3May

Storing veerbrug Texel

3-05-2011 door Redmer van der Meer (admin)

Gisteren heeft de veerdienst van Texel circa 4 uren stilgelegen. Door een defect aan de veerbrug op Texel konden er geen auto’s aan boord worden genomen. Wel werden er enkele afvaarten gemaakt met alleen voetgangers, auto’s en fietsen konden niet mee.

Het defect deed zich rond 15.30 voor het eerst voor. De verwachting was dat de storing 2 uren zou duren. Uiteindelijk kon om 19.30 de dienst weer worden hervat. De oorzaak was volgens TESO een windvlaag.

Bron: Noordhollands Dagblad



Tags: , ,

Navigatie

Zie ook:

.

Reacties

11 reacties op “Storing veerbrug Texel”
  1. Willem Boot

    In het bericht ontbreekt, dat voor het spoedvervoer van zieken naar de overkant gebruik moest worden gemaakt van de reddingboot en traumahelikopter.

    Juist spoedvervoer (en natuurlijk ook de bevoorrading van het eiland) maakt het noodzakelijk dat er in elk geval secundaire noodaanleginrichtingen zijn. Bij de komst van de Molengat zijn, toen de bruggen dubbeldeks werden gemaakt, noodaanleginrichtingen aangelegd die wegens begrotingsargumenten later door Rijkswaterstaat zijn weggehaald.

    De plannen voor een nieuwe veerhaven in Den Helder zijn inmiddels zodanig opgesteld, dat er twee volwaardige dubbeldeksaanlegsteigers komen. Vanzelfsprekend zal dat ook op Texel moeten gebeuren.

    Reply
  2. Vriend

    Een aantal jaren geleden was er aan de andere kant (Den Helder) toch ook een ‘akkefietje’ met de aanlegsteiger? Tijdens harde wind had een van de boten de fuik geramd kan ik me herinneren. De schade aan de fuik heb ik toen zelf nog kunnen zien toen ik kort daarna naar het eiland ging.

    Hebben alle bootdiensten op het wad slechts 1 aanlegsteiger, zowel op de eilanden als aan de vaste wal? Volgens mij heb je alleen in Harlingen meerdere aanlegsteigers. Best raar eigenlijk want de bootdienst is zo vrij kwetsbaar.

    Reply
  3. Jama

    Hallo,

    Helaas was er om 15.00 uur al geen overtocht meer mogelijk en de geschatte tijd van hervatten was toen 17.00 uur. Helaas konden we pas tussen 19.30 – 20.00 uur aan boord en voeren we rond 20.30 uur uit de haven.
    Een erg lange zit en tot onze spijt was het restaurant ook dicht… Alleen de snackbar was open en die was niet echt berekend op zoveel mensen.
    Gelukkig hadden we 2 geweldig leuke dagen achter de rug, dus nadat we eenmaal thuis waren (23.00 uur) was het “leed” al snel vergeten.
    Komen zeker nog wel weer eens terug.

    Reply
  4. Willem Boot

    17 januari 2007. Ik zat toen bij Theo Hoogerheide op de koffie die net zat te beweren dat hij nooit meer naar de boot keek, terwijl je die van z’n huis uit zo kon zien. Toen kwam “die rotboot” niet: he, er is wat aan de hand. Helderse brug uit z’n verband gevaren en finito, hele eiland geïsoleerd. Zie Een Eeuw Eigen, het staat erin. Ik heb toen ook lekker geïsoleerd gezeten, dikke lol onder elkaar. Op de vorige aandeelhoudersvergadering is het plan voor de nieuwe haven Den Helder gepresenteerd. Dubbele fuiken, maar dat moet dan in ‘t Horntje ook. ‘t Kantoor daar zal misschien nog wel een exemplaar van de laatste nieuwsbrief hebben liggen, daar staan de tekeningen in.
    Op Harlingen heb je er twee, op TS en VLL een, dus dat schiet daar niet op. Kijk eens op de web cams van WDR en AG NF, het stikt daar van de bruggen. Hier heeft RWS niet genoeg begroting en dus kan je alleen maar slopen, niet bouwen.

    Reply
    1. Willem Boot

      Trouwens, had toen niets met de wind te maken, maar met een technische storing op de boot zelf.

      Reply
      1. Vriend

        Oh een storing, dan had ik dat verkeerd in mijn hoofd zitten. Voor Holwerd, Nes, Lauwersoog en Schiermonnikoog geldt overigens ook dat er slechts één brug is. Op de Duitse eilanden is dat beter geregeld, je telt er daar bijna altijd twee en soms zelfs meer.

        Reply
        1. Willem Boot

          Op de Duitse eilanden is er niet de eigendomsverhouding die hier geldt. Het is daar nogal verschillend. Dat loopt van overheidssteigers tot en met de haven in eigendom van de rederij zelf en alles daar tussenin. Niet vergeten dat er daar nergens op de Wadden dubbeldekkers of dergelijke hooggespecialiseerde schepen varen, het is allemaal enkeldeks en op de kleine verbindingen erg simpel: gewoon ouderwets langs de kade. Het is ook allemaal enkelbaans voor auto’s. De Dokter Wagemaker is gebouwd op toekomstige nieuwe bruggen die drie rijstroken moeten krijgen. Daarom zijn de koppen ook asymmetrisch.

          Gevolg van de vrij simpele opzet van de bootdiensten daar is ook dat ze met veel meer schepen varen dan wij hier. Van de week had WDR er 14 op het water (dat is dan inclusief de Adler-boten waar ze mee samendoen en de dochteronderneming op Pellworm). Ze lossen dus een grote vervoersvraag niet primair op door grotere en complexere schepen maar door hoge frequentie van kleinere eenheden. WDR probeert nu naar grotere eenheden te komen met de nieuw gebouwde Uthlande (5) en de in aanbouw zijnde zuster Schleswig-Holstein. Dat zijn gewone symmetrische kopladers (strijkijzermodel) met Voith-Schneiders. Grootste belemmering die ze daar hebben is het ondiepe vaarwater. Ze kunnen dus nauwelijks groter bouwen. Met de Oostenwind van nu hebben ze voortdurend vertraging bij laag tij.

          Reply
          1. VCN

            Met laagwater is het hier bij het laatste stukje naar Holwerd ook een drama, vertragingen van minstens 30 min zijn dan eerder regel dan uitzondering.

            De schepen hebben ook zeer hoge slijtage aan de sjottels en aan de onderzijde vanwege schuren met de bodem bij Holwerd.
            (recentelijk heeft de Sier nog even vast gezeten)

            Verder vindt ik dat WPD er niet zozeer veel aan kan doen, maar RWS deste meer, er moet veel vaker en beter gebaggerd worden bij Holwerd.

  5. Willem Boot

    Bij harde Oostenwind heb je bij laagtij op Texel hetzelfde probleem, dan valt er wel eens een aantal vaarten uit. Zuigen vindt RWS vreselijk duur en dus gebeurt het niet voldoende. Ik heb al eens verhalen gehoord van Natuurgebied en dergelijke, dan schijn je ook niet te kunnen zuigen. Ik denk dan wel eens, niet zeuren, gewoon een goeie cutter erop. Die paar kuub in een veerhaventje vernielt het Wad niet.

    Reply
  6. Sjors

    Zou er op Terschelling ook niet snel een tweede autobrug moeten komen ? De Duitesers doen het nog niet zo slecht met meerdere bruggen. Hoge frequentie met kleinere schepen is voor de waddeneilanden ook wel iets, vooral Terscheling.

    Reply
  7. Willem Boot

    Elke veerhaven zou reservebruggen moeten hebben. Daar zit echter geen koppeling aan naar frequentieverhoging, hoewel dat wel kan.

    Hogere frequentie met kleinere schepen is al ergens 1975 op tafel geweest. Schepen moesten ook sneller zijn. Dat kan je natuurlijk wel noodzakelijk vinden, maar dan moet je ook bereid zijn daarvan de prijs te betalen: vooral extra bemanningen.

    Ik denk, dat juist de lange vaarafstand per conventionele boot een deel van het eigen karakter van de eilanden is. Snel vervoer wordt al met de cats aangeboden (en gebruikt). Fokke Drost heeft dat in zijn boekje ooit mooi verwoord: “Dichtbij en toch ver weg”.

    Gegeven de situatie zoals die nu is: lange tijd gewone boot, aparte sneldienst en nu ook nog de kleine snelboten die niet aan dienstregeling gebonden zijn, lijkt het mij een prima voorziening.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Delen