2Apr

Spathoek EVT onderweg naar Nederland

2-04-2011 door Redmer van der Meer (admin)

De nieuwe veerboot van Rederij EVT, de Spathoek, is onderweg naar Nederland. Het schip wordt gesleept door de zeesleper Hunter van Rederij Noordgat. Het schip wordt morgen in Nederland verwacht.

De Hunter vertrok gisteravond rond 22.00 richting Wyk en kwam daar vandaag rond 14.00 aan. Daar heeft de Hunter een sleepverbinding met de Schleswig-Holstein tot stand gebracht. De sleep vertrok rond 15:30 naar Nederland. Hoe laat de sleep zondag aan zal komen is afhankelijk van het weer en andere omstandigheden, maar de verwachting is dat de sleep morgenmiddag om 16.00 in Harlingen zal zijn. De Schleswig-Holstein wordt naar Harlingen gesleept, waarna het naar de werf van Shipdock in Harlingen kan gaan. De reden dat het schip gesleept wordt is dat de Schleswig-Holstein niet meer geregistreerd is in Duitsland en nog niet in Nederland geregistreerd is. En zonder registratie mag het schip niet zelfstandig varen.

Afgelopen week werd de Schleswig-Holstein, zoals het schip nu nog heet, al aangepast voor EVT. De letters WDR, van de hudige reder, werden van de zijde van het schip gehaald. De schoorstenen werden geheel okergeel geverfd en het wapenschild werd van de voorkant gehaald. Bovendien is de thuishaven van het schip weggehaald. De naam van het schip is echter nog niet veranderd. Dit zal in Nederland pas gebeuren. Ook zal het schip dan als zeeschip geclassificeerd worden.

U kunt de sleep volgen op AIS: Hunter, Schleswig-Holstein.

Fotoalbum webcam Wyk


Bron webcamfoto’s: W.D.R.-webcam Wyk/Föhr



Tags: , , , , ,

Navigatie

Zie ook:

.

Reacties

12 reacties op “Spathoek EVT onderweg naar Nederland”
  1. Hans

    Een mooiere dag had de EVT niet kunnen wensen, laten we hopen dat dit het begin van iets moois is.

    Reply
  2. Willem Boot

    Mooi, dat hebben we goed kunnen volgen. EVT schrijft op de oorspronkelijke web site:

    “Het schip is in zeer goede staat en is voor de komende 5 jaar voorzien van alle classificaties.”

    Hier wordt gemeld:

    “De reden dat het schip gesleept wordt is dat de Schleswig-Holstein niet zelfstandig mag varen op de Noordzee, omdat het nu nog als binnenvaart geregistreerd is.”

    Melles schrijft op de bLog:

    “Het schip – door EVT om te dopen tot “Spathoek” – wordt ingevoerd als zeeschip, zo lees ik.”

    Kijk, nou mag ik hier en daar misschien iets van weten, maar van deze combinatie van beweringen begrijp ik niets. Als een schip ALLE cerificaten heeft, kan dat gewoon naar buiten. Dan blijkt het ineens een binnenvaartuig dat moet worden gesleept, wordt dat als zeeschip geïmporteerd en onder Nederlandse vlag gebracht. Dat schip is dan bestemd voor een als binnenwater teboek staande Waddenzee, dus daar zou een nieuwe SI-inspectie moeten plaats vinden (dat zal sowieso noodzaak zijn, omvlaggen van passagiersschepen naar NL = voldoen nieuwe eisen).

    Uit foto’s blijkt de Schleswig-Holstein zeelichten te voeren. Ik denk overigens dat de S-H voor beperkte zeevaart is toegelaten. Er is nogal wat aan zeevast en dicht gemaakt voor de sleepreis.

    Het lijkt mij toe, dat er zo hier en daar tegenstrijdige meldingen worden gedaan. Van de beide concurrenten kan ik dat begrijpen, maar laten we hier wel even zuiver blijven, voordat we iets beweren dat later toch weer anders blijkt te liggen.

    Wie kan hierover iets verstandigs zeggen?

    Reply
    1. Redmer van der Meer (admin) Post author

      Willem,

      Misschien niet helemaal correct wat ik heb gezegd. Ik weet ook niet hoe de exacte regelgeving is.
      Een ander aspect wat mee kan spelen is of er een bemanning is die gecertificeerd is hiervoor?

      Reply
      1. Willem Boot

        Er zitten 5 man van de WDR op “voor als er iets mis gaat”, runners dus. Een ervan is kaptein. Dat heeft op zich niets met de klasse van het schip zelf te maken, het gaat erom: heeft die boot nu ALLE certificaten of niet?

        Twee mogelijkheden:

        – ze heeft niet alle certificaten
        – er is een berperking aan de bestaande certificaten opgelegd of ze zijn ingetrokken (bijvoorbeeld omdat de certificaten zee beperkt zijn).

        Reply
        1. Willem Boot

          Vandaag hebben we dus het antwoord, als de Duitse publicatie juist is: de Schleswig-Holstein is bij verkoop onmiddellijk uit het Duitse schepenregister uitgeschreven en dus waren de certificaten (“alle”) niet meer geldig. Heeft dus ook niets te maken met al dan niet “binnenschip”.
          Gevolg: zal in Nederland volledig nieuw onder klasse en SI gebracht moeten worden.

          Reply
    2. marcel

      Die an eine niederländische Reederei verkaufte W.D.R.-Fähre “Schleswig-Holstein” wurde am vergangenen Sonnabend, 02.04., vom Schlepper “Hunter” Richtung Harlingen gezogen. Da das Schiff mit Verlassen des Wyker Hafens aus dem deutschen Schiffsregister gelöscht wird und vom Käufer noch nicht in das niederländische eingetragen wurde, musste es von einem Schlepper abgeholt werden, um in die neuen Heimatgewässer zu gelangen.

      Reply
  3. Wolfgang Agatter

    Frage?
    Habe in Föhr die Abfahrt der Schl.-Holstein fotographiert.Hätte
    nun gern die Photos von der Ankunft in Harlingen.Wer hilft mir
    weiter.Gruß Wolfgang Agatter

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Delen