[Opinie] Investeren in Rederij EVT, winst of verlies?

Rederij EVT zoekt investeerders voor een nieuwe veerboot. Mooi dat je kunt investeren in dit nieuwe schip. Maar zou dit een verstandige keuze zijn?

Investeren in Rederij EVT kun je doen vanuit een financieel of vanuit een belanghebbend oogpunt. Vanuit het financiële oogpunt is het maar de vraag of dit een verstandige keus is. Uit de reacties op het vorige opiniebericht over EVT bleek dat EVT BV. een negatieve onverdeelde winst heeft van 2,364 miljoen euro. Over 2009 is zelfs een verlies genomen van 1,371 miljoen.

Als EVT daadwerkelijk de nieuwe boot in dienst zal nemen zullen de kosten toenemen. En als er 3 afvaarten per dag gemaakt worden, zullen er vast meer passagiers komen. Het is dan de vraag of deze passagiers genoegen zullen nemen met de service van EVT. Doeksen vaart vaker en is duidelijker in de communicatie. Een snelle rekensom leert dat EVT ca. 90.000 personen en 9.000 auto’s moet vervoeren (enkele reis) om de kosten te dekken met de Spathoek. Er is dan uitgegaan van €8,00 per persoon en €80,00 per auto. Dit betekent een marktaandeel van ongeveer 22%. Nu de vraag of EVT dit haalt. 3 Afvaarten per dag mét auto’s zal rederij EVT duidelijk op een betere positie brengen. Maar het is onwaarschijnlijk dat EVT zo snel een marktaandeel van 22% zal pakken, omdat Doeksen meer service levert,een sneldienst heeft en meer afvaarten aanbiedt.

Een ander punt wat weegt om vanuit een financieel oogpunt te investeren is de zekerheid van het doorgaan van de dienst. Met de aankomende concessie kan het snel afgelopen zijn met EVT, want dan krijgt Doeksen het echte alleenrecht. En dan is het fluiten naar je geld, wan er staan alleen negatieve winsten op de balans.

Vanuit een ander oogpunt kan het in deze kwestie ook interessant zijn om te investeren in EVT. Dat is vanuit het oogpunt om belang te hebben in de concurrent van Rederij Doeksen. Om ervoor te zorgen dat Rederij Doeksen niet het alleenrecht krijgt, kan het interessant zijn om te investeren in EVT. Alleen dan kan EVT serieuzer genomen worden als rederij. Een ander oogpunt hierin is het zogenaamde nastreven van het TESO-model bij EVT. Door een belang te nemen in EVT is er misschien inspraak te krijgen op de bootdienst. Dit is echter absoluut geen TESO-model, want hierin werden veel aandelen van een NV uitgegeven tegen een lage prijs. EVT BV wil dat er met verschillende bedragen geïnvesteerd wordt, waardoor het TESO-model vervalt.

Concluderend is het niet verstandig te investeren in EVT. Het is onwaarschijnlijk dat EVT dat marktaandeel van 22% zal halen, waardoor de kosten niet gedekt worden. Dit betekent dat het geïnvesteerde geld niet terugkomt. Daarnaast is de aankomende concessie geen goed uitgangspunt om te investeren en is de beslommerde communicatie van EVT een reden om deze investering niet door te laten gaan. Maar wat nou als je door te investeren ervoor kunt zorgen dat EVT serieuzer genomen wordt en sterker staat bij het aanvechten van het onderhands gunnen van de concessie?

Bron: Reactie Willem Boot op [Opinie] EVT en betrouwbaar?

15 thoughts on “[Opinie] Investeren in Rederij EVT, winst of verlies?

  1. Investeren in de EVT is net als de Paralympics winnen: Het lijkt misschien leuk, maar je blijft een mongool.

    1. De Paralympics zijn er voor mensen met een lichamelijke beperking, door diverse oorzaken. Voor mensen met een verstandelijke handicap (ik gebruik de hierboven genoemde term uit respect liever niet) zijn er de Special Olympics.

      Ik zie de overeenkomst overigens totaal niet. De Paralympics winnen getuigd van extreem veel doorzettingsvermogen en je verdient hiermee veel respect. Investeren in EVT getuigt van heel iets anders.

  2. Wat zijn we weer lekkerrr Terschellings positief!
    We zullen zien wat er gebeurd, is kijken wie er gelijk krijgt.

  3. Dan gaan we nu dus weer de verkeerde kant op. Mark: in de Paralympics worden grote prestaties neergezet door mensen die wat meer pech hebben dan wij. Dat zijn geen “mongolen”. Je hoeft wat mij betreft beslist niet “politiek correct” te zijn, maar enige nuance kan geen kwaad. Ware mongolen zitten in Mongolië en dat Haagse lieden daar op willen lijken is hun zaak.

    Redmer, het lijkt me dat je even te eenvoudig rekent. Doeksen publiceert op hun Blog, dat ze op Terschelling 70% van ongeveer 600k passagiers vervoeren = 420k, dus 90k is iets meer dan 21% en dan ga je uit van uitblijvende toename van vervoer. Te simpel. We weten dat de prijzen vrijwel niets uitmaken in de bestaande situatie. Wat wel kan uitmaken is de vertrektijd vanuit Harlingen, gedachte thuishaven van de Spathoek. Dat kan zowel qua tijd als qua prijs gaan uitmaken, zeker voor autovervoer van (maar straks zonder) toeristen. Vertrekt de Spathoek-in-spe ruim eerder dan de TSM-boot en tegen aanzienlijk lager tarief (kan gezien de afschrijvingen), dan neemt die gewoon een fors deel weg, althans daarop bestaat een risico voor de TSM.

    Verder komt er met de “Concessie” geen “echt alleenrecht” voor de TSM, dat geldt alleen voor passagiersvervoer én gecombineerd passagiers-automobielvervoer. Vrachtvervoer en diverse subcategorieën blijven vrij. De Terschellingerbank kan daarmee al jaren uit, al vaart die in feite niet op dienstregeling maar op aanvraag. Zoals ik her en der al eens eerder heb opgemerkt: de concessie is naar mijn inzicht niet meer dan een streven van de overheid om invloed in een goed draaiende onderneming te krijgen, macht dus. In feite schermt de concessie alleen de hoge exploitatielasten van de sneldienst af. En zoals Edgar zegt: eerst eens zien wat eruit komt, dan pas gaan juichen.

    Vervolgens, Redmer: ik merk aan wat je opschrijft, dat je het karakter van het “TESO-model” nog niet goed in de greep hebt. Het gaat daar gewoon om “one man one vote” en “one man = one islander”. Van “goedkope” aandelen is daar al lang geen sprake meer, want die dingetjes kosten op dit moment tussen de € 4500 en € 5000. Er wordt zelfs wel meer voor betaald, maar soms ook helemaal niets. Bijgevolg is de relatie winst/geïnvesteerd kapitaal daar los van elkaar, wat bij een BV ondenkbaar is. Zelfs de nominale waarde doet daar niets meer terzake, want je telt evenveel neer voor een stukje van ƒ 5,- of van ƒ 25,-.

    Niet te snel en te simpel redeneren, want dat is het niet.

    Opvallend is, dat op de meeting die EVT heeft georganiseerd, 39 gasten zijn gekomen, volgens de Harlinger Courant. Dat is nogal wat en dat geeft aan, dat er onder de kapitaalkrachtige “genodigden” behoorlijk wat lieden zitten, die in elk geval open staan voor een aardige revolte tegen Doeksen. Voor wie een beetje op Het Mooiste Eiland ter Wereld thuis is, verwondert dat niet echt, het is al bijna een historische traditie. Een van de pijnpunten die je zo her en der op HMEtW wel eens met de wind hoort waaien is de vestiging van het hoofdkantoor van de Rederij op Harlingen. Je kan geen rooiere koppen kweken dan te spreken over de “harlinger rederij Doeksen”. Dat speelt.

    Als alles loopt zoals nu, dan zou ik zeggen: zorg ervoor dat je als Rederij een sterke thuisbasis op het eiland hebt, dat neemt een berg ellende weg. Dat hoef je niet van Terschelling te leren, ik ken geen enkele andere ontwikkeling op welk Nederlands eiland dan ook sinds het begin van de stoomvaart.

    1. Willem,

      Bedankt voor het meedenken.
      De voorgestelde 6.45 lijkt mij te vroeg om een groot deel van de markt weg te pakken vanuit Harlingen. Mensen verder weg dan 20 km vanaf Harlingen willen echt niet voor 6en van bed om de boot te halen. De 19.30 vanaf Terschelling zal wat meer mensen pakken.
      Het is erg lastig in te zien hoeveel procent EVT met de toekomstige Spathoek zal afromen. Dit is inderdaad voor het grootste deel onafhankelijk van de kosten.
      Als we gaan kijken naar het aantal afvaarten/capaciteit EVT tov. Doeksen komt dit op de drukke dagen op circa 28% van de totale markt. Op een rustige dag zal dit op circa 37% zitten. Dan is het dus puur de vraag hoeveel mensen zich zullen kunnen vinden in de bedrijfsvoering in EVT. Het lijkt mij dus onwaarschijnlijk dat zoveel mensen over zullen stappen, omdat het merendeel van de toeristen tevreden is over Doeksen.
      Ik denk dat EVT nu ook echt de weerslag krijgt van haar eigen acties. Pretenderen alsof ze dé nieuwe rederij voor Terschelling zijn, maar vervolgens niets waar kunnen maken. Ik denk dat de mensen nu steeds meer mensen zien dat het mooie praatjes zijn (met een kern van waarheid, dat vast).

      We wachten af of de Spathoek er komt en hoe dit dan verder gaat lopen.

  4. Gelukkig ik dacht al waar blijft ie. Mooie formulering Willem Boot (echte naam????). In het verhaal voor EVT is het voor hen natuurlijk een mooie opsteker dat de opkomst van 39 kapitaalkrachtigen zijn geweest. Trouwens wel veel mensen op zo’n eilandje die waarschijnlijk een tonnetje over hebben. Zit er misschien toch nog een kans in om een eigen veerdienst te onderhouden van HMEtW naar de vaste wal. Was die boot eigenlijk al in zicht?

    Groeten maar weer.

  5. @Edgar, ben wel beetje een buitenstaander maar Willem Boot is zijn echte naam iemand met veel verstand van zaken, hij heeft diverse boeken over schepen dan wel wadden rederijen geschreven.

    Hoor je het ook van iemand anders.

  6. Sorry, het begint mij weer te dagen, ben al weer te lang van het eiland op de Drentse heuvelrug :-))

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *