9Jun

Stena Hollandica gedoopt

9-06-2010 door Redmer van der Meer (admin)

Na anderhalf jaar bouwtijd is de nieuwe Stena Hollandica op 8 juni gedoopt door HKH Prinses Margriet. De doop voltrok zich rond 11.30 bij de terminal van Stena Line in Hoek van Holland.

De bouw van het schip begon in september 2008, nadat de schepen in november 2006 besteld waren. Het zusterschip, de Stena Brittanica, wordt naar verwachting eind 2010 in gebruik genomen. Tijdens de bouw van de schepen kwam de werf, Wadan Yards, in problemen. Na een tijd van onduidelijkheid is de bouw toch verdergegaan, onder de koepel van Nordic Yards.

Eind april 2010 begonnen de eerste proefvaarten. Na een aantal geslaagde proefvaarten voer het schip begin mei naar Harwich om te passen en te meten met de aanleginrichtingen. Hierna heeft ze in Rotterdam de laatste aanpassingen gekregen en is er proviand ingeslagen. Op 16 mei heeft de Stena Hollandica haar ‘maiden voyage’ gemaakt. Na 2 weken dienst is het schip gedoopt.

Tijdens de doop maakte Stena Line bekend dat in 2011 de schepen van Stena Line in Hoek van Holland de beschikking krijgen over walstroom. Dit verbetert de luchtkwaliteit en vermindert de CO2-uitstoot rond de haven van Rotterdam. De nieuwe schepen worden als groen bestempeld door Stena Line. Toch is het opmerkelijk dat de nieuwe Hollandica ruim 30% meer motorvermogen heeft dan de oude Hollandica. De nieuwe Hollandica heeft diverse systemen aan boord om de CO2-uitstoot tot een minimum te beperken. Zo zit er een speciale coating op de romp die de weerstand vermindert, is er een geoptimaliseerd voortstuwingssysteem met asgeneratoren en een vader-zoon-hoofmotorsysteem gekozen, hebben de motoren een Common-rail-brandstofinspuiting, zit er een katalysator op de uitlaat, heft het schip binnen LED-verlichting en zit er een speciaal folie op de ramen dat de warmte van het zonlicht buiten houdt.

De oude Hollandica en Brittanica worden overgeplaatst naar de route Kiel-Göteborg. Momenteel ligt de oude Hollandica in Gdansk, Polen voor verbouwingen om dienst te kunnen doen op haar nieuwe route.

Stena Line heeft een mooi schip aan haar vloot toe kunnen voegen, met een grote capaciteit. In afmetingen is het de grootste veerboot ter wereld. Ook wat betreft stallengte op het autodek, ruim 5 kilometer, is het de grootste veerboot ter wereld. Toch zijn de zusters Color Magic en Color Fantasy de grootste veerboten ter wereld, gemeten in Gross Tonnage. Gross Tonnage is een maat voor de binnenruimte van een schip.

Stena Line kan met haar nieuwe schip meer vracht vervoeren, terwijl de markt deels is ingezakt door de crisis. De schepen zijn immers voor de crisis besteld en zijn op dit moment te groot voor de huidige vraag. Door de aswolk, de groeiende economie en grote evenementen denkt Stena Line toch weer genoeg vervoersvraag van en naar Harwich te krijgen.

Gegevens Stena Hollandica (2010):
Lengte: 240 m.
Breedte: 32 m.
Diepgang: 6.4 m.
Dienstsnelheid: 22 kn.
Gross Tonnage: 62000.
Passagiers: 1200.
Hutcapaciteit: 538.
Personenauto’s: 230.
Stallengte: 5500 m.
Motoren: 2x 9600 kW + 2x 7200 kW, totaal 33600 kW
Werf: Wadan Yards, Wismar, Duitsland

Gegevens Stena Hollandica (2001):
Lengte: 240 m.
Breedte: 28,7 m.
Diepgang: 6 m.
Dienstsnelheid: 22 kn.
Gross Tonnage: 30000.
Passagiers: 900.
Hutcapaciteit: 440.
Personenauto’s: 230.
Stallengte: 2500 m.
Motoren: 23000 kW
Werf: Astilleros Españoles, Puerta Real, Spanje

Foto’s van collegafotografen C&C Scheepvaartfotografie:

[svgallery name=”doop_stena_hollandica_2010″]

Een filmpje over de doop, gemaakt door RTV Rijnmond:



Tags: , ,

Navigatie

Zie ook:

.

Reacties

3 reacties op “Stena Hollandica gedoopt”
  1. Bill Senden

    Ik gebruik de Hoek van Holland- Harwich line, later Stena line nu bijna 50 jaar en heb gedurende deze tijd kennis gemaakt met o.a. de Wilhelmina, Juliana, Beatrix, de supersnelle catamarans, de Hollandia en Britannia en ga in Juli naar Harwich met de oude Britannia, maar kom terug met de nieuwe superferry Hollandica een enorme vooruitgang in 50 jaar, je auto werd nog met een kraan aan boord gehesen op de Wilhelmina.
    Hierbij wil ik de Stena Lijn gelukwensen met haar nieuwste aanwinst en wens haar behouden vaart.
    Bill Senden

    Reply
  2. Leen

    Ik heb inmiddels met de nieuwe Hollandica en Britannica gevaren en ze zijn echt fantastisch.
    Ruime hutten met goede inrichting, moderne uitstraling, geen motorengeluid, tv in alle hutten met Filmnet .Douche afgescheiden met ruit en noem maar op. Indrukwekkend.
    De vrachters vanuit Rotterdam Europoort zijn ook vernieuwd en naar Killingholme komen ook nog eens nieuwe schepen.

    Reply
  3. Gunnar

    Afgopen weekend samen met zoon naar London (en terug) op resp. Brittanica en Hollandica.
    WOW! wat een schepen! Nog niet eerder verraste een ferry mij in zo positieve mate als deze twee “Giants”
    Géén machinedreun in de hutten, flatscreens met werkelijk héél véél zenders, een badkamer als op een cruiseschip enz enz.
    Voor vele herhalingen vatbaar!!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Delen