Schultz van Haegen: Geen samenspanning Rijk en Doeksen

Minister Melanie Schultz van Haegen heeft vandaag ontkend dat er sprake is van samenspanning met Doeksen. Dit blijkt uit intern onderzoek. Schultz van Haegen zegt dat EVT een onjuist beeld heeft gecreëerd door een bepaalde selectie van e-mails te maken.

Schultz van Haegen heeft dit gezegd in een reactie op kamervragen naar aanleidingen van de uitlatingen van EVT. De minister zegt dat Doeksen voorrang heeft bij het gebruik van aanlegplaatsen om een betrouwbare dienst uit te kunnen voeren. ,,Zo wordt geborgd dat eilanders en bezoekers het hele jaar kunnen rekenen op betrouwbare dienstverlening tegen een redelijk tarief. Doeksen vaart niet alleen in de winstgevende zomermaanden, maar ook in de verlieslatende wintermaanden.’’

De gehele brief van de minister kunt u hier vinden

Bron: De Pers

21 thoughts on “Schultz van Haegen: Geen samenspanning Rijk en Doeksen

  1. Een redelijk tarief ?
    Doeksen valt erg op in prijs en daarom is concurentie juist goed !

      1. Als je met de auto naar Texel gaat : €35,-
        Als je met de auto naar Terschelling gaat : €168.23
        Deze prijzen zin voor 1 persoon en met een lage auto.
        Dat is honderd 133.23 euro meer!
        Zoveel langer is de overtocht toch niet, en zoveel beter is de boot toch ook niet ?

      2. Concurentie is gewoon goed om de bedrijven scherp te houden en een zo groot mogelijke service te bieden. Als je de enige aanbieder bent, kan je alles bepalen, prijs, regels, immers de mensen hebben geen andere keuze. Als het een staatsbedrijf zou zijn, zou de prijs ook lager, echter we spreken hier over een particulier initiatief die het alleenrecht heeft, wat niet meer in onze huidige maatschappij en het europa van tegenwoordig past! kortom, sta meerdere rederijen toe om hun diensten aan te bieden, stel een aantal regels op waaraan ze moeten voldoen, dat moet ik ook als kleine zelfstandige en may the best win!

        1. @ Jaap… Wat is de vaartijd naar Texel? En wat is de vaartijd naar Terschelling?

          1. vaartijd texel : 20 minuten
            vaartijd terschelling : 120 minuten

          2. Dat is dus dan een 6e van de tijd bij Doeksen!
            Nu alleen maar een vemenigvuldiging en je hebt het antwoord op de prijs!

          3. De vaartijd is slechts een globale indicatie voor de tarieven. De verschillende bootdiensten op het wad kun je niet met elkaar vergelijken door de prijs van de overtocht te delen door het aantal minuten vaartijd. Terschelling ligt het verst weg qua vaartijd, dus inderdaad een terechte opmerking dat Terschelling daarom zoveel duurder is dan TESO. Vlieland kent overigens met 90 minuten vaartijd dezelfde tarieven als Terschelling. Bij TESO komt niets bij voor de inzittenden en een fietsendrager als je binnen een bepaalde lengte. Bij Doeksen en Wagenborg betaal je daarvoor apart en dan loopt het verschil behoorlijk op als de auto vol zit en er iets aan hangt.

            Naast verschillende vaartijden zijn er nog veel meer verschillen zoals het gebruikte schepen, het aantal auto’s versus passagiers, het aantal afvaarten, de tijd voor het in-/ontschepen t.o.v. de vaartijd en ga zo maar door.

            Alleen van TESO weten we hoe de financiële huishouding is, van Doeksen en Wagenborg niet. Dat maakt het nog lastiger (eigenlijk onmogelijk) om de tarieven met elkaar te vergelijken. Ik waag mij daar niet aan…..

  2. Ze is wel erg snel met een conclusie hè?
    Moet er niet eerst uitspraak volgen van de rechter?

  3. Nee Edgar, uitspraak is niet nodig. Schultz zegt wat haar is aangereikt door de ambtelijke staf en die zal nu wel hard aan het werk zijn om te kijken hoe ze zich kunnen verweren in het spoeddebat van half mei.
    Het is net een sprookje: eerst was er niets, toen kwam er een convenant dat niet werkte en vervolgens een Openbaar Diensten Contract dat de Concessie voorbereidde. Dat loopt dus al sinds 1973 of zo. Wie staat er nu nog vreemd te kijken dat de contractspartijen in die stukken onderling communiceren?
    Waar dit toe leidt is niet meer dan een ellenlange procedure waarin wordt beslist of de concessie mag, of die concessie onderhands mag worden verstrekt en zolang dat duurt vaart EVT rustig voort.

    Een Staatsbedrijf? Ooit gehoord van de ellende om de Provinciale Stoomboot Diensten en de Rijksveren op Ameland en Schiermonnikoog? Waarom denk je dat in Denemarken, Noorwegen en Schotland al die Staatsveerbedrijven zijn geprivatiseerd?

    1. hi Willem,
      Ik zit helemaal niet om een staatsbedrijf te springen, ik ben voor verschillende bedrijven. dat duitsemodel lijkt me ook wel wat. Maar in de basis ben ik gewoon voor concurentie!

      Trouwens ook ik mail hier met mijn eigen naam.

      Gr Edgar

  4. Nou, daar zijn we dan lekker in de propaganda van EVT gestapt. Schultz van Haegen heeft inmiddels direct gereageerd en geschreven, dat zij op 18 november 2010 de Kamer reeds heeft ingelicht over het lekken van de mails. Vervolgens is onderzoek naar de bron ingesteld en dat heeft niets opgeleverd.

    Vijf maanden geleden was dit dus al bekend. En dan zoekt de Robin Hood EVT eind april 2011 even de publiciteit om in de slachtofferrol te kruipen. Open communicatie?

    Dit heeft niets meer met open en directe concurrentie te maken. Ik heb zelden zoiets stoms gezien.

  5. Volgens mij vraagt dit om een diepgravend onderzoek, stel maar eens een onafhankelijke commissie aan!! We zijn het spoor geheel bijster, hier moet de onderste steen eindelijk eens boven tafel komen! Laat dan de rechter maar eens uitspraak doen!

    Voorts ben ik voorstander van eerlijke concurentie!

    Gr Edgar

      1. Goed lezen, ik vraag om een onafhankelijk onderzoek. Als de EVT fout zit, zitten ze fout, het zelfde geld voor Doeksen, eerst maar eens alles goed uitzoeken! Dat ik EVT fan ben doet er niet toe

        1. Spoeddebat is (voorlopig?) niet geagendeerd. Dus ook geen onderzoek. Gegeven de prestaties van de EVT denk ik dat je wat buitenparlementairs moet organiseren. Wie dat betalen gaat is natuurlijk de vraag. Misschien zijn er nog wat welgestelde lieden die daar ook nieuwsgierig naar zijn?

          1. Net als die andere 30 welgestelde lieden die er een ton in hebben zitten en nu ook nieuwsgierig zijn n.a.v het artikel in de Terschellinger van vrijdag 29 april.

    1. Nou, bijvoorbeeld een stukkie dat nog geschreven moet worden, namelijk hoe de NV MS Spathoek, de zo ontzettend nauw gevolgde TESO-structuur werkelijk is: je stort een ton en dan krijg je daar iets van nominaal € 10.000,- in aandelen van de NV MS Spathoek voor terug. Wel 20% dividend. Vraag het verder maar eens aan de heren Smit, Haantjes, Haantjes, Rob en Torenbosch, de directeuren van de directie van de NV (EVT Management Terschelling BV).

      Dit lijkt aardig op de zeepbel van die internet-club van een aantal jaren terug.

      Ik moet nog zien hoe de heren het de Terschellinger bevolking duidelijk maken dat ze voor € 10.000,- één aandeel van € 1000,- krijgen.

Leave a Reply to Edgar Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *