niet vaart, en wat is het? Stortemelk.

      Wie ook maar enigszins verstand heeft van een bootdienst had dat kunnen en moeten zien. Daar hoef je je niet boos over te maken, dan ben je te laat.

      Reply
  6. John

    Willem,

    je reactie is precies datgene wat ik verwachtte. En je hebt grotendeels gelijk, want ook ik
    tracht ,door het zwart-wit te stellen, de sfeer in de discussie neer te zetten zoals ik die zie;
    Schoppen tegen de zittende partij, gewoon om het schoppen, niet onderbouwd.
    Boos ben ik niet, althans niet omwille van deze discussie. Wel een beetje ,zoals gezegd, over de wijze waarop deze wordt gevoerd. Ik geef ook aan dat ik begrip heb voor het initiatief
    niet voor de handelswijze van EVT. Waar ik me wel zorgen over maak is de gemakkelijke manier van spelen met de eilander aorta, de bootdienst.
    En inderdaad, Doeksen zou beter een directeur op het eiland neer kunnen zetten dan
    (nog) een horecagelegenheid.Maar dat heb ik in een ander forum al reeds eerder aangegeven.
    Wat de dienstregeling(en) betreft; daarbij kun je uitgaan van drie varianten.
    Beide rederijen varen hun dienstregeling waarbij , gegeven de huidige stand van zaken,
    er eentje zeker vanuit de aankomsthaven van de ander zal moeten vertrekken.

    Alleen Doeksen vaart de komende vijftien jaar en alles blijft grotendeels zoals het nu is

    EVT neemt de bootdienst over en….?

    Ik ga er vanuit dat de eerste variant voorlopig zal blijven voortduren of , inderdaad de geldstroom
    verwordt tot een druppelende kraan.
    Dan komt nummer twee in zicht..Doeksen zal zich willen wapenen om na 15jaar een stevige partij in de gunning van de volgende consessie te kunnen zijn. Automatisering komt om de hoek kijken, in allerlei verschijningen.
    Nummer drie; Doeksen verdwijnt en EVT neemt de dienst over en ze leefden nog lang en gelukkig…

    Reply
    1. Edgar

      Ik ben trouwens aansluitend op de reactie van John erg geintresseerd in de cijfers van mensen die dit jaar Terschelling en vlieland zijn geweest. vorig jaar was er volgens mij sprake van een terugloop en ik ben benieuwd hoe dat nu is.

      Reply
    2. Willem Boot

      Jawel, spelen met de “aorta”. Dat is dus wat er is gebeurd met een cash-flow bijstandsniveau. Over 15 jaar zullen andere zaken spelen dan wat wij nu nog automatisering noemen, maar wat al lang een normaal en snel veranderend bedrijfsproces is.
      Wat er in die periode gaat gebeuren kan je nu nietvolledig overzien. Eén aspect echter wel. Het grootste probleem waarvoor de “zittende”rederij dan komt te staan is niet hoe ze “zichzelf” moet zien te wapenen, maar hoe ze zal kunnen beantwoorden aan de eisen die de overheid dan stelt. Waait straks de wind daar uit de hoek van “we vinden die jongens wel aardig”, dan heb je als concessionaris echt niks meer te vertellen, laat staan als eilandbewoner.
      De dan zittende rederij hoeft zich financieel weinig zorgen te maken, want de toko gaat tegen boekwaarde over aan de overnemende partij. Waar dan nog over gesteggeld gaat worden is, of die boekwaarde wordt gebaseerd op afschrijving vervangingswaarde of de fiscale aanschafwaarde. In elk geval kan je dan als “zittende” en “afscheid nemende” reder wel vergeten dat je je bedrijf dan nog tegen een vette overnamepremie kan verkopen, zoals x maal de omzet of y maal de winst. Alleen daarom al zou ik als ondernemer alles in het werk hebben gesteld om die concessie tegen te houden.
      Je begrijpt natuurlijk dat in dat soort geweld een EVT zonder voldoende inkomsten geen enkele rol meer speelt.

      Reply
  7. Leen

    Hoi Edgar,

    Wat Ameland, Schiermonnikoog en Texel betreft is er tot nu toe een aanzienlijke terugloop mede door het massaal wegblijven van het dagtoerisme door het slechte weer
    Dit is op Terschelling en Vlieland minder maar ik denk dat ook hier een verdere daling aan de orde zal zijn.
    Groei zit er de komende jaren denk ik naar alle eilanden niet echt in.

    Reply
    1. Edgar

      Hi Leen,
      Denk ook idd dat er de komende jaren geen groei inzit, maar dat heeft denk ik ook met het buitenlandse aanbod te maken. En ook ik heb dit jaar echt de zon opgezocht, want je wilt toch lekker buiten kunnen zitten en een door de zon verwarmd terrasje pakken. Heb de afgelopen vakantie ook weer gemerkt, hoe zeer de prijzen verschillen in Europa.

      Reply
    2. Willem Boot

      Texel over “gebroken” boekjaar (juli-juli) -/- 5%, toename in langere voertuigen (dus deel vracht). Zal wel een deel zijn onder invloed van deze slechte zomer, maar ik denk dat er meer aan de hand is, want dat betekent dat het aantal personenauto’s sterker is gedaald. Voor het eerst sedert jaren een breuk in de trend.

      Reply
      1. Willem Boot

        ‘Groei vervoerscijfers TESO niet langer vanzelfsprekend’
        Vrijdag 9 september 2011
        Voor het eerst in vele jaren heeft TESO in het boekjaar 2010-2011 (1 april tot en met 31 maart) minder passagiers vervoerd dan het jaar ervoor. Het is nog te vroeg om te spreken van ‘een overtuigende trendbreuk in de kwantitatieve vervoersontwikkeling’, maar duidelijk is dat groei – die lange tijd bovendien veel groter was dan geraamd – niet langer vanzelfsprekend is.

        Dat staat te lezen in het jaarverslag van de Koninklijke NV Texels Eigen Stoomboot Onderneming, dat woensdag aan de pers werd gepresenteerd en dat vrijdag 30 september onderwerp van gesprek zal zijn tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van aandeelhouders.

        Bron: texelse Courant vandaag.

        Reply
  8. hans

    Het is angstvallig stil bij de E.V.T. Zal de spathoek ooit nog varen ? Ik denk het niet, er is iets goed mis anders had hij tijdens Oeral al in de vaart geweest. Doeksen groeit nog steeds en pakt naast de vervoer over het water ook de horeca langs het water. Straks heb je ook Doeksen taxi, Doeksen ijs, Doeksen frietkraam, Doeksen fietsverhuur en niet te vergeten een Doeksdumpke bij de koffie aan boord.

    Reply
    1. Leen

      Hoi Hans, Wat denk van de andere grote, Harry Westers van Vlieland.
      Ik hoor van dat eiland dat hij het daar echt voor het zeggen heeft.
      Inmiddels heeft hij hotels op 4 eilanden en Amsterdam, Delft, Rotterdam en Leeuwarden.

      Reply
  9. Willem Boot

    Ja, ja, alles 7x 12 pax per uur enkele reis. Dat gaat lekker aantikken, vooral de centen.
    We krijgen nu dus een yuppen-class, dan hebben we al een geconcessioneerde supermarkt-boot en zo lang de Heeren Vijf op TS niet uitvergaderd zijn, nog een Aldi-stoomschip.

    Nu nog verschillende huisjes- en fietsenklassen op de eilanden en de diversificatie is een compleet feit. Frits Westers gaat met de yuppenbootjes, Jolande Sap met de Stortemelk.

    Ik zou haast zeggen: een ontwikkeling die zo prachtig bij het karakter van het eiland Terschelling past.

    Maar…. hier kan je natuurlijk ook een tegenontwikkeling verwachten. In ons Natuurgebied, het Erfgoed Waddenzee, waarin Wadden Events zeehondjes gaat kijken die net met de passagiers van de nieuwe RIB zijn gefotografeerd, ruw uit hun gebruikelijke zonnebad zijn gewekt ofwel door Waddentaxi’s, de Tiger of een F-16, daar zal eerdaags een Apostel opstaan die Groen Links, de Waddenclub, Natuur Monumenten, de Dierenbescherming, Prins Bernhards WWF, de Dierenpartij en, niet te vergeten, Lenie ‘t Hart, wakker maakt.

    En wie zal dan de tegenontwikkeling in dagelijkse praktijk brengen? Juist, de Inspectie Verkeer & Waterstaat, die dwingende beperkingen gaat opleggen aan snelle schepen op het Wad.

    Het is een mooie tijd.

    Reply
  10. Willem Boot

    Inderdaad, er is iets mis met de site, want een deel van mijn reply hierboven is weggevallen. Ongeveer zo:

    Kijk, dit is nu eens creatief. Dit is mooi. Alles < 12 pax mag. Er ziten zo langzamaan allerlei creatieve lieden manieren uit te denken om binnen de Concessie buitenom te gaan.

    We hebben nu 4 Waddentaxi's op Lauwersoog, 2 dito op TS/VLL, 1 RIB, de 2 snelle boten en wat stoerejongensboten die motorfiets spelen en 's winters jachtjes van de platen halen.

    Aan die nieuwe RIB zit wel een foutje: het wordt straks kots opruimen in die voorroef, want je ziet niks aankomen.

    Hoe zullen we deze nieuwe concurrentie eens noemen? "Sub Twelve Contractors"? "Twelfies"? "No Concessions"? of gaan we de negatieve kant op met de "Speedy Puke Cleaners" of de "No Green Gang"?

    Nu lezen we het vorige verder……

    Reply
  11. hans

    Waar 2 vechten om 1 been loopt een derde ermee heen : We zijn momenteel drukdoend een lijst van de Scheepvaart Inspectie af te werken die het mogelijk zal maken om binnenkort per overtocht 300 passagiers met auto’s te vervoeren. De meest belangrijk structurele ingreep hiervan is het aanbrengen van twee extra stalen schotten benedendeks, die de omvang van de waterdichte compartimenten in het schip zal vergroten. Verder wordt een sprinkler installatie op het auto dek geïnstalleerd, en worden de hoeveelheid reddingsmiddelen aangepast op het passagiers aantal. Omdat het schip oorspronkelijk is gebouwd voor passagiersdienst op de Weser rivier in noord Duitsland hoeft er niet zoveel aangepast te worden.

    Dit alles moet geschieden tussen de bedrijven door, maar we hopen het binnenkort klaar te hebben.

    bron: waddentransport

    Reply
    1. John

      Edgar, met alle respect…goedgekeurd waarvoor?

      Het is inmiddels 11 dagen later en nog steeds niets..
      Zijn er snelboten uit Noorwegen onderweg? Heeft men het druk met het dopen en te water
      laten van nieuwgebouwde schepen ?

      Iedereen wacht in spanning af..zelfs Doeksen wacht af, want de Friesland oogt inmiddels al
      net zo aftands als de Stortemelk.
      Kun je ons meer vertellen? Het blijft maar zo oorverdovend stil…

      Groet;

      Reply
  12. friesland

    weer wat nieuws ze hebben de site veranderd alleen de boot nog niet.en volgens mij weet edgar veel meer

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Delen