[Foto’s] Spathoek EVT in nieuwe kleuren van werf

Spathoek EVT 2011

De nieuwe Spathoek van EVT komt in de nieuwe kleuren van de werf.

De Spathoek van EVT is vanochtend van de werf gekomen in de nieuwe kleuren. Het schip werd door de sleepboten van Sleepdienst Tuinman van de werf gehaald.

De kleuren van het schip komen precies overeen met het voorgestelde ontwerp wat EVT eerder presenteerde. Alleen de ramen aan stuurboordskant van het schip komen niet overeen met het eerder gepresenteerde plan, maar dit was te verwachten omdat het schip geen ramen heeft op die hoogte aan stuurboordskant. De nieuwe kleurencombinatie is Blauw/Rood/Wit. Op de spiegel staat de nieuwe thuishaven Terschelling.

Spathoek EVT 2011
De nieuwe Spathoek van EVT komt in de nieuwe kleuren van de werf.

Fotoalbum Spathoek van de werf

Foto’s Kees Schout

19 thoughts on “[Foto’s] Spathoek EVT in nieuwe kleuren van werf

  1. Mooi mooi, dit lijkt erop, ben blij dat ze dezelfde kleurstellingen hebben overgenomen als op het voorbeeld ontwerp.
    Hadden ze de salon ook aangepakt?

    Groeten van VCN.

    1. Beste VCN,

      Ik heb geen informatie over eventuele aanpassingen van de salon. Helaas ook geen informatie over een eventuele keuring. Ik verwacht overigens wel dat beide dingen aangepast zijn tijdens deze werfbeurt. Kans is ook groot dat er nog meer gebeurt de komende weken.

      In de dienstregeling voor juni staat nog steeds de Stortemelk gepland, dus waarschijnlijk komt de Spathoek niet eerder dan in Juli in de vaart…

      Groet,

      Redmer

      1. Het ziet anders wel uit alsof het al bijna klaar is. Waarschijnlijk gaan ze de komende maand besteden aan afwerking……………

      2. Vraag 1: wie gaat er schilderen als er kennelijk nog niet zelfstandig kan worden gevaren????
        Vraag 2: waarom ligt-ie zo zwaar over BB???

        Opmerking 1: ik heb van een toelating Inspectie nog niets gehoord.
        Opmerking 2: ik kan er overheen kijken, maar ik zie nog geen thuishaven en naam op de achtersteven.

    1. Nee,
      Terwijl dit schip juist meer Ûs eigen is, hiermee doel ik op de investeerders. Maar misschien durfden ze dit niet aan omdat er wat commentaar is omdat “de gewone man” niet uitgenodigd is om te participeren.

  2. Willem Boot,

    Vraag 1: Heel veel schepen worden zonder eigen kracht van de werf af gehaald, dus ik zou niet direct concluderen dat ie zeer binnenkort niet op eigen kracht mag varen.

    Vraag 2: Het schip ligt extra naar bakboord door het extra tussendek aan bakboordskant.

    Opmerking 1: Ik ook niet.

    Opmerking 2: Op de laatste foto zie je duidelijk op het zwarte deel van de romp Terschelling als thuishaven staan. Naam van het schip staat er inderdaad (nog) niet. Maar dit is ook niet verplicht (Oerd/Rottum)

    1. Schepen van Doeksen worden inderdaad ook altijd gesleept van de werf, uit het dok etc etc, is om eventuele schade aan de schroeven en onderkant te voorkomen. Maar niet om het een of ander, het gaat niet snel, de Spathoek raakt wel steeds verder klaar voor de eerste afvaart toch?
      Wordt vervolgd……….

  3. @Willem,

    Ik denk dat het overhangen aan BB een bekend probleem is bij dit type schip. Het trappenhuis zit namelijk aan de BB zijde, daarnaast zal het schip niet afgetankt zijn. Het is wel een mooi schip geworden en ben benieuwd of ze Oeral gaan halen. Gr Hans

    1. Hij zal inderdaad niet geballast zijn. Of dat nu de verklaring is, moet nog maar eens worden nagezocht. Ik zal eens informeren. Met een juiste inrichting beneden kan dat soort zaken doorgaans wel worden opgelost zonder of met weinig ballast. Dit is niet de eerste van dit type en ik ga ervan uit dat de scheepsbouwers in Duitsland dat destijds ook ander konden oplossen. Ballasten gaat immers ten koste van de diepgang en die kunnen ze op die trajecten niet gebruiken.
      Van verfjes wordt een schip misschien mooi, maar ik vergeet niet de wijze woorden van onze kapteins: “roest schilder je dicht”.

  4. Hallo allemaal,

    Het schip ziet er bijzonder mooi uit had niet verwacht dat hij zo van de werf zou komen

    Met vriendelijke groet,

    Mark

  5. @Edgar, Ik zie ook geen aanpassingen voor de laad bruggen. Eerst verven en dan vervolgens weer flexen en dan weer verven 🙂 mag wat kosten. Ben ook benieuwd wat ze met het beneden dek gaan doen, hier zit nu een soort bioscoop. (tv ruimte)

  6. Hij is dus klaar voor de “oorlog”. De Concessies zijn zojuist aan Wagenborg en Doeksen verleend. Tijd om bezwaar aan te tekenen, de juristen zijn in elk geval gelukkig.

  7. Hehe,hopelijk komt er nu dan ook een eind aan deze oorlog,met modder gooien naar elkaar.
    Wat bereik je er mee.

    Ik heb wel veel respect voor de EVT dat die maar blijven proberen en doorzetten.(dat mag ook wel gezegt worden)

    Maar wat heeft iedereen aan deze oorlog,de ene is voor Doeksen de andere voor de EVT.
    Het moet ook een keer afgelopen zijn (is mij mening).
    De vakantie ganger moet hier niet de dupe van worden natuurlijk,ze komen naar de eilanden voor de rust,natuur,uitzicht en genieten natuurlijk.

    Ik ga zelf al jaren naar Terschelling,en kom er graag.
    En ga vaak naar Harlingen haven om effe bij de boten te kijken en het uitzicht.
    Geniet van ‘t wad,en dat moet zo blijven vindt ik.

    Ik blijf dit natuurlijk wel volgen.

    gr Wyb.

  8. Er staat een artikel met foto over de “Spathoek” in de Harlinger Courant van dinsdag 24 juni.

  9. Wat die oorlog betreft waar Willem het over heeft. Ik denk dat Melanie voor wat betreft de onderhandse concessie een goede zaak heeft.
    Argumenten zijn:
    In Engeland is de 1e concessie voor wat betreft de Schotse eilanden onderhands naar Caledonian MCBrayne gegaan. OOK NS heeft de eerste concessie voor het hoofdnet gekregen, de concurrentie heeft geen kans gekregen
    EVT heeft geen geld of schepen om de concessie uit te voeren
    Andere partijen zijn niet geïnteresseerd gebleken anders hadden we daar al veel eerder iets van gehoord, het speelt al sedert 2006.
    Als EVT blijft gokken en procederen op concurrentie in de markt zijn we snel klaar.
    Dat het jarenlang zal duren om die reden is om zand in de ogen te strooien van niet op de hoogte zijnde potentiële investeerders.

Leave a Reply to Redmer van der Meer (admin) Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *